Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Bielsko-Biała

Bielsko-Biała chce być najlepiej skomunikowanym miastem Śląska

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 05.05.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Bielsko-Biała chce być najlepiej skomunikowanym miastem Śląska
By Marek Kocjan - http://www.kocjan.pl, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6672486

Więcej z regionu:

Bielsko-Biała

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bielsko-Biała aplikuje o dofinansowanie rozbudowy drogi krajowej nr 52 (ulic Krakowska/Żywiecka) ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. – Od lat zabiegamy o środki na tę realizację – podkreśla Lubomir Zawierucha, wiceprezydent Bielska-Białej. I podkreśla, że miasto nie może już bezczynnie czekać na budowę ekspresowej alternatywy dla tego ciągu drogowego. Wiceprezydent Zawierucha dla portalu RynekInfrastruktury.pl mówi o problemach komunikacyjnych Bielska-Białej.
Agnieszka Serbeńska, portal RynekInfrastruktury.pl: Jakie jest znaczenie inwestycji na drodze nr 52 i jakie rozwiąże to problemy miejskiego ruchu? Na jakim etapie jest inwestycja?

Lubomir Zawierucha, wiceprezydent Bielska-Białej: Projekt rozbudowy drogi krajowej nr 52 realizowany będzie na terenie województwa śląskiego - subregionu południowego, w granicach miasta na prawach powiatu, tj. Bielska-Białej. Jest on kluczowy z kilku powodów. Ciąg drogi krajowej nr 52 to na dzisiaj podstawowe połączenie naszego miasta w kierunku Krakowa. Budowa ekspresowej tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która docelowo będzie właściwą alternatywę dla drogi nr 52, jest odległa i być może w perspektywie co najmniej dziesięciu najbliższych lat nie zostanie zrealizowana. Do tego czasu, bez zaplanowanej rozbudowy Bielsko-Biała nie będzie w stanie zapewnić właściwego nie tylko standardu drogi, lecz przede wszystkim bezpieczeństwa w ruchu. Ciąg ten obsługuje nie tylko tranzyt, ale stanowi też jedyny dojazd do okolicznej, gęstej zabudowy mieszkaniowej, jak również jedynego dla Bielska-Białej i okolic Zakładu Gospodarki Odpadami z nowoczesną sortownią i składowiskiem odpadów. Od lat zabiegamy więc o środki na tę realizację.

Projekt pod nazwą „Rozbudowa DK 52 (ul. Krakowskiej/ul. Żywieckiej) w Bielsku-Białej” składa się z dwóch przedsięwzięć, które obejmują: rozbudowę ul. Krakowskiej w Bielsku-Białej na odcinku od ul. Lwowskiej do granicy miasta (z wyłączeniem węzła z drogą ekspresową S69) oraz rozbudowę ul. Żywieckiej w Bielsku-Białej (etap I oraz etap II) od ul. ks. Stojałowskiego do ul. Górskiej (oba przedsięwzięcia znajdują się poza siecią TEN-T).

Planując rozbudowę ul. Krakowskiej i Żywieckiej jako główny priorytet założyliśmy poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dotyczy to m.in.: budowy/przebudowy chodników, oświetlenia ulicznego, uporządkowania systemu odwodnienia, budowy/przebudowy zatok autobusowych, dodatkowych pasów ruchu na najbardziej obciążonych skrzyżowaniach (PCK/Żywiecka).

Obecnie trwa weryfikacja przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie dokumentacji przetargowej, poprzedzająca wszczęcie postępowań w sprawie zamówień na wykonanie robót budowlanych i Inżyniera Kontraktu. Zgodnie z podpisaną umową Bielsko-Biała zrealizuje oba zadania do końca 2019 r.

Jaka jest specyfika układu drogowego miasta i jakie są uwarunkowania jego rozwoju?

Bielsko-Biała znajduje się na przecięciu głównych szlaków międzynarodowych w ciągu dróg ekspresowych S1 i S52 prowadzących w kierunku Słowacji i Czech. Drogi te stanowią jednocześnie północno-wschodnią obwodnicę miasta, połączoną z układem wewnętrznym aż siedmioma węzłami.

Specyfika miasta polega na historycznym ukształtowaniu głównej sieci połączeń drogowych na kierunku północ - południe. Do 1951 roku Bielsko i Biała stanowiły dwa miasta, rozwijające się trochę niezależnie od siebie. Dodatkowo oba te miasta dzieliła w naturalny sposób rzeka Biała. Stąd główne ciągi komunikacyjne mają taki właśnie układ, m.in. ul. Warszawska - Bystrzańska i ul. Żywiecka. Niezależnie od obwodnicy zewnętrznej Bielsko-Biała posiada wybudowaną przez siebie tzw. Obwodnice Śródmiejską, służącą komunikacji międzydzielnicowej.

Główny schemat układu komunikacyjnego opiera się więc na sieci ulic stanowiących właśnie te ciągi tj.: Krakowska, Żywiecka (DK52), Wyzwolenia, Generała Bora Komorowskiego, Cieszyńska i Międzyrzecka (DW942), Partyzantów, Warszawska. W planach rozwoju sieci dróg ekspresowych jest rozbudowa drogi ekspresowej S1, która połączy miasto z autostradą A4 i lotniskiem Pyrzowice. Niezależnie od tego oczekujemy na realizację zapowiadanej już tak długo tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, dającej wygodne połączenie na kierunku Kraków, zastępując niewydolną już w tej chwili istniejącą drogę krajową nr 52. Po tych realizacjach będziemy mogli powiedzieć, że Bielsko-Biała jest najlepiej w tym regionie skomunikowanym miastem.

Jakie inne są potrzeby inwestycyjne miasta w zakresie udrożnienia ruchu zarówno w kontekście potrzeb lokalnych, jak też przenoszenia ruchu tranzytowego? A co za tym idzie: jakie są przewidywane kolejne inwestycje?

Miasto od lat stara się poprawiać jakość wszystkich dróg na swoim terenie – przede wszystkim w kontekście rozbudowy sieci dróg związanych z ułatwieniem dostępności obszarów szeroko rozumianego „Śródmieścia”. Osiągnięcie tego jest planowane poprzez realizację m.in.: rozbudowy/budowy ul. Międzyrzeckiej, Cieszyńskiej (DW942), rozbudowy IV etapu ul. Żywieckiej – odcinek od węzła S1 do granicy miasta, budowy węzła drogowego drogi krajowej nr 1– ul. Warszawskiej z ul. Mazańcowicką.

Niezależnie od tego , aby dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podróżowania, czy płynność ruchu, miasto wykorzystując obecne możliwości telematyki transportu i wprowadza, poprzez Inteligentne Systemy Transportowe (ITS), nowoczesne zarządzanie infrastrukturą. I chcemy ten obszar komunikacyjny dalej rozwijać.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5