Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Będą nowe drogi zamiast połączeń autobusowych?

| ep. źródło: DGP/RI 12.10.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Będą nowe drogi zamiast połączeń autobusowych?
Fot. Karolina Kabat, Flickr

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Niewykorzystane pieniądze planowane na rozwój przewozów autobusowych mogłyby zasilić budowę dróg – tak, zgodnie z informacją podaną przez Dziennik Gazetę Prawną, proponuje Ministerstwo Infrastruktury.
Jak podał DGP, resort infrastruktury przygotował projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Zakłada on, że te pieniądze, których nie udało się zagospodarować na odbudowę lokalnych połączeń, przeznaczyć na budowę dróg.

A mowa o niemałych środkach. W ubiegłym roku, z planowanej puli 300 mln zł na połączenia autobusowe wydano ok. 17 mln zł. W pierwszym naborze z tego roku samorządy złożyły wnioski o dotacje warte 59 mln zł, podczas gdy przygotowana dla nich pula to 800 mln zł.

Przedstawiciele środowisk związanych z transportem publicznym zgadzają się, że Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych może być ważnym narzędziem w walce z wykluczeniem transportowym, wymaga jednak korekt, wśród nich wskazywana jest między innymi możliwość zawierania umów wieloletnich. Taki kierunek możliwych zmian podczas niedawnego Kongresu Transportu Publicznego potwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. – W pełni podzielam pogląd, że należy dokonać pewnej stabilizacji. Kluczem dla mnie jest umowa wieloletnia i myślę, że to jest temat właściwie przesądzony – powiedział.

Żeby zachęcić samorządy do sięgania po to narzędzie, w wiosennym naborze zwiększona została stawka dopłaty do wozokilometra z 1 do 3 zł, co przełożyło się na większe zainteresowanie środkami z wprowadzonego w ubiegłym roku funduszu.

Ta stawka ma być także utrzymana w przyszłym roku. Stosowną zmianę – poprawką Senatu zaakceptowaną przez Sejm – wprowadzono poprzez ustawę o przeciwdziałaniu społeczno-gospodarczym skutkom pandemii COVID-19. Te działania mogłyby wzmocnić narzędzie do odbudowy połączeń w ramach transportu publicznego, tam gdzie ich najbardziej brakuje. Między innymi dlatego, zwolennikiem przesuwania niewykorzystanych pieniędzy na inny cel nie jest Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– To złe rozwiązanie – mówi. – To, że środki kolejny rok pozostają niewykorzystane nie oznacza, że pokonaliśmy problem wykluczenia. Przeciwne, okres pandemii i wprowadzania kolejnych ograniczeń może problem pogłębiać – stwierdza.

Adrian Furgalski opowiada się raczej za tym, by skupić się na zwiększaniu efektywności funduszu autobusowego. – Mamy dobry ruch w postaci przyjęcia zmiany do ustawy, która także na rok 2021 przewiduje 3 zł dopłaty do wozokilometra – wskazuje. – Od samego początku zwracamy uwagę na konieczne zmiany w systemie, w tym dłuższy okres zawierania umów na przewozy z dofinansowaniem czy dopłaty nie tylko do nowo uruchamianych połączeń, ale i tych istniejących, które padają – mówi prezes ZDG TOR.

Zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt związany z takim działaniem. – To także zły odbiór na zewnątrz, że drogi znowu mają zyskać kosztem transportu publicznego – mówi Adrian Furgalski.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5