Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Małopolska

A4 Katowice – Kraków: Prawie 288 mln zł z poboru opłat

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 07.03.2017

PARTNER DZIAŁU


 

A4 Katowice – Kraków: Prawie 288 mln zł z poboru opłat
fot. SAM

Więcej z regionu:

Małopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W ubiegłym roku autostradą A4 między Katowicami a Krakowem przejeżdżało średnio 40,7 tys. pojazdów na dobę. Kierowcy zapłacili za korzystanie z trasy 287,9 mln zł. To o ponad 11 proc. więcej niż rok wcześniej.
Przychody z tytułu prowadzenia działalności autostradowej miały największy wpływ na wyniki finansowe Grupy Stalexport Autostrady.

W ciągu 2016 roku Grupa uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 292,8 mln zł, czyli o 12 proc. wyższe niż przed rokiem. Nastąpiło to głównie za sprawą wzrostu przychodów z działalności zarządzania i eksploatacji autostrad, w tym z tytułu poboru opłat za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków. Przychody niezwiązane z działalnością autostradową wyniosły 3,364 mln zł i były na tym samym poziomie co rok wcześniej.

Wynik brutto jaki uzyskała na sprzedaży Grupa Stalexport Autostrady w 2016 roku wyniósł prawie 252 mln zł, poprawiając o 28 proc. wynik za rok 2015. Wynik netto z działalności prowadzonej w 2016 roku wzrósł o 38 proc. i wyniósł 165,294 mln zł.

Większy ruch, wyższe przychody

W 2016 roku średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice – Kraków wyniósł 40,683 pojazdy. To o 10,2 proc. więcej niż w 2015 roku. Przychody z poboru opłat w 2016 roku wyniosły 287,915 mln zł. To wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 11,7 proc.

W przypadku samochodów osobowych średni dobowy ruch wzrósł z 30,9 pojazdów w 2015 roku do 34,1 pojazdów w 2016 roku (wzrost o 10,2%). Natomiast przychody z poboru opłat od samochodów osobowych w 2016 roku wyniosły 199,6 mln zł, co oznaczało wzrost o 12,1%. Różnica pomiędzy dynamiką wzrostu przychodów z opłat w stosunku do dynamiki wzrostu średniodobowego ruchu pojazdów osobowych wynika przede wszystkim z wyższych stawek za przejazd w dwóch pierwszych miesiącach roku 2016, w porównaniu do stawek za przejazd obowiązujących w pierwszych dwóch miesiącach roku poprzedniego – w 1 marca 2015 roku opłata wzrosła z 9 na 10 zł.

Dla samochodów ciężarowych średniodobowy ruch wzrósł o ok. 10,5 proc. – z 5,988 pojazdów w 2015 roku, do 6,614 pojazdów w 2016 roku. Także i tutaj dynamika wzrostu przychodów była nieco wyższa niż dynamika wzrostu ruchu. Tu od marca 2015 roku opłata wzrosła z 15 zł na 16,5 zł oraz z 24,5 zł na 26,5 zł. Wpływ na przychody miała tu także struktura kategorii pojazdów, która ma wpływ na wysokość stawek.

Co po 2027 roku?

Zdaniem koncesjonariusza wzrost ruchu pojazdów wynika z rozwoju sytuacji makroekonomicznej, ale także jest wynikiem wysokiego standardu utrzymania, który użytkownikom zapewnia jej zarządca.

Stalexport otrzymał koncesję na dostosowanie do parametrów autostrady i eksploatację A4 w 1997 roku. Umowa jest tajna, choć od czasu do czasu podejmowane są dyskusje na temat konieczności jej odtajnienia. Zgodnie z decyzją sądu, może to jednak nastąpić tylko za zgodą obu stron.

Koncesja została udzielona na 30 lat, co oznacza, że wygaśnie w 2027 roku. Koniczna będzie decyzja czy droga wróci w zarząd GDDKiA, czy też zostanie udzielona kolejna koncesja.

W poniedziałek pytany o to w Radiu Kraków minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podkreślił: – Potrzebne nam jest bardzo dobre połączenie drogowe między metropoliami śląską i krakowską. Jak dodał, tereny te zamieszkuje łącznie ok. 5 mln osób. Budowa jakiejkolwiek nowej drogi nie jest, jego zdaniem, uzasadniona. – Gdyby się udało rozbudować istniejącą autostradę do trzeciego pasa po każdej stronie i uwolnić od opłat, problem komunikacji na drogach równoległych byłby rozwiązany – powiedział. To moje przemyślenia z ostatnich kilku lat, decyzje co do dalszej przyszłości autostrady będzie podejmował rząd – zaznaczył.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS