Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska,Warmińsko-mazurskie

10 tys. protestujących przeciwko nowej S16. Ostateczny wariant później

| Przemysław Farsewicz źródło: RI 26.11.2019

PARTNER DZIAŁU


 

10 tys. protestujących przeciwko nowej S16. Ostateczny wariant później
fot. Google Maps

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje
Drogi ekspresowe
S16

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przeciwko dotychczasowym wariantom przebiegu nowej trasy ekspresowej S16 przez Mazury zaprotestowało już 10 tys. osób. Podpisy złożono w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg w Olsztynie. Oddala się tym samym poznanie ostatecznego wariantu drogi, który drogowcy mieli przedstawić do końca bieżącego roku.
GDDKiA planuje budowę nowej trasy S16 z Mrągowa do Ełku. W tej sprawie toczy się nawet postępowanie przetargowe, które ma wyłonić projektanta dla budowy 74-kilometrowego odcinka drogi przecinającej sam środek Mazur. Mimo że przygotowania trwają, to w dalszym ciągu nie przedstawiono ostatecznego wariantu przebiegu nowej ekspresówki.

Przypomnijmy, że obecnie rozpatrywane są trzy możliwe do realizacji warianty. Droga została podzielona na dwa korytarze: Mrągowo – Mikołajki i Mikołajki – Ełk. Ten ostatni nie budzi wątpliwości projektantów, dlatego nie opracowano dla niego żadnych wariantów. Z kolei dla korytarza Mrągowo – Mikołajki przedstawiono trzy warianty przebiegu. Dwa pierwsze są zbliżone do obecnej trasy „szesnastki”. Pierwszy przez Kosewo i Baranowo od strony północnej, drugi przez Kosewo i Baranowo od strony południowej. Oba zakładają budowę mostu przez południową część jeziora Tałty tuż koło Mikołajek. Trzeci prowadzi bardziej na północ od obecnej drogi nr 16 przez Użranki, Mrówki i Ławki i wiąże się z budową dwóch mostów nad jeziorami Juksty koło Mrągowa i Tałty, tyle że w jego północnej części, niedaleko Rynu.

To właśnie trzeci wariant, który nosi nazwę „C”, budzi najwięcej kontrowersji wśród lokalnej ludności. Mieszkańcy sprzeciwiają się by nowa droga tak bardzo nie ingerowała w Krainę Tysiąca Jezior. Przeciwko inwestycji stanęli także obrońcy środowiska, a także samorządowcy z Mrągowa, Rynu, Orzysza i Mikołajek. Jak wskazują ekolodzy, w ramach inwestycji planowana jest budowa – największej w Polsce – estakady przecinającej jezioro Tałty o długości 350 metrów z pylonami wysokości prawie 150 metrów. – Ze względu na trudny teren – liczne jeziora, wody stojące i płynące, bagna i tereny podmokłe oraz wzgórza morenowe – niezbędne będzie wykonanie olbrzymich prac ziemnych i przerzucenie milionów metrów sześciennych ziemi. Oznacza to olbrzymie zniszczenie terenu w szerokim pasie wzdłuż planowanej drogi i nieodwracalną dewastację cennych przyrodniczo terenów – apelują działacze.

GDDKiA na obecnym etapie podtrzymuje, że w dalszym ciągu wiążące są trzy warianty. Drogowcy dopiero po zakończeniu analiz we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji wskażą rekomendowany przez nich wariant trasy. Początkowo miało się odbyć do końca 2019 roku. Już wiadomo, że termin ten ulegnie przesunięciu. – Mieliśmy nadzieję, że uda się to wcześniej, jednak będzie to pierwsza połowa 2020 roku. Pojawiły się nowe pomysły, które chcemy dokładnie przeanalizować – mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor oddziału GDDKiA w Olsztynie.

Tymczasem Komitetu Ochrony Krajobrazu Ziemi Mrągowskiej wraz z Komitetem Ochrony Ziemi Ryńskiej złożyli w GDDKiA protest z petycją przeciwko budowie drogi w wariancie trzecim. Podpisało się pod nią 10 tys. osób. Wskazuje się w niej, że budowanie drogi najbliżej Rynu zniszczy krajobraz. Najmniej szkodliwe wydają się więc warianty pierwszy i drugi.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5