Rusza przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla poszerzenia autostrady A2 między Łodzią i Warszawą. W założeniach, roboty budowlane mają ruszyć w 2025 r.
Poszerzenie autostrady A2 ma być realizowane w systemie tradycyjnym – najpierw powstanie dokumentacja projektowa i uzyskanie niezbędnych zgód, a w kolejnym etapie ogłoszony zostanie przetarg na roboty budowlane.
W ramach przedsięwzięcia na odcinku od węzła Łódź Północ do Konotopy autostrada ma mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, natomiast od Konotopy do węzła Pruszków kierowcy będą korzystać aż z czterech pasów dla każdego kierunku jazdy. Do poszerzenia jezdni wykorzystany zostanie pas rozdziału.
W ramach przygotowywanej dokumentacji przetargowej ma być przygotowany opis oczekiwań związanych z wykorzystaniem energii odnawialnej do zasilania infrastruktury na tym odcinku autostrady. Opracowane mają być minimum dwa warianty instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej, z wykorzystaniem magazynów energii.
Inwestycja będzie realizowana pod ruchem. Obejmie odcinek o długości ok. 89 km.
Poszerzenie A2 zapowiedziano kilka lat temu. Sam przetarg miał być pierwotnie ogłoszony jeszcze w w2021 roku. GDDKiA uznała jednak, że inwestycja jest na tyle skomplikowana (m.in. z uwagi na konieczność utrzymywania ruchu), że warto skonsultować ją z branżą. Chodziło m.in. o sposób realizacji czy organizacji robót. Jak informowano wcześniej, sam fakt realizowania drogi w systemie tradycyjnym to wynik sugestii wykonawców. Oddzielenie procesu projektowania i budowy miało pozwolić m.in. uniknąć ryzyka związanego ze wzrostem cen materiałów i usług.
Rozbudowa autostrady A2 będzie realizowana w ramach nowego Programu budowy dróg obejmującego okres do roku 2030. Realizacja tej inwestycji jest planowana m.in. w związku z inną inwestycją - budową Centralnego Portu Komunikacyjnego niedaleko Łodzi.