Poznaliśmy oferty na wykonanie zadania w ramach Programy 100 obwodnic. Chodzi o wykonanie projektu koncepcyjnego obwodnicy Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32. W przetargu wpłynęło dziewięć ofert.
Najniższą ofertę złożyła firma KFG na kwotę 133 tys. zł, natomiast najdroższą ofertę firma Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, na kwotę 274,3 tys. zł. Pozostałe oferty, jakie wpłynęły w przetargu należą do firm: Bamar (143,3 tys. zł), Biuro Projektów A-Propol (198 tys. zł), Safege (270,6 tys. zł), MS Drog (151,8 tys. zł), Pracownia Projektowa Archidrog Witold Orczyński (197,4 tys. zł), Drogowa Inżynieria z Chełma (143,9 tys. zł) i Olpro z Zielonej Góry (209 tys. zł).
Wszyscy wykonawcy zadeklarowali 90 dniowy termin realizacji zadania.
Złożone oferty zostaną sprawdzone pod kątem merytorycznym, co pozwoli na wybranie wykonawcy i zawarcie umowy.
W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości około 2,4 km.
Obwodnica Żodynia wyprowadzi z miejscowości ruch tranzytowy, koncentrujący się w ciągu DK-32, stanowiącej połączenie pomiędzy drogami ekspresowymi S3 i S5.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu regionalnego i dalekobieżnego, w szczególności pomiędzy Poznaniem a Zieloną Górą.
W ramach programu obwodnicowego w województwie wielkopolskim powstanie łącznie 8 obwodnic: obwodnica Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12, obwodnica Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72, obwodnica Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25, obwodnica Kamionnej w ciągu drogi krajowej nr 24, obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 15, obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15 oraz obwodnica Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32.
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.