Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska i Europa

Adamczyk: Wkrótce konferencja „Łańcut Trzy”. Kolejne Państwa przyłączą się do S19

| Bartosz Józefiak źródło: RyenkInfrastruktury.pl 11.04.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

Adamczyk: Wkrótce konferencja „Łańcut Trzy”. Kolejne Państwa przyłączą się do S19
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Za półtora miesiąca organizujemy konferencję „Łańcut trzy”, podczas której kolejne państwa będą przystępowały do porozumienia dla Via Carpatii. Będzie to Białoruś i kraje zachodnich Bałkanów – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Mamy nadzieję, że droga będzie rozpoczynała się jeszcze dalej niż na Litwie. Także Łotwa, Estonia, nawet Finlandia będą beneficjentem tego projektu – dodaje.
Via Carpatia to oczko w głowie ekipy rządzącej. Trasa łącząca Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję to największy, obok CPK, projekt inwestycyjny PiS. W Polsce trasa będzie liczyła 700 kilometrów. Gotowych jest na razie raptem 40, a w budowie i przetargach kolejne 130 kilometrów.

– Via Carpatia jest projektem europejskim. Jeżeli spojrzymy na nią jak na trasę łączącą morze Bałtyckie z Egejskim, a poprzez odnogi z morzem Czarnym i z Adriatykiem, to dopiero widzimy, jakie znaczenie ma dla każdego kraju, przez który przebiega – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

S19 ważna dla Czechów i Niemców

PiS na każdym kroku przypomina także o krajowym aspekcie trasy. – Z punktu widzenia krajowego Via Carpatia uzupełnia ruszt komunikacyjny we wschodnich rejonach Polski. Biorąc pod uwagę jej wymiar europejski jest nadzieją na dynamiczny rozwój wschodnich regionów – przekonuje minister.

– Inicjatywa zapoczątkowana przez Lecha Kaczyńskiego w 2006 roku, zakończona podpisaniem porozumienia łańcuckiego w ramach grupy wyszehradzkiej, miała na celu przede wszystkim gospodarcze ożywienie regionu i stworzenie wielkiej szansy dla Europy środkowo-wschodniej. Z politycznego punktu widzenia to bardzo ważny projekt – mówi Andrzej Adamczyk.

Najważniejsze pytanie wokół Via Carpatii brzmi: czy trasa zostanie wpisana do unijnej sieci transportowej TEN-T? Jeżeli tak się stanie, wszystkie odcinki szlaku znajdą unijne dofinansowanie.

– Mówiąc o wpisaniu Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T wskazujemy, że to szlak ważny dla wszystkich państw UE – nie tylko dla tych, które leżą w jej przebiegu, ale także np. Czechów czy Niemców, którzy ostatnio potwierdzili, że to ważny szlak dla Europy – mówi Andrzej Adamczyk. – Argumenty za wpisaniem trasy do sieci bazowej podnoszone są przez Litwę, Polskę, Słowację, Rumunię, Bułgarię, Grecję, Turcję, także Czechy jako państwo wspomagające projekt. Dostrzegają ta także Ukraina i Białoruś: kraje nie będące w UE, a popierające realizację tej inwestycji. Fakt, że państwa spoza Unii wspierają projekt pokazuje, że Via Carpatia ma znaczenie dla całej Europy. To ważny argument przy dyskusji o wpisaniu jej do sieci TEN- T. Również Bośniacy, Chorwaci, Czarnogórcy rozważają przystąpienie do koalicji dla Via Carpatia. Odnogi tej trasy będą dosięgać do Rjeki, przez Lublanę do Adriatyku, a także do Constancy i Warny – dodaje.

Sieć bazowa? Bardzo prawdopodobna

– W postulacie wpisania Via Carpatii do sieci bazowej nie chodzi tylko o łatwiejszy dostęp do unijnych środków. Chodzi przede wszystkim o to, że ten szlak musi powstać w całym swoim przebiegu. Wpisanie go w sieć bazową daje gwarancję, że wcześniej czy później trasa w całości powstanie. Mamy nadzieję, że droga będzie rozpoczynała się jeszcze dalej niż na Litwie – także Łotwa, Estonia, nawet Finlandia będą beneficjentem tego projektu – dodaje Andrzej Adamczyk. Polscy urzędnicy chcieliby, żeby udało się wcześniej przeprowadzić rewizję sieci bazowej TEN – T. Oficjalna rewizja zaplanowana jest na 2023 rok. Minister infrastruktury wierzy, że S19 uda się wpisać do sieci wcześniej. Unijna komisarz do spraw transportu Violeta Bulc miała wręcz powiedzieć, że kwestia wpisania Via Carpatii do sieci bazowej jest bardzo prawdopodobna.

– Te słowa Pani komisarz wygłosiła publicznie w Warszawie, na spotkaniu z parlamentarzystami, marszałkami sejmu i senatu. To jednak nie oznacza, że zmniejszamy nasze wysiłki. Już za półtora miesiąca organizujemy konferencję „Łańcut trzy”, podczas której kolejne państwa będą przystępowały do porozumienia dla Via Carpatii. Będzie to Białoruś i kraje zachodnich Bałkanów – mówi minister infrastruktury. A co, jeśli trasy nie uda się wpisać do sieci TEN-T? Andrzej Adamczyk zapewnia, że droga tak czy siak zostanie zbudowana.

– Jestem przekonany, że Via Carpatia powstanie. Widać wielką determinację państw, przez które trasa ma przebiegać. Trzeba pamiętać, że nie tylko w Polsce inwestycja ma zapewnione finansowanie. Ta droga powstaje już na Słowacji i Węgrzech. Na jej powstaniu bardzo zależy Bułgarom i Rumunom. Jeżeli przebieg Via Carpatia zostanie wpisany w sieć bazową, to będzie to przełomowa decyzja dla tej inwestycji – dodaje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5