Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Adamczyk: Wkrótce dobra informacja dla branży kolejowej

| Elżbieta Pałys źródło: RI 13.12.2022

PARTNERZY DZIAŁU


 

Adamczyk: Wkrótce dobra informacja dla branży kolejowej
fot. PKP PLK

 

Branża drogowa otrzymała dziś dobrą informację – rząd przyjął program drogowy, który umożliwia uruchomienie przetargów na kolejne inwestycje. Na przetargi czeka branża kolejowa, gdzie przetargi stanęły w oczekiwaniu na środki unijne. Minister infrastruktury zapowiada, że niebawem ogłosi dobrą informację także dla kolei.
Problem braku nowych inwestycji kolejowych branża podnosi od dawna zarówno głosami przedstawicieli organizacji jak i wykonawców.

– Na ten rok i następny mamy jeszcze pracę, ale jeśli do końca tego roku lub na początku następnego nie pojawią się przetargi i nowe kontrakty, to 2024 może być bardzo trudny – mówił jesienią tego roku w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury Siegfried Weindok, członek Zarządu, dyrektor Pionu Kolei w firmie Porr. Przestrzegał, że jeśli taki scenariusz by się spełnił, firmy z branży budownictwa kolejowego znajdą się w trudnej sytuacji.

W podobnym tonie wypowiadał się także prezes Budimeksu, Artur Popko. Firma, którą kieruje od początku tego roku złożyła oferty w przetargach ogłaszanych przez PKP PLK warte ponad 11 mld zł. – Te kontrakty zostały ogłoszone i wiadomo kto jest na pierwszych miejscach, ale nie są podpisane – mówił Artur Popko. Choć rynek docenia, że inwestor nie czekając na środki ruszył z przetargami, to jednak za mało. Brak możliwości podpisywania kontraktów zaostrza konkurencję cenowa a firmy, które mają mniejsze portfele zamówień stawia w trudnym położeniu. Jak zauważa prezes Budimeksu, realnie środki unijne mogą się pojawić na polskim rynku w 2024 roku. – My się czujemy bezpiecznie, bo portfel powyżej 12 mld zł pozwala nam przetrwać te dwa lata – stwierdza, ale wskazuje, że nie wszystkie przedsiębiorstwa mają ten komfort.
– Namawiamy zamawiającego, żeby prefinansować [te zadania] ze środków budżetowych do czasu uzyskania środków unijnych – mówi Artur Popko.

Rozmowy na temat prefinansowania inwestycji kolejowych związanych z Krajowym Planem Odbudowy toczą się od lata. Taką możliwość zapowiedział także prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Paweł Borys. We wtorek do tematu odniósł się premier Mateusz Morawiecki. – Poprosiłem Polski Fundusz Rozwoju o przygotowanie prefinansowania dla inwestycji kolejowych związanych z Krajowym Planem Odbudowy – powiedział. – Nie chcieliśmy, żeby cokolwiek było wstrzymane ze względu na procedury związane z KPO – dodał zapewniając, że trwają prace, w które zaangażowane są resorty infrastruktury, finansów oraz PFR.

– Jesteśmy gotowi. Toczą się ostatnie rozmowy na ten temat – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Na pewno za chwilę będziemy mieli taką samą dobrą informację dla przedsiębiorców i wszystkich organizacji gospodarczych, które partycypują w inwestycjach kolejowych jak dzisiaj dla organizacji i przedsiębiorców, które uczestniczą w procesie inwestycji drogowych – zapewnił minister infrastruktury.

We wtorek na temat inwestycji kolejowych dyskutowano także podczas komisji sejmowej. Tematem było zarówno finansowanie nowych inwestycji, jak i waloryzacja już zawartych kontraktów. O równe traktowanie dróg i kolei apelował podczas posiedzenia Adrian Furgalski, prezes Zespołu doradców Gospodarczych TOR. Mówił, że kolej jak najszybciej powinna uzyskać zastępcze źródło finansowania. – Ratunkiem w dołku może być dla branży kolejowej Polski Fundusz Rozwoju. Inaczej, niż w poprzednich dołkach inwestycyjnych, przetargi są gotowe, ale brakuje pieniędzy. Branża kolejowa potrzebuje równego traktowania – mówił Adrian Furgalski i dodał: – Hasła rzucane przez premiera nam nie wystarczą, chcemy widzieć konkrety.

O nierównym traktowaniu branży drogowej i kolejowej jego zdaniem świadczy także zaproponowana tzw. waloryzacja kontraktów kolejowych, na którą przeznaczono 228,4 mln zł. – To ochłap – ocenił prezes ZDG TOR. Na waloryzację kontraktów drogowych rząd przeznaczył 2,4 mld zł.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5