Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Warmińsko-mazurskie

Warmińsko-mazurskie drogi choć wąskie i kręte, to piękne i coraz bezpieczniejsze

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 08.01.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Warmińsko-mazurskie drogi choć wąskie i kręte, to piękne i coraz bezpieczniejsze
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Warmińsko-mazurskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie jest otwarty na nowinki techniczne i nietypowe rozwiązania. – Internet ułatwia dostęp do wiedzy i przyspiesza postęp technologiczny. Chcemy to wykorzystać i zmienić krzywdzący skądinąd stereotyp urzędu jako skostniałej, zacofanej struktury, zamkniętej na nowatorskie pomysły – podkreśla Waldemar Królikowski, dyrektor ZDW w Olsztynie, wskazując jako dowody zachodzących przemian inicjatywy ujmowane w merytoryczne programy oraz oryginalne techniczne wdrożenia, służące poprawie dróg i zachowaniu ich krajobrazowego waloru.
Agnieszka Serbeńska, portal RynekInfrastruktury.pl:„Przyjazna droga”, „Zielona droga” – jaka jest geneza tych programów i o jakich ich efektach można mówić?

Waldemar Królikowski, dyrektor ZDW w Olsztynie: Są to inicjatywy oddolne, pochodzące od pracowników ZDW.
Program „Zielona droga”, ogólnie rzecz biorąc, to powrót do idei, że to drogowcy są twórcami i opiekunami zieleni przydrożnej. Bo to dzięki drogowcom powstały nasze piękne i znane warmińsko-mazurskie aleje przydrożne. Jednak w ciągu minionych dekad nastąpiły ogromne zmiany w infrastrukturze drogowej, a i same drzewa nie są wieczne – starzeją się, obumierają. Naszym celem jest odtworzenie i podtrzymanie unikatowego charakteru Warmii i Mazur w kontekście przydrożnej przyrody, a równocześnie zapewnienie jak największego poziomu bezpieczeństwa użytkownikom dróg. Dlatego prowadzimy nowe nasadzenia drzew w bezpiecznej odległości od jezdni, w miarę możliwości poza rowem odwadniającym.

„Zielona droga” to również szereg innych czynności: inwentaryzacja istniejących zasobów przyrodniczych, szkolenia pracowników dotyczące oceny stanu drzew i ich pielęgnacji, wznawianie granic pasa drogowego itp. Ponadto corocznie przeprowadzamy dwie akcje sadzenia drzew – wiosenną i jesienną; zapraszamy do nich osoby znane w regionie. Do tej pory zasadziliśmy ponad 1450 drzew.

„Przyjazna droga” to z kolei „odpowiedź” ZDW Olsztyn na Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zakładający zmniejszenie śmiertelnych ofiar wypadków o 50% do roku 2020. Główne przyczyny wypadków w naszym regionie to nadmierna prędkość i drzewa rosnące zbyt blisko jezdni. Dlatego wybraliśmy na drodze nr 507 Orneta – Dobre Miasto odcinek typowy dla takich zdarzeń i w ramach „Przyjaznej drogi” wprowadzamy standardowe oraz mniej konwencjonalne metody oddziaływania na kierowców, badając które z nich najlepiej ograniczą wypadkowość. Są to remonty nawierzchni drogi i chodników, korekta geometrii drogi, budowa zatok i peronów autobusowych, przebudowa skrzyżowań, wykonanie dodatkowego oznakowania poziomego i pionowego. Oprócz kształtowania tzw. twardej infrastruktury „Przyjazna droga” to też działania promocyjne i informacyjne, które kształtują właściwe zachowania na drodze i utrwalają wiedzę o bezpieczeństwie wśród dzieci i dorosłych, jak konkursy plastyczne, fotograficzne, rozdawanie odblasków, pogadanki w szkołach, festyn „Bądź błyskotliwy”.

Jaki jest odbiór społecznych tych programów i działań?

Na początku 2016 roku przeprowadziliśmy ankietę wśród mieszkańców trzech gmin, przez które przebiega „Przyjazna droga” (800 ankiet). Dotyczyła jednego z zastosowanych rozwiązań, rzadko spotykanego przy naszych drogach, tj. peronów przystankowych. Większość zwróconych ankiet wskazała na pozytywny odbiór naszego programu. A zgłoszone dodatkowe uwagi i zastrzeżenia są dla nas wskazówką jak możemy robić lepiej to co robimy oraz inspiracją do nowych pomysłów i rozwiązań.

