Obecnie nie jest możliwe wskazanie scenariuszy ewentualnej budowy węzła Łagów na autostradzie A2 w województwie lubuskim. Trudno też wskazać terminy realizacji tej inwestycji – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz w odpowiedzi na interpelację poselską.
Mieszkańcy i samorządowcy województwa lubuskiego liczą na przyspieszenie działań związanych z budową dodatkowego węzła na autostradzie A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko. Ewentualną budowę takiego węzła (podobnie jak węzła Myszęcin) przewidziano w umowie koncesyjnej pomiędzy Skarbem Państwa a spółką Autostrada Wielkopolska II. Z tym że termin jego realizacji został uzależniony od osiągnięcia określonego poziomu ruchu – to warunek, który zobowiązuje koncesjonariusza do rozpoczęcia prac budowlanych.
Wyświetl większą mapę
Wcześniejsza budowa węzła byłaby możliwa z przyczyn związanych z rozwojem terenów położonych w sąsiedztwie autostrady. To jednak wymagałoby opracowania koncepcji finansowania inwestycji – koncesjonariusz jeszcze kilka lat temu poinformował, że nie ma środków na budowę, ani późniejsze utrzymanie węzła, tym bardziej że, jak dowodził, wymagałoby to dodatkowo budowy infrastruktury związanej z poborem opłat za przejazd oraz przebudowy istniejących centralnych systemów informatycznych. To stanowisko koncesjonariusza, jak poinformował wiceminister Marek Chodkiewicz, jest nadal aktualne.
Z kolei, obligujący spółkę do rozpoczęcia prac budowalnych poziom ruchu na autostradzie, jak wynika z analizy wykonanej przez firmę Archidrog, nie zostanie uzyskany przed zakończeniem umowy koncesyjnej.
Nadzieję na wcześniejsze rozpoczęcie prac dawała znowelizowana ustawa o drogach publicznych, umożliwiająca zainteresowanym samorządom partycypację finansową w inwestycjach na drogach innych zarządców.
Między innymi o to czy w obecnych okolicznościach jest możliwość przyspieszenia budowy węzła Łagów oraz kiedy mogłoby to nastąpić pytała w interpelacji poseł Katarzyna Osos.
Jak odpowiedział wiceminister Chodkiewicz, podjęcie jakichkolwiek działań związanych z budową węzła wymaga pozyskania środków finansowych oraz określenia modelu finansowania wszystkich nakładów inwestycyjnych – zarówno tych związanych z projektowaniem i budową, jak i późniejszą eksploatacją. Konieczne jest także zawarcie porozumienia ze spółką Autostrada Wielkopolska II.
„Dodatkowo koniecznym jest określenie uregulowania prawnego/umownego dla modelu finansowania inwestycji przez zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, gdyż resort infrastruktury na chwilę obecną nie dysponuje środkami, które mogłyby zostać przeznaczone na ten cel” – wskazał wiceminister. „W związku z brakiem koncepcji pełnego finansowania przedsięwzięcia, na chwilę obecną nie jest możliwe określenie scenariuszy i wskazanie terminów realizacji przedmiotowej inwestycji” – dodał.
Z przywołanej wyżej analizy wynika, że koszt budowy węzła wyniósłby ok. 41 mln zł, a koszt eksploatacji ok. 412 tys. zł rocznie.
Więcej na temat dodatkowych węzłów na A2 w województwie lubuskim pisaliśmy
TUTAJ.