Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Zagranica - Polska i Europa

Adamczyk: Mamy środki na cały przebieg Via Carpatii w Polsce

| Elżbieta Pałys źródło: RI 09.09.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Adamczyk: Mamy środki na cały przebieg Via Carpatii w Polsce
fot. pixabay.com/pl/mastermind76

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tworzenie połączenia komunikacyjnego, które będzie silnikiem rozwoju dla całego regionu Trójmorza, to konieczność dziejowa – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas Forum Ekonomicznego, w tym roku wyjątkowo odbywającego się w Karpaczu. Wspomniał, że połączenie drogowe, którego znaczenie jeszcze niedawno trzeba było tłumaczyć nawet ministrom transportu w państwach, przez które trasa przebiega, dziś jest najbardziej rozpoznawalnym projektem drogowym w Unii Europejskiej.
Via Carpatia, czyli trasa biegnąca od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię Bułgarię aż po Grecję była jednym z tematów panelu poświęconemu Funduszowi Trójmorza. Mowa o inicjatywie, która ma pomóc sfinansować inwestycje w tym regionie w trzech kluczowych obszarach: transporcie, energetyce i cyfryzacji.

– Kraje na osi północ – południe – 12 państw od Tallina po granice Bułgarii to ważne szlaki handlowe i logistyczne. Te ogromne bramy, które są otwarte przez morze Śródziemne, Bałtyckie i Czarne mogą być doskonałym wehikułem do rozwoju gospodarczego tego regionu pod jednym warunkiem: że będziemy te bramy potrafili połączyć infrastrukturą, której dzisiaj na tej osi bardzo brakuje – mówiła Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego, inicjatora funduszu.

Mowa o obszarze, który jest zamieszkiwany przez 114 mln ludzi i wytwarza PKB na poziomie 2 mld euro, co stanowi ok. 10 proc. PKB Unii Europejskiej. To jednocześnie region o dużych potrzebach inwestycyjnych. – Na wybudowanie infrastruktury tylko w trzech sektorach: energetycznym, transportowym i cyfrowym potrzeba ok. 600 mld euro. Nie mamy tych pieniędzy – mówi prezes BGK.

Nie ma tych środków w budżetach publicznych krajów, ani w nowym budżecie Unii Europejskiej. Fundusz Trójmorza ma pozwolić na połączenie sił i uzupełniać środki z innych źródeł.

Fundusz ma obecnie dwa kraje założycielskie – to Polska i Chorwacja i pięć państw reprezentowanych w Radzie Nadzorczej funduszu. Najpewniej już w przyszłym tygodniu skład udziałowców rozszerzy się o Estonię i Łotwę. – Inicjatywa bardzo przyspieszyła, jesteśmy na etapie uzgodnień z pięcioma kolejnymi państwami – poinformowała Beata Muzyczka.

Od lutego tego roku jest już także firma, która profesjonalnie zajmuje się zarzadzaniem funduszem. Do tej pory przejrzano 75 projektów, z których ok. 20 odrzucono ze względu na niespełnienie celów funduszu, a pozostałe 50 jest nadal w trakcie analiz. Około 6 z nich jest na bardzo zaawansowanym etapie, jednak ze względu na tajemnice inwestycyjna, na razie Fundusz ich nie ujawnia.

Od kilku lat w regionie Trójmorza rozwija się natomiast projekt związany z budowa szlaku drogowego łączącego kraje na osi północ – południe. – To wraz z odnogami 8 tysięcy 800 kilometrów dróg – zauważył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przypomniał, że jeszcze w 2016 roku dla wielu kluczowe było pytanie: skąd wziąć na to środki. – Dziś minister Słowacji mówi, że jest pomysł na 50-kilometrowy odcinek Via Carpatii biegnący w stronę polskiej granicy, ale niestety tylko w PPP bo budżet Słowacji nie dysponuje środkami – mówił minister Adamczyk. – Dziś będziemy mogli powiedzieć: jest bank środków powołajcie podmiot, który zrealizuje w takich quasi relacjach publiczno-prywatnych tę inwestycję – powiedział minister i dodał: - My w Polsce jesteśmy przykładem dla naszych europejskich partnerów.

Przypomniał, że porozumienie w sprawie Via Carpatii odnowiło w 2016 roku 10 państw. – My wśród nich mamy zabezpieczone środki finansowe na cały przebieg Via Carpatii w naszym kraju – powiedział minister.
Dodał, że to połączenie drogowe to „konieczność dziejowa”. Ma to być silnikiem rozwoju w regionie, na którym skorzystają wszystkie państwa Trójmorza. To także nadzieja dla Białorusi, Ukrainy. Litwy czy Estonii, które przez Polskę będą mogły najkrótsza drogą dojechać na południe Europy, przez Słowację, dalej na Węgry, Rumunię, Bułgarię, Grecji. Potencjał tej drogi dostrzega także Chorwacja, czy Turcja.

Obecnie w Komisji Europejskiej złożony jest wniosek o wpisanie Via Carpatii do sieci bazowej TEN-T. – To otwiera kolejne możliwości pozyskania środków finansowych, ale też buduje znaczenie tego szlaku komunikacyjnego – mówił minister. Dodał, że jeszcze klika lat temu trzeba było tłumaczyć znaczenie gospodarcze tego połączenia nawet przedstawicielom państw, które będą jego beneficjentami. Dziś to jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów drogowych w Unii Europejskiej.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5