Nie prowadzimy regularnych badań opinii publicznej, ale docierające do nas pozytywne sygnały i oceny. Powszechna jest opinia, że bolączką polskich dróg jest ich stan techniczny oraz wysoka wypadkowość. Dzięki naszym działaniom, naszym programom, oba te czynniki systematycznie ulegają poprawie.

Tzw. świecąca nocą droga rowerowa oraz Buforstrada, czyli konkurs na koncepcję innowacyjnego rozwiązania chroniącego przed skutkami uderzenia pojazdu w drzewo i minimalizujące uszkodzenia drzewa – to dowody na otwartość ZDW na nowinki techniczne i technologiczne?

Można powiedzieć, że wszystkie te programy i pomysły same z siebie wskazują jak nasz ZDW jest otwarty na nowinki techniczne i nietypowe rozwiązania. Nie twierdzimy, że znamy gotowe cudowne rozwiązania, dlatego właśnie szukamy, sprawdzamy, testujemy. Polacy są bardzo pomysłowym narodem, a Internet ułatwia dostęp do wiedzy i przyspiesza postęp technologiczny. Chcemy to wykorzystać i zmienić krzywdzący skądinąd stereotyp urzędu jako skostniałej, zacofanej struktury, zamkniętej na nowatorskie pomysły. Podejmujemy cały szereg nowych inicjatyw, szukamy nowych rozwiązań, proponujemy współpracę.

„Świecąca” ścieżka rowerowa wzbudziła początkowo kontrowersje, lecz już nieco później wywołała ogromne zainteresowanie wielu firm komercyjnych, instytucji i urzędów, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

W konkursie Buforstrada spodziewaliśmy się więcej zgłoszeń, ale liczymy, że te obecnie testowane poprawią bezpieczeństwo na naszych drogach, a spotkania i rozmowy przy okazji Buforstrady są dla nas inspiracją do kolejnych działań i rozwiązań. „Przyjazna droga” to wręcz mały poligon doświadczalny, po którym na szczęście kierowcy mogą jeździć bez obaw. Wprowadzamy nowoczesną diagnostykę stanu dróg, testujemy nowoczesne, superwytrzymałe konstrukcje drogowe i nawierzchnie, nawiązujemy współpracę z ośrodkami naukowymi, przyglądamy się uważnie nowatorskim rozwiązaniom dla obiektów mostowych... Tak, z całą pewnością można mówić o otwartości ZDW na nowinki techniczne i technologiczne.

Jakie są losy pomysłów z konkursu na Buforstradę?

Do konkursu zgłoszono 3 koncepcje, z których dwie wybrano do dalszego postępowania, czyli do wykonania projektu technicznego i prototypu. Prototyp obecnie jest testowany przez specjalistów IBDiM pod kątem dopuszczenia do stosowania na drogach. W przypadku pozytywnych wyników testów, rozwiązanie to wdrożymy na wybranych odcinkach dróg wojewódzkich w tym roku.

A jak sprawdza się „świecąca” ścieżka praktycznie w bieżącym utrzymaniu oraz w poprawie bezpieczeństwa? Czy już można wyciągać wnioski z jej użytkowania?

Podkreślam, że ten 100-metrowy odcinek luminescencyjnej ścieżki rowerowej, wybudowany przy drodze wojewódzkiej nr 511 w okolicach Lidzbarka Warmińskiego, ma charakter testowy, doświadczalny. Dotychczas nie zarejestrowaliśmy problemów użytkowych nawierzchni. Zgodnie ze specyfikacją techniczną, nawierzchni nie należy odśnieżać pługami ze względu na groźbę uszkodzenia. W tym przypadku konieczne jest odśnieżanie ręczne, co może być kłopotliwe przy dłuższych odcinkach. Natomiast przyczepność nawierzchni jest porównywalna z asfaltem, również podczas opadów deszczu.

W naszym przypadku ścieżka oddaje światło przez około 8 godzin, a przy bezchmurnej pogodzie nawet do 10. Dotychczas nie zaobserwowaliśmy zmian w intensywności świecenia, poza oczywistymi zmianami wynikającymi ze stopnia zachmurzenia. Jednak pełną ocenę wydajności tego efektu oraz jego wpływu na bezpieczeństwo będzie można sformułować po około roku funkcjonowania ścieżki. Obecnie jest więc zbyt wcześnie na miarodajną i prawidłową ocenę.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5