Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Adamczyk: trasą S7 Lubień – Naprawa pojedziemy jeszcze w grudniu

| Magdalena Romanowska źródło: Rynek Infrastruktury/RK 17.12.2019

PARTNERZY DZIAŁU


 

Adamczyk: trasą S7 Lubień – Naprawa pojedziemy jeszcze w grudniu
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podczas poniedziałkowej (17 grudnia) rozmowy w Radiu Kraków minister Andrzej Adamczyk, zapytany o dotrzymanie terminu ukończenia odcinka Zakopianki między Lubieniem a Naprawą potwierdził, że droga będzie udostępniona jeszcze w tym roku, a więc – nastąpi to w ciągu kilku najbliższych dni. Minister infrastruktury mówił też o zmianach w taryfikatorze, porozumieniu w sprawie pakietu mobilności i czteropasmowej autostradzie A4.
W marcu bieżącego roku informowaliśmy o niespełna 70-proc. zaawansowaniu budowanej drogi S7 między Lubniem a Naprawą. Odcinek ma długość 7,6 km, a w jego ramach powstaje 10 wiaduktów i estakad oraz 6 małych obiektów mostowych. Obiekty inżynierskie stanowią ponad 1/3 tego odcinka.

Ukończenie tego fragmentu Zakopianki zaplanowano na koniec 2019 roku. Zapytany w rozmowie z Jackiem Bańką w Radiu Kraków o dokładną datę udostępnienia drogi kierowcom, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odpowiedział:

− W tym roku będzie jedna nitka Lubień-Naprawa. Druga jest praktycznie skończona, ale jest rozsądna decyzja dyrektora krakowskiego GDDKiA, żeby nie tworzyć przejazdów. Jedna jezdnia będzie uruchomiona przed świętami. Druga będzie wymagała budowy muru oporowego w Lubniu. Jest tam trudny zjazd. Wtedy włączymy dwie jezdnie. To jednak w przyszłym roku.

Obecnie droga jest zaawansowana w 88 proc. Koszt inwestycji to ponad 521,5 mln zł. Za jej realizację odpowiada polsko-ukraińskie konsorcjum na czele z IDS-Bud. Oprócz oddanego w tym roku odcinka Skomielna Biała – Rabka Zdrój, w budowie pozostaje jeszcze jeden odcinek zakopiańskiej S7: tzw. odcinek tunelowy pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą budowany przez Astaldi.

Będą cztery pasy na A4 Kraków – Katowice?

Minister miał także ważną informację dotyczącą autostrady A4 z Krakowa do Katowic. Chodzi o rozbudowę tej drogi do 4 pasów. W sprawie przebudowy A2 Warszawa – Łódź decyzja została już podjęta, a dla A4 Wrocław – Krzyżowa prowadzone jest studium wykonalności.

− Trzeba też pochylić się nad A4 Kraków-Katowice. Wynik analiz przeprowadzonych przez ekspertów odpowie na pytanie – 3 czy 4 pasy? Dzisiaj jesteśmy w stanie odpowiedzieć, czy należy budować tylko jeden pas, czy biorąc pod uwagę kłopoty, nie zbudować od razu dwóch dodatkowych pasów w każdym kierunku. To pomoże rozwiązać odcinkowy pomiar ruchu na drogach krajowych. On będzie w 2020 roku. Tu konieczny jest rachunek ekonomiczny. Jeśli przebudowujemy autostradę, wiadukty, bierzmy pod uwagę koszt i uzyskany efekt. Być może po 4 pasy ruchu między Krakowem i Katowicami – stwierdził minister.

Andrzej Adamczyk odniósł się również do zaproponowanych przez premiera zmian służących poprawie bezpieczeństwa na drogach. Zdaniem Adamczyka Pierwszeństwo pieszego zanim wejdzie na przejście, odbieranie prawa jazdy po przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o 50 km/h poza terenem zabudowanym i 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę nie są wystarczającymi modyfikacjami.

− Trzeba zmienić taryfikator karania kierowców za wykroczenia. Dzisiaj górna granica za przekroczenie prędkości to 500 złotych. To jednak nie wszystko. To nie jest tylko kwestia kary. Działania ze strony państwa muszą podnieść bezpieczeństwo. [...] W Małopolsce program pilotażowy poprowadziła policja i GDDKiA. Ponad 200 przejść zostało doświetlonych. Na żadnym z tych przejść nie doszło do wypadku po zmroku − przypomniał minister.

Pakiet mobilności a walka z ociepleniem klimatu


Nie obyło się również bez pytań o decyzje unijne w sprawie pakietu mobilności, które zapadły w ubiegłym tygodniu. W ocenie ministra Adamczyka, wskutek postanowień ucierpią nie tylko polskie firmy transportowe, ale także jakość powietrza.

− Co powinniśmy zrobić, jeżeli wprowadzone przepisy powodują, że samochody będą musiały wracać co 8 tygodni do swojego kraju. To spowoduje wyrzucenie w powietrze około 4 milionów ton CO2. Co najmniej milion zostanie w Polsce, 2 miliony w Niemczech. Resztą podzielą się Austria, Czechy. Z jednej strony Green Deal, wielki wysiłek UE na rzecz klimatu. Z drugiej strony przepisy protekcjonistyczne, które mają uderzyć w fundament polskich firm, które powodują zanieczyszczanie środowiska – mówił minister Adamczyk. 

Polskie firmy transportowe opanowały prawie 30 proc. unijnego sektora transportu. Niektóre kraje unijne, w tym Francja, starają się zaostrzyć przepisy, twierdząc, że Europa Wschodnia konkuruje główni niższymi kosztami pracy. Z tego powodu KE, PE i unijne rządy porozumiały się w tej sprawie, tworząc pakiet mobilności. Według regulacji nasze firmy wciąż będą mogły wykonywać przewozy kabotażowe, ale ciężarówki będą musiały wracać do kraju rejestracji raz na osiem tygodni. Może to poskutkować wieloma „pustymi przejazdami”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5