Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Zagranica - Polska

Białoruś zainteresowana Via Carpatią

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.03.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Białoruś zainteresowana Via Carpatią
fot. bybertvthul, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Strona białoruska podtrzymuje chęć włączenia się w projekt międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Wkrótce mają być także podpisane umowy bilateralne między Polską a Białorusią w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej.
W tym tygodniu w Polsce gościła delegacja Ministerstwa Transportu i Komunikacji Białorusi. Z białoruskim wiceministrem transportu Aleksiejem Awramenką spotkała się podsekretarz stanu w MIB Justyna Skrzydło.

Tematyka rozmów obejmowała m.in. współpracę Polski i Białorusi w zakresie infrastruktury transportowej, aktualizację bazy prawno-traktatowej oraz zaangażowanie w Inicjatywę Środkowoeuropejską, której przewodniczy obecnie Białoruś.

W trakcie spotkania strona białoruska podtrzymała chęć włączenia się w projekt międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia – poinformowało MIB.

Idea utworzenia szlaku drogowego, który biegnąc równolegle do wschodniej granicy UE połączyłby najkrótszą drogą Europę Północną z Południową zrodziła się w Polsce, ale udało się ją zaszczepić na forum międzynarodowym.

Międzynarodowy projekt

Zaczęło się od międzynarodowej konferencji zorganizowanej w 2006 roku w Łańcucie. Wzięli w niej udział ministrowie ds. transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Wówczas wytyczono trasę która miałaby połączyć Litwę, Polskę, Słowację i Węgry. Efektem tamtego spotkania było podpisanie tzw. deklaracji łańcuckiej.

Dziesięć lat później, 3 marca 2016 roku w Warszawie odbyła się kolejna konferencja, która miała zintensyfikować międzynarodową współpracę w tym zakresie. Celem jest nie tylko utworzenie szlaku, ale włączenie go do sieci bazowej TEN-T. Podczas drugiego spotkania do grona ministrów zaangażowanych w projekt dołączyli szefowie resortów transportu Rumunii, Bułgarii i Turcji, a spotkanie zakończyło się podpisaniem deklaracji Łańcut II.

W międzyczasie, wraz z zainteresowaniem kolejnych państw koncepcja szlaku rozrosła się i wzbogaciła o odgałęzienia. Zakłada się, że Via Carpatia będzie wiodła od Kłajpedy na Litwie, przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię do Salonik w Grecji. Dodatkowo w Rumunii szlak odgałęzi się w kierunku Sofii oraz portu morskiego w Konstancy.

Po ubiegłorocznym spotkaniu prowadzone były działania w kierunku utworzenia grupy roboczej ds. Via Carpatia. Do pracy w niej sygnatariusze deklaracji wyznaczyli stałych przedstawicieli ministerstw ds. transportu na poziomie eksperckim.

Prace grupy mają się koncentrować na monitorowaniu stanu realizacji Via Carpatia w poszczególnych krajach, działaniach zmierzających do włączenia korytarza Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T, a także rozszerzenia szlaku w celu włączenia innych państw. Grupa ma także pośredniczyć w wymianie dobrych praktyk i promocji szlaku na forum międzynarodowym.

Pierwsze spotkanie grupy roboczej odbyło się w rocznicę podpisana II deklaracji łańcuckiej – 3 marca 2017 roku. Uczestniczyli w nim przedstawiciele ministerstw ds. transportu Polski, Bułgarii, Węgier, Litwy, Rumunii, Ukrainy, Turcji oraz Czech (jako obserwator).

Dalsze odgałęzienia

Obecnie realizacje Via Carpatia rząd wskazuje jako jeden ze swoich priorytetów. Na terenie Polski droga będzie miała 683 km. Będzie prowadzona drogami S19, S8 oraz S61. Poprzez teren naszego kraju połączy granicę z Litwą w Budzisku przez Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek do granicy ze Słowacją. Brane pod uwagę są także odgałęzienia trasy w kierunku Ukrainy i Białorusi oraz portów bałtyckich w Trójmieście. Trasa przez porty Morza Czarnego łączyłaby się także ze szlakiem TRACECA (Europa – Kaukaz – Azja).

Poparcie dla szlaku Via Carpatia strona białoruska wyraziła jeszcze jesienią podczas spotkania z ministrem Andrzejem Adamczykiem. Podpisano wtedy memorandum o zacieśnieniu współpracy w zakresie transportu kolejowego, drogowego i lotniczego między Polską a Białorusią.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5