Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska

Będzie betonowa rewolucja na drogach samorządowych?

| inf. pras. źródło: SPC 26.09.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Będzie betonowa rewolucja na drogach samorządowych?
fot. Andy Beecroft, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Aż 80% dróg gminnych i 90% tras powiatowych w Polsce wymaga remontu. Część z nich nie ma nawet utwardzonej nawierzchni. Rozwiązanie dla samorządów mogą być drogi betonowe, które – jak podkreślają eksperci – są bezpieczniejsze i tańsze w utrzymaniu niż asfaltowe. Samorządy, które już postawiły na tego typu drogi, konsekwentnie realizują kolejne inwestycje w tej technologii.
Transport samochodowy w Polsce bazuje na samorządowych drogach publicznych. – Same tylko drogi gminne i powiatowe stanowią ok. 88,5% całej sieci dróg w kraju – mówi prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Oznacza to, że nie tylko domknięcie luk w trasach ekspresowych, obwodnicach czy autostradach ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego i społecznego.

Gruntowna modernizacja i rozbudowa sieci dróg lokalnych jest równie istotnym czynnikiem, który będzie miał duży wpływ na dalsze możliwości modernizacji Polski – podkreśla prof. Deja. Obecny stan lokalnej sieci dróg pozostawia jednak wiele do życzenia.

Potrzeby ogromne

– Szacujemy, że ok. 80% dróg gminnych, i to zarówno utwardzonych, jak i nieutwardzonych, wymaga remontu – mówi Jacek Brygman, wójt gminy Cekcyn i członek Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP. Oznacza to, że stan nawierzchni na blisko 200 tys. km dróg nie jest zadowalający.



ZGW RP od lat zabiega o zwiększenie puli środków na inwestycje drogowe w obszarach wiejskich zarówno z funduszy UE jak i krajowych. Wiele jest też do zrobienia na poziomie powiatów. Ostatnie szacunki z 2012 r. wskazywały, że remontów wymaga aż 90% dróg powiatowych, co przekłada się na trasy liczące łącznie 112,6 tys. Razem inwestycji wymaga gigantyczna sieć dróg samorządowych o długości przekraczającej 300 tys. km.

W tym kontekście kluczowe jest racjonalne wydawanie środków dostępnych na inwestycje w drogi lokalne. Programy regionalne w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020 oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich nie są w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb samorządów. Z drugiej strony dla samorządów istotne jest planowanie w perspektywie wieloletniej, uwzględniającej późniejsze koszty utrzymania remontowanych i modernizowanych dróg.

Beton wystarcza na dłużej

Z tej perspektywy drogi wykonane w technologii betonowej są dla samorządów bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż prawidłowo wykonane mogą być eksploatowane bez gruntownego remontu nawet przez 40 lat.

Są też bezpieczniejsze, gdyż beton lepiej niż asfalt odbija światło, co ma szczególne znaczenie w okresie roku szkolnego, który charakteryzuje się wzmożonym ruchem oraz znacznym pogorszeniem widoczności pieszych jesienią i zimą. Jasna nawierzchnia betonowa doskonale sprawdza się na drogach lokalnych i wiejskich, a więc wszędzie tam, gdzie nie ma oświetlenia drogowego lub jest ono niewystarczające. Lepsza widoczność ma znaczenie nie tylko dla kierujących pojazdami, ale również zwiększa bezpieczeństwo pieszych na drodze lub poboczu.

 
źródło: mat. pras. 
Warto podkreślić, że w Polsce nadal aż 45% sieci dróg gminnych w ogóle nie ma nawierzchni utwardzonej. Coraz więcej samorządów, kierując się rachunkiem ekonomicznym, przekonuje się do technologii betonowej jako alternatywy do podatnej na powstawanie kolein i droższej w utrzymaniu w perspektywie wieloletniej nawierzchni asfaltowej.

– Wszystkie nowe drogi zrealizowaliśmy w technologii betonowej – mówi Leszek Skowron, wójt gminy Korzenna, gdzie w ciągu ostatnich 10 lat powstało ok. 50 km gminnych dróg betonowych. – Na poziomie kosztorysu są praktycznie niezauważalne różnice, a nasze doświadczenia w ich utrzymaniu wskazują, że są one niemal bezobsługowe, zaś dzięki trwałości wydatki na ewentualne remonty są znacznie mniejsze – podkreśla wójt.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS