Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Augustów

Augustów na przecięciu szlaków transportowych

| Elżbieta Pałys źródło: Rynek Kolejowy 09.06.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Augustów na przecięciu szlaków transportowych
fot. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Zobacz więcej na temat:

Transport
Drogi
Koleje

Więcej z regionu:

Augustów

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Augustów przyciąga odwiedzających przede wszystkim ciekawym położeniem pomiędzy jeziorami, co sprzyja turystyce. Od kilku lat na popularności zyskuje także malownicza Dolina Rospudy. Dla rozwoju miasta istotne miały być jednak przede wszystkim powstałe w XIX w. nowe szlaki komunikacyjne: ukończony w 1839 r. Kanał Augustowski oraz Kolej Zaniemeńska. Niestety w dużej mierze ze względu na historyczne zawirowania i zmiany granic żadna z tych inwestycji nie spełniła pokładanych w nich nadziei. Podobne analogie można spostrzec w przypadku zmiany przebiegów korytarzy Rail i Via Baltica. Warto jednak zobaczyć na własne oczy miasto i ocalałe elementy infrastruktury kolejowej w okolicy.
Od co najmniej XVI w. Augustów znajdował się na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych prowadzących z Białorusi i Litwy do Polski i Prus. Duże znaczenie miasto zyskało w wieku XIX, kiedy to stało się centralnym punktem dla ważnej inwestycji infrastrukturalnej tamtych czasów, jaką był dla Królestwa Polskiego budowany przez Ignacego Prądzyńskiego Kanał Augustowski. Niestety upadek powstania listopadowego oznaczał duże straty dla tego ośrodka, a pierwotne plany rozbudowy miasta autorstwa Henryka Marconiego nie zostały nigdy wcielone w życie, poza istniejącym do dzisiaj budynkiem neoklasycystycznym poczty.

Dalszy rozwój miasta związany był z decyzją władz rosyjskich o budowie koszar wojskowych w 1894 r. Dzięki temu już w 1899 r. do Augustowa można było dojechać pociągiem z Grodna dzięki Kolei Zaniemeńskiej, która umożliwiała dojazd do garnizonów od magistralnej Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Z tych czasów pochodzi pokaźny ceglany budynek dworca (niestety dzisiaj nieczynny), typowy dla czasów carskich. Co również typowe dla kolei z tego okresu, znajduje się on bagatela 4 km od centrum miasta. Chociaż formalnie leży on na terenie miasta, to tak duże oddalenie skutecznie ogranicza potencjał pasażerskich przewozów kolejowych. Równie kłopotliwe jest powiązanie stacji z przystankiem komunikacji miejskiej od strony osiedla Lipowiec, przez co podróżni korzystający z jednej z czterech linii autobusowych zmuszeni są do przejścia dość niewygodnej kładki. Gdyby autobusy podjeżdżały od ul. Dworcowej, przesiadki mogłyby odbywać się na poziomie ziemi, chociaż niewątpliwie ograniczyłoby to możliwości dotarcia do dzielnicy Lipowiec oraz strefy przemysłowej. Co ciekawe, w mieście zlokalizowany jest również przystanek osobowy PKP Augustów Port, jednak jego funkcja jest marginalna, a odległość od centrum wynosi również ponad 3 km.

Poza linią z czasów carskich Augustów nie zyskał innych połączeń kolejowych, a i dotychczasowa infrastruktura coraz mniej odpowiadała potrzebom komunikacyjnym regionu. W tej chwili obiekt jest typową stacją przelotową na linii kolejowej numer 40, która pierwotnie łączyła garnizony wojskowe położone dziś na terytorium trzech krajów: Orany (Litwa), Grodno (Białoruś) oraz Suwałki i Augustów. Wraz ze zmianą granic linia bardzo straciła na znaczeniu. Od 1918 do 1992 r. nie kursowały pociągi przez powstałą granicę polsko-litewską w Trakiszkach. Po 1945 r. Kolej Zaniemeńska została zaś przecięta granicą polsko-radziecką, co doprowadziło do rozbiórki odcinka Kamienna Nowa – Łosośna i budowy w 1963 r. linii w nowym szlaku pomiędzy Kamienną Nową i Sokółką. Z tego okresu pochodzą też charakterystyczne dla czasów PRL budynki dworcowe w Różanymstoku, Dąbrowie Białostockiej czy Ostrowie Biebrzańskim, które towarzyszą innym obiektom stacyjnym wybudowanym głównie pod koniec XIX w. i składają się na ciekawy architektonicznie krajobraz, gdzie spotkać można obiekty dworcowe drewniane i murowane, parterowe oraz piętrowe.

Również współcześnie Augustów nie ma szczęścia, jeśli chodzi o inwestycje infrastrukturalne. Po protestach związanych z budową obwodnicy miasta przez Dolinę Rospudy zmieniono przebieg korytarza transportowego Via Baltica, który pierwotnie miał przebiegać w śladzie drogi krajowej nr 8, a dzisiaj trwa jego budowa w śladzie drogi krajowej nr 61 oraz wojewódzkiej nr 677, przez Ełk i Łomżę. Także m.in. względami środowiskowymi można tłumaczyć decyzję o zmianie przebiegu korytarza kolejowego Rail Baltica na północ od Białegostoku, który zgodnie z aktualnymi ustaleniami ma przebiegać częściowo w nowym śladzie, przez Ełk i Olecko, omijając właśnie Augustów. Tym samym zaniechano planów modernizacji linii kolejowej nr 40, natomiast trwają analizy nad tym, jak wyglądać będzie ten fragment głównego korytarza transportowego łączącego kraje nadbałtyckie z resztą Europy. Obecnie przygotowywane studium wykonalności ma odpowiedzieć na pytanie o zakres prac, w tym planowaną prędkość pociągów i układ torowy.

Te dylematy są już jednak poza Augustowem. Raczej nie ma co liczyć na dobudowę drugiego toru ani szybką elektryfikację odcinka od Sokółki do papierni. Kwestią otwartą pozostaje także odpowiedź na pytanie, jak zmieni się oferta na tym odcinku po budowie alternatywnego ciągu o randze międzynarodowej. Trudno wyobrazić sobie obsługę połączeń dalekobieżnych do Suwałk przez Augustów, wątpliwości budzi także kursowanie dzisiejszych połączeń lokalnych aż na Litwę. Z drugiej strony, w przypadku zapewnienia skomunikowań dla przesiadek w Sokółce oraz Suwałkach, dojazd do Augustowa koleją może się nawet poprawić. To wszystko jednak tylko luźne dywagacje, gdyż w tej chwili zakłada się ukończenie całego projektu Rail Baltica dopiero w 2026 r., a data była już kilkakrotnie przekładana ze względu na rozmaite okoliczności.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS