Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Adamczyk: Liczba samochodów determinuje decyzje o inwestycjach

| Elżbieta Pałys źródło: RI 07.01.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Adamczyk: Liczba samochodów determinuje decyzje o inwestycjach
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozbudowa A2 między Łodzią a Warszawą, poszerzenie autostrady A4, ale także budowa Północnej Obwodnicy Krakowa to inwestycje, które mają być odpowiedzią na rosnącą liczbę aut na polskich drogach. – Dzisiaj liczba samochodów na drogach determinuje decyzje co do konkretnych inwestycji – mówił dziś rano w Polskim Radiu Kraków minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Nie można mówić tylko o nowych szlakach drogowych, ale też o tych, na których wyczerpały się możliwości techniczne przejazdu – przekonywał dziś rano minister Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury wspomniał o rozpoczętych pracach dotyczących budowy trzeciego pasa autostrady A2 między Łodzią a Pruszkowem oraz czwartego pasa na odcinku najbliżej stolicy, tj. od Pruszkowa do Konotopy.

Przypomniał, że ruszyły także przygotowania dotyczące rozbudowy autostrady A4 na Dolnym Śląsku. Chodzi o odcinek Wrocław – Krzyżowa. W tym przypadku trwają analizy czy autostrada będzie rozbudowana w istniejącym śladzie, czy też ma być budowana w nowym przebiegu. Pod uwagę brany jest także wariant pośredni.

– Dzisiaj ten istniejący odcinek pamięta czasy przedwojenne. Wiadukty i mosty stwarzają niebezpieczeństwo dla ruchu – mówił w Polskim Radiu Kraków Andrzej Adamczyk odnosząc się m.in. do zbyt wąskich w stosunku do natężenia ruchu obiektach.

Wyprzedzić popyt na drogi?

W kontekście rosnącej liczby pojazdów minister mówił także o budowie Północnej Obwodnicy Krakowa. – Kiedyś zarzucano, że to fanaberia małopolskich polityków – mówił. – Teraz południowa obwodnica w ciągu A4 również dochodzi do granic wytrzymałości. Decyzja o budowie Północnej Obwodnicy Krakowa, która będzie swoistym bypassem i odbarczy ten ruch, spowoduje że będziemy jako pierwsi w Małopolsce mieli na autostradzie A4 ten problem rozwiązany – powiedział.

Podobny problem dotyczy także infrastruktury wokół lotnisk, w tym portu Kraków Balice. Na przestrzeni ostatniego roku wzrost liczby obsłużonych pasażerów sięgnął miliona, a w długoterminowej perspektywie szacunki mówią o 12 mln pasażerów korzystających z portu w ciągu roku (obecnie to blisko 7 mln).

– Mam nadzieję, że wokół lotniska w Balicach także będą przebudowywane drogi – stwierdził Adamczyk odnosząc się do planów budowy tzw. Trasy Balickiej. – To powinny być decyzje, które muszą wyprzedzać efekty jednej z największych ilości pojazdów na tysiąc mieszkańców w Europie. Musimy odpowiadać na te wyzwania. Nasze drogi muszą być bezpieczne – stwierdził minister infrastruktury.

Czy zwiększyć podaż na kolei?

– Oczywiście układ drogowy trzeba rozbudowywać i publicznie tłumaczyć czemu podejmujemy takie a nie inne decyzje – zgadza się Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Takie jednak bezrefleksyjne podążanie za popytem jest drogą donikąd, bo podaż zawsze będzie w tyle, przyczyniając się niejednokrotnie do pogarszania warunków przemieszczania ludzi czy towarów – podkreśla.

Zdaniem eksperta, w ślad za informacjami o niezbędnej rozbudowie infrastruktury drogowej powinno iść zapewnienie, że rząd tak w zakresie inwestycji, jak i innych działań stanie na głowie, by w celu odciążenia dróg zwiększyć atrakcyjność transportu kolejowego. – Tutaj niestety właściwie dopiero zaczynamy inwestycje w linie kolejowe dedykowane towarom – zauważa Adrian Furgalski.

To nie jest zadanie na jutro, ale warto byłoby w związku z tym pomyśleć nad równoczesnym zmniejszeniem w przyszłości stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej i podniesieniem opłat drogowych, które są najniższe w UE. A przynajmniej uzależnieniem ich wysokości od pór dnia – wskazuje wiceprezes ZDG TOR.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5