Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Będzie więcej zejść z placów budów?

| oprac. ep./eNewsroom źródło: eNewsroom/RI 03.06.2019

 

Będzie więcej zejść z placów budów?
fot. jswieringa, flickr.com, CC

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie tylko włoskie firmy mają kłopoty z realizacją kontraktów drogowych. Brak waloryzacji starych kontraktów może skutkować kolejnymi zejściami z placu budowy – przestrzega Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jego zdaniem czeka nas powtórka z lat 2011 – 2012.
O problemach z realizacją inwestycji drogowych słyszy się coraz częściej. W ostatnim okresie uwaga skupiła się głównie na problemach firm włoskich, ale może się okazać, że to tylko wierzchołek góry lodowej.

Zagraniczni wykonawcy, którzy nie mają własnego potencjału w Polsce, problemu rynku budowlanego odczuli najbardziej intensywnie. Konsekwencjami tego jest niedawne zerwanie z tym wykonawcą umów na budowę obwodnicy Częstochowy w ciągu A1 oraz S3 na Dolnym Śląsku, a wcześniej także S8 obwodnicy Marek.

– Te firmy, które w Polsce nie były w Polsce obecne w ostatnich 20-30 latach będą mocniej niż Strabag, czy Budimex mieć problemy ze zdwojoną siłą, dlatego że nie dysponowały żadnym potencjałem, ani technicznym, ani ludzkim. Pojawiające się problemy finansowe zapewne będą dla nich większym problemem – mówi agencji eNewsrooom Adrian Furgalski. Te firmy wola zapłacić kary niż kontynuować nieopłacalną inwestycję.

Problem, jak podkreśla Adrian Furgalski, rozbija się o brak waloryzacji kontraktów zawieranych w latach 2015-2016. Wówczas, przy braku odpowiedniej liczby zleceń, ceny na rynku były niższe, a co za tym idzie, także i oferty wykonawców były wyceniane niżej. Jak zauważa ekspert, niektórzy wykonawcy, także i w tamtych warunkach ofertowali zbyt nisko. Nie zmienia to jednak faktu, że za ceny sprzed 3 czy 4 lat nie da się dokończyć rozpoczętych zadań. – Wszyscy mają problem z tamtymi kontraktami – mówi Furgalski. – Rząd twardo powiedział, że nie będzie waloryzacji zbiorowej dla firm, które realizują umowy z zeszłych lat. To niestety wskazuje na to, że takich przykładów jak włoska firma Salini będzie coraz więcej – powiedział serwisowi eNewsroom prezes ZDG TOR.

Jak wiadomo, „czerwoną kartkę” w postaci wezwania do poprawy pod groźbą zerwania kontraktu otrzymała także Impresa Pizzarotti, która realizuje m.in. trzy odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim, a niedawno zerwane zostały także kontrakty dotyczące fragmentu S7 na południe od Warszawy oraz fragmentu S61 realizowanych przez Rubau.

Jak mówi Furgalski rozmowy o waloryzacji między stroną publiczną wykonawcami trwały przez cały ubiegły rok. Obecnie podejmowane są próby wypracowania szybkiej ścieżki dla ugód przed sądami. Niemniej trzeba się liczyć, że na rynku drogowym będziemy mili do czynienia z sytuacją podobną do tej, jaka była w bardzo trudnych dla branży latach 2011-2012.

W konsekwencji niekończenia kontraktów przez ich pierwotnych wykonawców inwestycje będą opóźnione. W przypadku A1 prawdopodobnie uda się wybrać nowego wykonawcę w drodze negocjacji bez ogłoszenia, ale tam gdzie będą przetargi, czasu potrzeba znacznie więcej. Postępowanie na dokończenie S8 obwodnicy Marek ruszyło niedawno, po ponad roku od zerwania umowy.

Do tego wyzwaniem będą wyższe koszty. Jak mówi Adrian Furgalski, w przetargach na dokończenie zadań ceny z pewnością będą wyższe. Do tego wyzwaniem będą wyższe koszty. Jak mówi Adrian Furgalski, w przetargach na dokończenie zadań ceny z pewnością będą wyższe. Pojawia się więc ryzyko braku pieniędzy, by dopłacać do droższych kontraktów.

 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5