Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Astaldi: Nie planujemy odstępowania od kolejnych kontraktów

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 02.10.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Astaldi: Nie planujemy odstępowania od kolejnych kontraktów
fot. s7-lubien-rabka.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

27 września br. Astaldi wypowiedziało dwa kontrakty kolejowe realizowane w Polsce o łącznej wartości niemal 1,3 mld zł. Po tym ruchu pojawiły się obawy dotyczące inwestycji drogowych realizowanych przez tego wykonawcę. Jak podaje Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy firmy – obecnie nie ma planów wypowiedzenia innych kontraktów niż te, które już zostały porzucone.
Pierwszy kontrakt kolejowy, który został wypowiedziany przez włoską firmę, dotyczy linii kolejowej nr 7 na odcinku Lublin – Dęblin. Jego wartość 930,9 mln złotych. Druga inwestycja to linia E59 granica województwa dolnośląskiego – Czempiń. Wartość inwestycji to 355 mln zł.

Jak podaje firma – przyczyną tego działania jest niezwykle gwałtowny, znaczny i powszechny wzrost cen materiałów i siły roboczej, koniecznych do wykonania tych kontraktów oraz jednoczesny spadek podaży tych materiałów i usług w branży budowlanej np. brak możliwości transportu materiałów koleją, czy niedostępność tłucznia na rynku polskim (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Kontrakty drogowe w stabilnej sytuacji

Po tej informacji pojawiły się spekulacje dotyczące kontraktów drogowych realizowanych przez tę firmę. – Obecnie nie ma planów związanych z rezygnacją z innych kontraktów. Sytuacja tych dwóch wypowiedzianych inwestycji była wyjątkowa – uspakaja Mateusz Witczyński.

Obecnie Astaldi buduje dwa tunelowe odcinki dróg ekspresowych w Polsce. Pierwszy z nich to fragment tzw. Zakopianki (S7 Naprawa – Skomielna Biała. Długość tej trasy to 3,050 mln zł, z czego 2,06 km będzie stanowił tunel drogowy. Po ukończeniu będzie to najdłuższa podziemna przeprawa drogowa w Polsce. Druga inwestycja dotyczy Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa o długości 4,616 km. Fragment zawiera tunel o długości 2,335 km, a wartość kontraktu to 1,301 mld zł. Przedsięwzięcie ma się zakończyć ok. rok po zakończeniu projektu realizowanego w województwie małopolskim. Po zakończeniu będzie to najdłuższy tunel w kraju.

Zagrożenia realizacji projektów drogowych nie widzi także zamawiający. Zarówno małopolski jak i mazowiecki oddział GDDKiA podaje, że na obu odcinkach prace są prowadzone zgodnie z planem, i nie ma wieści o żadnych problemach wykonawcy. W przypadku tunelu na Zakopiance GDDKiA informuje, że wydrążono już niemal połowę obu nitek.

Nie ma zagrożenia dla warszawskiego metra

Włoska firma buduje też odcinek zachodni odcinek II linii metra na Targówku. Wspólnie z tureckim Gulermakiem wygrała również przetargi na realizację trzech dalszych odcinków – jednego, wschodniego-północnego na Bródno oraz dwóch zachodnich z Woli na Bemowo. Lider konsorcjum, firma Gulermak, zapewnia jednak, że nie ma żadnych zagrożeń dla realizacji tych zleceń (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Problemy w Turcji

Firma Astaldi prowadzi inwestycje drogowe na całym świecie. Jednak prowadzenie wielu inwestycji niesie za sobą duże ryzyko. Firma poniosła straty po ubiegłorocznym bankructwie Wenezueli, którą ogłosiła agencja ratingowa S&P. Wtedy spółka zdecydowała o upłynnieniu aktywów w celu wzmocnienia finansowego firmy. Jednym z elementów tego planu była sprzedaż koncesji na most Yavuz Sultan Selim zwany Trzecim Mostem Bosforskim w Stambule w Turcji (więcej na temat tej przeprawy przeczytacie tutaj).

Sprawa jednak ulega opóźnieniu z uwagi na sytuację geopolityczną w regionie. W wyniku tego Astaldi złożyło wniosek o ochronę przed wierzycielami w oparciu o włoskie prawo upadłościowe/układowe. Procedura ta nie prowadzi jednak do likwidacji firmy, tak jak w przypadku upadłości, a do dalszej działalności firmy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS