Zgodnie z planem koncesjonariusza przed końcem 2025 roku kierowcy podróżujący autostradą A2 będą mieli do dyspozycji trzeci pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód. Trwają przygotowania do budowy.
– Prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania o trzeci pas rozpoczęliśmy z wyprzedzeniem, tak aby zapewnić kierowcom gotową, dobrze przemyślaną i przygotowaną usługę, a realizacja tej inwestycji była dla nich jak najmniej uciążliwa – mówi Krzysztof Andrzejewski, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej, koncesjonariusz autostrady A2. Jak dodał przedstawiciel spółki, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, trzeci pas na odcinku między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód będzie gotowy do końca 2025 roku.
Przypomnijmy, pod koniec 2019 kierowcy wjechali na rozbudowaną o trzeci pas autostradową obwodnicą Poznania na odcinku Poznań Zachód – Poznań Krzesiny. Tamtą inwestycję, prowadzoną pod ruchem, zrealizowała na zlecenie koncesjonariusza firma Strabag.
Szykowana kolejna rozbudowa będzie znacznie trudniejszym projektem pod względem technicznym – stwierdza AWSA. Dodatkowe pasy będą budowane po zewnętrznej stronie każdej z jezdni. Inwestycja będzie obejmowała więc znacznie większy zakres prac ziemnych. To, jak tłumaczy koncesjonariusz, wiąże się z koniecznością precyzyjnego i czasochłonnego planowania oraz z wyzwaniami logistycznymi już po rozpoczęciu prac ziemnych.
To nie jedyne plany koncesjonariusza na najbliższy czas. AWSA zapowiada m.in. przebudowę niektórych mostów i wiaduktów oraz budowę dodatkowych barier ochronnych. W planie jest m.in. budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych (instalacja rozpocznie się w 2024 roku) oraz poszerzanie oferty handlowo-usługowej w Miejscach Obsługi Podróżnych.
Spółka wyliczyła, że tylko w minionym roku na A2 między Nowym Tomyślem a Bukiem wymieniono ponad 460 tys. m kw. nawierzchni, poprawiono także węzły autostradowe w tych miejscowościach, co łącznie daje blisko pół miliona metrów kwadratowych nowej nawierzchni, gdzie wymieniono warstwę ścieralną oraz wykonano remont konstrukcji drogi. – Podczas wymiany warstwy ścieralnej zastosowano najwyższej jakości materiały, w tym wysoko modyfikowany asfalt HIMA, który zapewnia lepsze parametry i większą trwałość. Dzięki temu nawierzchnie są znacznie bardziej elastyczne, odporne na deformacje i zmęczenie oraz spękania niskotemperaturowe – informuje prywatny zarządca autostrady i zapowiada, że remont nawierzchni na odcinku miedzy Bukiem a Poznaniem oraz na węzłach autostradowych będzie kontynuowany w tym roku.
W 2022 roku spółka częściowo zmodernizowała także oprawy oświetleniowe poprzez wymianę lamp sodowych na oprawy LED. W tym roku planowane jest dokończenie instalacji opraw LED na pozostałych odcinkach, Punktach Poboru Opłat oraz MOP-ach. Pod koniec roku LED-y maja być na każdym odcinku koncesyjnej A2. Jak podkreśla spółka, nowe oświetlenie m.in. poprawi widoczność, ale także wpłynie korzystnie na tereny sąsiadujące z drogą.