Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy już podpisywanie aneksów do umów na realizację inwestycji drogowych. Podnoszą one maksymalny limit waloryzacji z 5 do 10 proc. wartości umowy. Do tej pory podpisano 50 porozumień.
Przypomnijmy: umowy, które GDDKiA zawiera z wykonawcami drogowymi od 2019 roku mają przewidziany tzw. mechanizm waloryzacyjny. Pozwala on urealnić stawki zapisane w umowach w sytuacji zmiany cen na rynku. Mechanizm oparty na tzw. koszyku waloryzacyjnym działa w dwie strony – zarówno gdy dochodzi do wzrostu, jak i spadku cen.
Wypracowany wspólnie z branżą mechanizm zakłada podział ryzyka pół na pół między obie strony (w praktyce więc wykonawca może liczyć na zwaloryzowanie połowy przysługującego mu wynagrodzenia) oraz maksymalny limit. Do tego roku wynosił on maksymalnie 5 proc. ustalonej wartości kontraktu.
Od pewnego czasu przedstawiciele branży wskazywali, że jest on zbyt niski. W odpowiedzi na te postulaty inwestor zdecydował, że w nowych kontraktach wpisywany będzie maksymalny limit indeksacji wynoszący 10 proc.
Wybuch wojny na Ukrainie jednak drastycznie zmienił sytuację na rynku. Ogromy wzrost cen zagroził możliwości wykonania kontraktów będących obecnie w realizacji, a wycenionych i zawartych w poprzednich latach. Żeby uniknąć zrywania umów lub narażenia wykonawców na ogromne straty, zdecydowano o zwiększeniu maksymalnego poziomu waloryzacji do 10 proc. także w tych umowach, które były zwarte w poprzednich latach. Rząd na te potrzeby zwiększył budżet na inwestycje drogowe o 2,7 mld zł.
Podpisywanie aneksów ruszyło w połowie lipca. Do tej pory GDDKiA zawarła 50 aneksów. Ich stroną jest łącznie 24 wykonawców. Wyższa waloryzacja obejmie 84 realizowane przez nich inwestycje. W szczegółach wygląda to tak:
Budimex
• A18 Iłowa - gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego
• S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
• S5 Ornowo - Wirwajdy
• S7 Modlin - Czosnów
• S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie
• S61 Suwałki - Budzisko
• DK51 obwodnica Smolajn
Mirbud
• A18 Żary Zachód - Iłowa
• A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice
• S11 Koszalin Południe - Bobolice
• S11 obwodnica Olesna
• DK78 Siewierz - Poręba - Zawiercie
Intercor
• A2 Kałuszyn - Groszki
• S7 Lesznowola - Tarczyn Północ
• S7 Moczydło - Miechów
Mostostal Warszawa
• S7 Załuski - Modlin
• S11 Zegrze Pomorskie - Koszalin Południe
• DK45 obwodnica Praszki
Polaqua
• A2 Gręzów - Siedlce Zachód
• S3 Świnoujście - Dargobądz
• S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola
Stecol
• A2 Groszki - Gręzów
• S14 Aleksandrów Łódzki - Emilia
Strabag
• S19 Kraśnik Południe - Janów Lubelski Północ
• DK42 obwodnica Wąchocka
Aldesa
• S7 Siedlin – Załuski
• S19 Księżyno – Białystok Południe
PORR
• DK32 obwodnica Strykowa
Swietelsky Rail
• DK28 obwodnica Nowego Sącza i Chełmca
Gulermak
• S7 Widoma - Kraków
Polimex Infrastruktura
• DK25 obwodnica Brzezia
Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret
• S19 Malewice - Chlebczyn
Polbud Pomorze (podpisano 25 sierpnia)
• S3 Dargobądz - Troszyn
Colas (podpisano 10 sierpnia)
• DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich
Ostatnia tura aneksów planowana jest na początek września.
Wyższa waloryzacja uzgodniona w aneksach do umów dotyczy wynagrodzenia za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po ataku Rosji na Ukrainę. Wyższą waloryzację będą mieli zapisaną w kontraktach także ci wykonawcy, którzy podpisali umowy w ostatnim czasie oraz firmy, które składały oferty przed wybuchem wojny i oczekują na wybór oferty lub na podpisanie umowy.
O waloryzację swoich kontraktów domaga się także branża kolejowa. Przedstawiciele środowiska wykonawców podkreślają, że
oczekują takiego samego traktowania, na jakie może liczyć sektor drogowy.