Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Polska i świat

Anna Siemińska-Lewandowska: Tunele światowym kierunkiem rozwoju miejskiej komunikacji

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.03.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Anna Siemińska-Lewandowska: Tunele światowym kierunkiem rozwoju miejskiej komunikacji
fot. um.warszawa.pl

Więcej z regionu:

Polska i świat

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Wykonanie tunelu usprawnia system komunikacyjny, zwiększa przepustowość arterii i pozwala na „schowanie” ruchu drogowego pod powierzchnię terenu – a co za tym idzie odzyskanie powierzchni pod inne inwestycje – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prof. Anna Siemińska-Lewandowska z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, kierownik zespołu geotechniki i budowli podziemnych.
Budowa tunelu jest inwestycją bardzo skomplikowaną i złożoną z wielu aspektów. Pierwszym, jednym z najbardziej istotnych, jest wybór metody, który zazwyczaj determinują warunki geologiczne. – Wpływ budowy tunelu na inwestycję drogową w mieście bardzo zależy od przyjętej metody budowy. Czy w otwartym wykopie czy też drążenie za pomocą tarcz zmechanizowanych tzw. TBM. Niestety metody odkrywkowe wywołują duże ograniczenia w komunikacji miejskiej podczas budowy, ale korzyści w dalszym okresie są widoczne – mówi prof. Anna Siemińska-Lewandowska.

Zalety

Jednak bez względu na metodę korzyści są ogromne. – Wykonanie tunelu na pewno usprawnia system komunikacyjny, zwiększa przepustowość arterii i pozwala na „schowanie” ruchu drogowego pod powierzchnię terenu – a co za tym idzie odzyskanie powierzchni pod inne inwestycje – komentuje profesor. – Jest to ogólnoświatowy kierunek rozwoju miejskiej komunikacji – dodaje.

Jako bardzo dobry przykład podawany jest Boston, gdzie idąca przez miasto autostrada została przesunięta pod ziemie a nad nią stworzono tereny rekreacyjne. Jednak przykłady takich podziemnych przepraw możemy znaleźć też w Polsce. – Z Warszawy najlepszym przykładem jest tunel Wisłostrady, który jak był budowany wzbudzał wiele kontrowersji ze strony planistów, a teraz nad nim stoi Centrum Naukowe Kopernik i brzeg Wisły jest dostępny i przyjazny mieszkańcom – mówi przedstawicielka Politechniki Warszawskiej.

– Poza terenem zabudowanym budowa tunelu najczęściej służy skróceniu czasu przejazdu, ochronie środowiska i zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu. Przykład to wszystkie tunele górskie, a nasz krajowy, to wreszcie budowa tunelu drogowego na trasie Kraków – Zakopane – mówi prof. Anna Siemińska-Lewandowska.

Koszty

Inwestycje w budownictwo podziemne są to duże nakłady, które nie zwracają się w bezpośrednich kosztach budowy. – Biorąc jednak pod uwagę długoterminową politykę transportowa oraz efekty poza ekonomiczne (zrównoważony rozwój, ochrona środowiska, brak hałasu i spalin, brak ingerencji w krajobraz, wykorzystanie powierzchni nad tunelem pod inne inwestycje) – rachunek zawsze pokaże, że korzyści wynikające z budowy tuneli są duże – podkreśla ekspert. – Najlepszym przykładem są duże aglomeracje europejskie , w których stale trwają prace podziemne związane albo z budowa metra, albo budowa tuneli drogowych – dodaje.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS