Adamczyk: Południowa jezdnia A18 zostanie przebudowana - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Lubuskie

Adamczyk: Południowa jezdnia A18 zostanie przebudowana

| ep źródło: MI/RI 09.08.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Adamczyk: Południowa jezdnia A18 zostanie przebudowana

Więcej z regionu:

Lubuskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Południowa jezdnia autostrady A18, czyli prawdopodobnie najgorsza droga w Polsce, ma być przebudowana. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze w tym roku ruszą pierwsze przetargi dotyczące przebudowy trasy, która doczekała się wielu niechlubnych nazw, jak autostrada wstydu, najdłuższe schody Europy czy patatajka. Efekty, na niektórych fragmentach, możemy odczuć już nawet za 3 lata.
– To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat. Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej na trasie Olszyna – Golnice jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną – powiedział cytowany w komunikacie prasowym minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Wyświetl większą mapę
– Wykonywane na bieżąco zabiegi utrzymaniowe nie poprawiają długofalowo komfortu i bezpieczeństwa jazdy użytkowników drogi, dlatego konieczna jest gruntowna przebudowa tej trasy – dodał Adamczyk.

Będą pieniądze 

Po ocenie potrzeb inwestycyjnych w skali całego kraju, mając też na uwadze dostępne środki finansowe w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.), Minister infrastruktury podjął decyzję o skierowaniu do realizacji inwestycji polegającej na budowie południowej jezdni autostrady A18 w. Olszyna – w. Golnice – podało dziś biuro prasowe ministerstwa.

Chodzi o budowę ponad 70 km nowej jezdni autostrady, w podziale na odcinki:

• w. Olszyna – do km 11+860 (11,2 km);
• od km 11+860 – w. Żary (12,04 km);
• w. Żary – do km 33+760 (9,9 km);
• od km 33+760 – gr. województwa (16,24 km);
• gr. województwa – w. Golnice (21,5 km).

Zakres zadania polegającego na budowie autostrady A18 na odcinku w. Olszyna – w. Golnice (przebudowa jezdni południowej) obejmuje m.in.:
• dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady,
• budowę Miejsc Obsługi Podróżnych,
• modernizację węzłów autostradowych,
• budowę dwóch dróg powiatowych, budowę dróg poprzecznych i podłużnych (dojazdowych),
• budowę Obwodu Utrzymania Autostrady,
• budowę systemów utrzymania i zarządzania autostradą,
• budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej,
• budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt), zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych,
• ochronę dóbr kultury.

Ogłoszenie postepowania przetargowego dla pierwszych odcinków A18 jest planowane jeszcze w 2018 r. Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac przygotowawczych, jest planowane w latach 2021–2023.

W 2007 r. wybudowano jezdnię północną o parametrach autostrady i ruch poprowadzono oddzielnie dla każdego kierunku.

O tym, że południowa jezdnia drogi nr 18 przy zachodniej granicy wymaga pilnej przebudowy jest przekonany każdy kierowca, który choć raz pokonał tę trasę. Przebudowa, choć planowana od lat, wciąż nie znajdowała jednak finansowania.

Przez pewien czas była typowana jako jedna z inwestycji, która miałaby być finansowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – była jedną z sześciu rozważanych inwestycji. W czerwcu tego roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję w sprawie możliwości realizacji wybranych projektów drogowych w formule PPP. Do dalszych prac rekomendował 4 odcinki dróg (trzy odcinki S6 oraz S10). Nie było wśród nich A18 (w stosunku do rozważanych wcześniej zrezygnowano również z realizacji w PPP autostrady A2 do wschodniej granicy).

– Decyzja KERM oznacza, że dla odcinków A2 i A18 będą prowadzone prace przygotowawcze do realizacji w formule tradycyjnej. W pierwszej kolejności planowana jest budowa autostrady A18 – informowało nas wówczas Ministerstwo Infrastruktury.

Prace w Oddziale  

W międzyczasie zielonogórski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na aktualizację dokumentacji środowiskowej dla budowy autostrady A18 między węzłami Olszyna i Golnice. Dyrekcja liczyła na to, że weryfikacja opracowań środowiskowych z 2010 roku i dostosowanie ich do aktualnej wiedzy zminimalizuje koszty realizacji, a przez to zwiększy szanse na możliwość sfinansowania inwestycji.

– Chcemy zaktualizować raport środowiskowy ze względu na to, że minęło już sporo czasu od jego opracowania i pewne rzeczy mogły się zmienić – mówiła nam rzeczniczka prasowa oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Anna Jakubowska. Chodzi np. o liczbę kosztochłonnych, górnych przejść dla zwierząt (w grę wchodzi ewentualne odstąpienie – jeśli uzasadnią to badania – od budowy 11 obiektów) czy zmianę parametrów ekranów akustycznych.

W marcu tego orku podpisano w tej sprawie umowę z Transprojektem Gdańskim.

Na początku lipca ruszył z kolei przetarg na dostosowanie do parametrów autostrady byłego przejścia granicznego w ciągu drogi krajowej nr 18. Wykonawcy do 20 sierpnia mają jeszcze czas na składanie ofert.

Inwestycja dostosowania drogi nr 18 do parametrów autostrady została zakwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, w tym na obszary Natura 2000.

Jezdnia południowa, po której obecnie jeżdżą kierowcy, powstała w latach 30. ubiegłego wieku. 


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS