Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Śląskie

Bardzo drogie oferty na dokończenie prac po Salini na A1. Brakuje ponad 200 mln zł

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.06.2019

 

Bardzo drogie oferty na dokończenie prac po Salini na A1. Brakuje ponad 200 mln zł
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

A1
Inwestycje drogowe
GDDKiA

Więcej z regionu:

Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała propozycje od firm, które mogłyby dokończyć prace na kontrakcie obejmującym odcinek autostrady A1 Rząsawa – Blachownia, z którego pod koniec kwietnia br. wyrzucone zostało włoskie konsorcjum, którego liderem była firma Salini Polska. Do zamawiającego trafiły trzy oferty, z których najtańsza stanowi ok. 190% budżetu inwestora.
Do GDDKiA trafiły propozycje od konsorcjum: Strabag Infrastruktura Południe, Budimex i Budpol (434,401 mln zł), a także firm Lemar (514,147 mln zł) oraz Intercor (676,993 mln zł).

Budżet, który Generalna Dyrekcja planowała przeznaczyć na dokończenie prac na tym odcinku, to 229,913 mln zł. Oznacza to, że do najtańszej kwoty brakuje ponad 204 mln zł, czyli niemal drugie tyle ile planował wydać inwestor, a do najdroższej – 447 mln zł.

Przejścia z A1

Przypomnijmy, umowa na realizację odcinka F autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice, węzeł Rząsawa (z węzłem) – węzeł Blachownia (z węzłem) o długości ok. 20 km, podpisano w październiku 2015 roku. Opiewała ona na 703 mln zł.

29 kwietnia GDDKiA rozwiązała dwie umowy dotyczące budowy dróg szybkiego ruchu – chodzi o S3 koło Polkowic na Dolnym Śląsku oraz A1 – obwodnicę Częstochowy. Obie realizowała firma Salini Polska. Zanim doszło do wypowiedzenia umowy, wykonawca otrzymał wezwanie do natychmiastowego podjęcia działań naprawczych, z miesięcznym okresem na możliwość poprawy. W ocenie inwestora z szansy tej nie skorzystał, czego konsekwencją było zerwanie kontraktu.

8 maja GDDKiA poinformowała, że przystępuje do wyboru nowego wykonawcy, który dokończy prace na autostradzie A1. Wybór miałby nastąpić w trybie negocjacji bez ogłoszenia. Jednym z argumentów uzasadniających ten tryb, według inwestora, jest potrzeba zabezpieczenia przed degradacją już wykonanych prac, w tym obiektów mostowych. Te roboty następca Saliniego miałby realizować w pierwszej kolejności, ale nowy wykonawca miałby także dokończyć roboty ziemne i ułożyć nawierzchnię.

Do negocjacji GDDKiA zaprosiła osiem firm, wśród których nie było – co nie dziwi – dotychczasowego wykonawcy (inwestor rozmawia z generalnymi wykonawcami i głównymi podwykonawcami, które obecnie realizują inne odcinki A1: Berger Bau Polska, Budimex, Budpol, Lemar, Mirbud, Polaqua, PTU Intercor, a także Strabag Infrastruktura Południe). Dzięki negocjacjom – jak planuje GDDKiA – jeszcze w sierpniu miałyby ruszyć prace, a uzyskanie przejezdności na omawianym odcinku A1, podobnie jak na sąsiednich, nastąpiłoby jeszcze w tym roku.

Jak informowaliśmy – niekonkurencyjny tryb wyboru zaskarżył do Krajowej Izby Odwoławczej wyrzucony z budowy wykonawca. Salini uzasadnia, że gdyby został zastosowany tryb konkurencyjny (przetarg), firma – jako posiadająca zdolność do wykonania tego zadania – mogłaby ubiegać się o realizację zamówienia. Domaga się więc, by KIO unieważniła wszczęty tryb bez ogłoszenia i nakazała ogłosić przetarg.

Następnie, 31 maja, GDDKiA podała informację, że KIO oddaliła odwołanie Salini Polska w tej sprawie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5