– Wielkość projektu i nakłady inwestycyjne czynią Autostradę Wielkopolską SA największym przedsięwzięciem ekologicznym w Europie – mówi Zofia Kwiatkowska z firmy Autostrada Wielkopolska. Droga ze Świecka do Konina ma 255 km. Na szczególną uwagę zasługuje jednak odcinek od Świecka do Nowego Tomyśla. Na tym fragmencie o długości 106 km znajdują się łącznie 154 przejścia dla zwierząt co w przeliczeniu daje jeden przepust co ok. 700 m.
Trasa A2 w 80% do granicy z Niemcami przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione Natura 2000. Z uwagi na to nakłady na urządzenia ochrony środowiska przy jej budowie musiały być duże. Ostatecznie w przypadku odcinka Nowy Tomyśl – Konin, liczącego 149 km, wydano na ten cel ok. 10% kosztów budowy, a w przypadku odcinka z Nowego Tomyśla do Świecka było to ok. 25% kosztów budowy, czyli 1,3 mld zł.
Na co dokładnie te pieniądze zostały wydane? W przypadku dłuższego fragmentu przeznaczono je na budowę 11 przejść dla dużych i średnich zwierząt, 3 przepustów dla drobnej zwierzyny, ogrodzenia o długości blisko 300 km oraz ekranów akustycznych o powierzchni 49 tys. m2. Jeśli chodzi o krótszy odcinek to liczba obiektów służących środowisku jest dużo większa. Na tej drodze postawiono 35 przejścia dla dużych i średnich zwierząt, 119 przepustów dla drobnej zwierzyny i płazów, ogrodzenia o długości 232 km, ekrany akustyczne o powierzchni 20 tys. m2 oraz uwzględniono ekrany ochronne dla nietoperzy.
Jak widać uwzględnianie takiej infrastruktury przy projektowaniu dróg jest bardzo kosztowne. – Jedno przejście dla zwierząt to ok. 20 mln zł, czyli roczny budżet średniej wielkości gminy w Polsce – komentuje Zofia Kwiatkowska. Jednak ingerując w naturalne środowisko nie możemy oszczędzać na przystosowaniu drogi tak aby była jak najmniej uciążliwa dla zwierząt.
– Budowa tego newralgicznego fragmentu autostrady stawiana jest za wzór nie tylko w Polsce, ale również poza jej granicami. W opinii głównego kredytodawcy realizacji autostrady do Świecka, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, przedsięwzięcie wykonane jest wzorcowo i z poszanowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska – informuje przedstawicielka Autostrady Wielkopolskiej.