Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją dostosowania drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Przetarg dotyczy odcinków 0 i 1, czyli od granicy państwa za węzłem Żary w stronę Wrocławia. Obecnie trwa ocena ofert na wykonanie przebudowy tego odcinka.
Zakres inwestycji, nad którymi sprawowany będzie nadzór obejmuje projekt i budowę (rozbudowę, przebudowę) oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
W postępowaniu przetargowym określono kilka kryteriów i podkryteriów wyboru wykonawcy, między innymi kontrola jakości, Help Desk i szkolenia. Największą wagę (60 proc.) ma cena. Termin składania ofert mija 28 lutego 2020 roku.
W przetargu realizację tego odcinka przyszłej A18 wpłynęło 5 ofert, z czego najtańsza (180,5 mln zł) od firmy Strabag. Do wykonania są m.in. rozbudowa istniejącej DK-18 na odcinku od granicy km 0,192 do km 1,500 wraz z węzłem Olszyna, w tym dobudowa pasów włączania i wyłączania w zakresie dostosowania do parametrów drogi klasy A, zamknięcie istniejącego zjazdu/wjazdu bezpośrednio na drogę krajową nr 18 w km około 0,410, a także zamknięcie istniejących zjazdów/wjazdów, które komunikowały m.in. teren byłego przejścia granicznego bezpośrednio do drogi krajowej nr 18 oraz przebudowa istniejących węzłów drogowych Olszyna i Żary Zachód (Królów).
W sumie w planach jest realizacja 4 zadań na A18:
– od granicy państwa do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, odcinek 0 i 1) – obecnie trwa przetarg na to zadanie,
– od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – na to zadanie podpisano umowę z konsorcjum Kobylarni i Mirbudu,
– od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – granica województwa – przetarg ma ruszyć w II połowie 2020 r.,
– granica województwa – węzeł Golnice – przetarg na roboty planowany jest na II połowę 2020 r.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku.