Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Kraków

Północna obwodnica Krakowa już pewna, bo ma finasowanie

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 09.01.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Północna obwodnica Krakowa już pewna, bo ma finasowanie
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– W zmodyfikowanym Programie Budowy Dróg Krajowych, który ma być niebawem przyjęty, znajdzie się budowa północnej obwodnicy Krakowa, co zapewni środki na jej realizację – poinformował Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. W obecności szefa resortu infrastruktury, w siedzibie krakowskiego oddziału GDDKiA została właśnie podpisana umowa na wykonanie koncepcji programowej tego zadania. Ten dokument z kolei otworzy drogę do kolejnego etapu, tj. do wyłonienia wykonawców projektu i budowy trasy, spinającej ring prowadzący ruch tranzytowy po obwodzie miasta.
Brak drogi o wysokich parametrach technicznych stanowi nie tylko blokadę komunikacyjną dla ościennych obszarów, położonych na północ od Krakowa, ale również barierę ograniczającą ich rozwój gospodarczy. Ale brak trasy od północnej strony małopolskiej stolicy, która domknęłaby tzw. ring, oznacza również pogłębiające się problemy ruchu tranzytowego w samym Krakowie oraz w całym regionie. Ta inwestycja jednak jak dotąd nie miała szansy znaleźć się w rządowych programach drogowych.

W wynegocjowanym z rządem w 2014 roku Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Małopolskiego na lata 2014 - 2023 budowa północnej obwodnicy Krakowa (POK) została zapisana na liście przedsięwzięć warunkowych. A oznaczało to, że jej realizację uzależniono między innymi od dostępności krajowych środków na dofinansowanie projektu, którego inwestorem miał być Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

POK na przyspieszeniu

– Podpisanie umowy na wykonanie koncepcji programowej to ważny moment, zwłaszcza w sytuacji, w której mamy pewne problemy, jakie odziedziczyliśmy wraz z decyzją środowiskową otrzymaną od marszałka województwa małopolskiego – podkreślił Andrzej Adamczyk, przypominając, że od zeszłego roku to rząd przejął to zadanie, podejmując decyzję o włączeniu POK do sieci dróg krajowych. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, północna obwodnica Krakowa znalazła się w ciągu drogi ekspresowej S52. Natomiast z końcem sierpnia zeszłego roku minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dla budowy POK. W efekcie wkrótce po tym krakowski oddział GDDKiA ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie „Koncepcji Programowej dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52”.

– Realizacja inwestycji komunikacyjnych w Małopolsce, ważnych dla wszystkich tych, którzy przejeżdżają przez region, jest naszym głównym celem – zapewnił minister Adamczyk, podkreślając, że z punktu widzenia kraju istotne jest, by funkcjonował przejezdny i korzystny transportowo ruszt komunikacyjny. – Bez inwestycji na Małopolsce ten system transportu drogowego nie będzie funkcjonował właściwie. Północna obwodnica Krakowa nie jest drogą wyłącznie dedykowaną mieszkańcom Krakowa, krakowskiej aglomeracji czy Małopolanom. To jest przedsięwzięcie, które jest niezbędne z punktu widzenia wszystkich tych, którzy przejeżdżają przez Małopolskę czy w kierunku północ – południe, czy wschód – zachód – podkreślił minister.

Andrzej Adamczyk argumentując potrzebę budowy północnej obwodnicy przypomniał, że możliwości techniczne południowego, autostradowego obejścia Krakowa są już na wyczerpaniu. Koniecznością staje się więc zapewnienie płynnego przejazdu od północnej strony miasta i dalej połączenia z S7 oraz z autostradą A4.

Terminy wyznaczone

Przetarg na wykonanie koncepcji programowej północnej obwodnicy Krakowa wygrała firma Sweco Engineering Sp. z o.o. Koszt tego opracowania został wyceniony na nieco ponad 6,8 mln zł. Materiał ma być gotowy za 13 miesięcy, licząc od daty podpisania umowy. Trasa podlegająca analizie mierzy ok. 15 km i składa się z dwóch odcinków: planowanego do przebudowy fragmentu od węzła Modlniczka do węzła Modlnica (2,5 km) oraz budowanego od nowa fragmentu od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice (12,5 km).

W ramach opracowania wykonawca ma przygotować m.in. materiały koncepcyjne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla brakującego 400 m odcinka przed węzłem Modlnica. Te dokumenty mają być gotowe już w drugim kwartale tego roku. W zakresie dokumentacji ma być też przygotowana koncepcja techniczna rozbudowy węzła Modlnica oraz koncepcja techniczna budowy odcinka drogi S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice obejmująca budowy węzłów drogowych, obiektów inżynierskich, w tym wiaduktu i tunelu, urządzenia ochrony środowiska, infrastrukturę techniczną. Zadaniem wykonawcy umowy będzie też przygotowanie kompletnej dokumentacji geologicznej w terminie przypadającym na czwarty kwartał tego roku. Koncepcja programowa oraz przedmiary i kosztorysy, ostatecznie mają być gotowe w pierwszym kwartale 2018 roku.

– Jeżeli te prace zostaną wykonane w przyszłym roku, to też w przyszłym roku ogłosimy przetarg – podkreślił minister Adamczyk zakładając, że początek prac dla obwodnicy północnej przypadnie na okres pomiędzy 2018 - 2019 rokiem, a jej realizacja nastąpi w 2021 roku. – To są już konkretnie określone terminy – dodał.

Obwodnica będzie drogą ekspresową z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Nowa trasa zacznie się na węźle Modlnica. Na jej przebiegu powstaną węzły: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Koszt budowy północnej obwodnicy Krakowa szacowany jest na ponad miliard zł. W zasadniczej części będzie przebiegać przez gminę Zielonki, w której od wielu lat istnieje rezerwa terenowa pod planowane przedsięwzięcie drogowe. Ruch samochodów, omijając centrum Zielonek, zostanie skierowany do tunelu, którego budowa została wskazana i zapisana w decyzji środowiskowej. Wykonawca koncepcji programowej wskaże pewne jego rozwiązania techniczne.

Podpisana dzisiaj umowa z wykonawcą koncepcji programowej dla północnej obwodnicy Krakowa przede wszystkim oznacza – na co zwraca uwagą Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA – rozpoczęcie badań geologicznych. – To jest kilka tysięcy metrów otworów geologicznych do wykonania – podkreślił dyrektor. Rozpoznanie geologiczne i powiązane z tym uzgodnienia są niezbędne w do projektowania posadowienia obiektów inżynierskich, w tym planowanego tunelu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5