Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska

Beton na drogach lokalnych. Samorządy zadowolone

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.05.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Beton na drogach lokalnych. Samorządy zadowolone
fot. mat. pras.

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Technologia betonowa jest nie tylko dla dróg najwyższych kategorii, ale także dla tras wojewódzkich, powiatowych, gminnych, a także osiedlowych – mówi Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. Według szacunków SPC, obecnie w Polsce jest około 900 km dróg lokalnych wykonanych w technologii betonowej, a każdego roku powstaje kolejnych 120 km.
– Chcemy budować drogi betonowe korzystając m.in. z pieniędzy w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej – deklaruje Józef Swaczyna, starosta strzelecki. Powiat strzelecki ma już pierwsze doświadczenia z tą technologią. W 2015 roku wybudował 1,5-km odcinek drogi na odcinku Izbicko – Otmice. Inwestycja polegała na przebudowie drogi wraz z budową ścieżki rowerowej i odwodnieniem.

Betonówka z pełną infrastrukturą

W ramach inwestycji przebudowana została konstrukcja jezdni, a sama jezdnia została poszerzona do 6 m. Droga została wzmocniona do kategorii ruchu KR-3 a wzdłuż odcinka wybudowano dwukierunkową ścieżkę rowerową i chodniki. Wykonano miejsce do ważenia pojazdów i odwodnienie drogi. – Często drogi lokalne betonowe są kojarzone jako drogi poza terenem zabudowanym składające się z jezdni o nawierzchni betonowej oraz gruntowych poboczy. W naszym przypadku droga ma wszystkie obiekty, które służą do komunikacji na terenie o wysokim stopniu zabudowania – mówi Andrzej Ful, naczelnik Wydziału Dróg Powiatowych Starostwa Powiatowego w Strzelcach Opolskich.

Zadanie zrealizowano w niewiele ponad 4 miesiące. Koszt inwestycji wraz z pełną infrastrukturą drogową wyniósł niespełna 3,5 mln zł, z czego połowę stanowiło dofinansowanie z rządowych dotacji dla dróg lokalnych. – Zastosowana u nas konstrukcja była niekatalogowa – zaznacza Andrzej Ful. Jak wyjaśnia, potrzebne było m.in. wzmocnienie podłoża poprzez zastosowanie stabilizacji gruntu spoiwem hydraulicznym, co dało nieco podwyższony koszt jednostkowy.

– Nasz przypadek jest potwierdzeniem, że drogi betonowe można wykonywać z całą infrastrukturą razem z odwodnieniem. To wszystko da się zaprojektować i wykonać – stwierdził przedstawiciel powiatu strzeleckiego. Jak dodał, wykonana droga na razie nie generuje żadnych kosztów, poza bieżącym utrzymaniem. Szacowana trwałość tej drogi to 30 lat. – Mamy nadzieję, że będzie taka jak zakładana, a nawet większa – powiedział Andrzej Ful.

Kilkanaście lat doświadczeń

Nieco dłuższe doświadczenia z technologią betonową ma gmina Ożarów w powiecie opatowskim. W roku 2005 wykonano tam 1,2-kilometrowy odcinek drogi Przybysławice – Prusy. – To typowa droga transportu rolniczego – mówi Tomasz Sobieraj, sekretarz gminy Ożarów, wcześniej szef jednostki zarządzającej drogami powiatu opatowskiego, podkreślając, że drogą przemieszczają się bardzo ciężkie maszyny rolnicze.

Jak stwierdza, droga była wykonana w bardzo prostej technologii, choć w czasie gdy ją budowano, technologia była uważana za innowacyjną. – Po 12 latach życia tej drogi powolutku musimy zaczynać myśleć nad uszczelnieniem szczelin, ale w dalszym ciągu droga jest w stanie nienagannym – mówi Tomasz Sobieraj. Wcześniej, ze względu na duże obciążenia, wymagała napraw co ok. 5-7 lat.

Inny przykład lokalnej betonówki, jaki podaje, to droga powiatowa Gliniany – Teofilów. Trasa o długości 5,2 km została wykonana w nowym przebiegu przy współpracy trzech samorządów – powiatu opatowskiego, gminy Ożarów i Tarów oraz Cementowni Ożarów. – Od momentu pomysłu do momentu oddania drogi do użytku minęły zaledwie trzy lata – podkreśla Sobieraj.

Także i w tym przypadku po kilkunastu latach eksploatacji droga funkcjonuje bez żadnych nakładów, mimo że przenosi duże obciążenia, stanowiąc często objazd dla transportu przemysłowego.

Zastosowana technologia nie ma specjalnych wymagań w zakresie utrzymania zimowego. – Od pierwszego roku, wtedy kiedy była potrzeba zastosowania chemicznych środków odladzających, stosowaliśmy je – mówi przedstawiciel Ożarowa. Obala też mit dotyczący długiego czasu potrzebnego na wiązanie betonu. – Po 8 godzinach od rozłożenia mieszanki betonowej można było przejechać samochodem osobowym na krótkim odcinku, a po 2-3 dniach bez maksymalnych obciążeń można było już normalnie jeździć – mówi.

Wśród zalet nawierzchni betonowych Tomasz Sobieraj wymienia dużą sztywność, wysoką wytrzymałość na zmęczenie, dużą odporność na zużycie, większą jasność oraz lepszą przyczepność niezależnie od tego czy droga jest mokra, czy sucha.
Gmina Ożarów w planach ma już kolejną betonówkę – wstępna koncepcja zakłada budowę drogi gminnej w nowym śladzie prowadzącej do DW-785 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego.

Nagrody dla goapodarnych

Podczas seminarium „Drogi betonowe – niezmiennie dobre”, towarzyszącego targom Autostrada w Kielcach, Marcin Majcher, burmistrz Miasta i Gminy Ożarów oraz Józef Swaczyna, starosta strzelecki za inicjatywy w zakresie dróg betonowych otrzymali tytuły Dobrego Gospodarza. Tytuł ten od 2017 roku przyznaje Stowarzyszenie Producentów Cementu. Otrzymują go przedstawiciele samorządów, które zdecydowały się na budowę dróg betonowych.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS