Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

BIM – technologia, która rozwiązuje problemy inżynieryjne

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Multiconsult 18.06.2018

PARTNER DZIAŁU


 

BIM – technologia, która rozwiązuje problemy inżynieryjne
fot. mat. pras.

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Building Information Modeling (w skrócie BIM) wykorzystywany jest w Polsce jedynie przez około 25% firm z branży architektonicznej i budowlanej. Inaczej wygląda sytuacja w Wielkiej Brytanii i częściowo w Skandynawii, gdzie dokonano pewnych standaryzacji BIM-u – określono stopnie zaawansowania i szczegółowości. Niemal wszystkie inwestycje publiczne w tych krajach na etapie projektowania i realizacji przygotowywane są przy pomocy BIM-u przynajmniej niższych poziomów. Inżynierowie z Multiconsult Polska wskazują, że ta technologia jest obecnie stosowana na naszym rynku głównie do wykrywania kolizji związanych z kanalizacją, siecią elektryczną, a także teletechniczną.
Potencjał technologii

Modelowanie informacji o budynku staje się procesem pożądanym przy planowaniu, projektowaniu oraz budowaniu, a także utrzymaniu infrastruktury na całym świecie. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Autodesk, ponad 60% inżynierów uważa, że BIM przede wszystkim pozwala na tworzenie wyższej jakości projektów. Dzięki tej technologii mogą ograniczać ilość błędów, które byłyby widoczne dopiero na etapie realizacji inwestycji, a co się z tym wiąże ograniczać ryzyko opóźnień w oddaniu inwestycji.

– Przykład Norwegii pokazuje, iż dojrzały BIM skutkuje o wiele dokładniejszym oszacowaniem kosztów budowy danego obiektu. Inwestycje jakie zostały tam poczynione usprawniły projektowanie oraz budowę, ale także sprawiły, że ten 5-milionowy kraj jest jednym z liderów cyfryzacji w budownictwie na świecie – komentuje Krzysztof Jędrych, ekspert ds. BIM firmy Multiconsult Polska.

Polska jest jeszcze na etapie poznawania specyfiki tej technologii. Na naszym rodzimym rynku nie został jeszcze wykorzystany dojrzały BIM. – Można zauważyć, że Polska bardzo chce się rozwinąć pod względem technologii. Dlatego pierwszym projektem pilotażowym w budownictwie drogowym ma być Obwodnica Zatora. Aby BIM funkcjonował poprawnie inwestor powinien zdecydować się na odpowiednie oprogramowanie, co ułatwi mu prace nad danym projektem. Oceniając realnie możliwość wprowadzenia dojrzałego BIM-u w zamówieniach publicznych na polskim rynku infrastruktury śmiało można stwierdzić, że nie brakuje nam wiele, by ten cel osiągnąć. Potencjalni wykonawcy posiadają już odpowiednią wiedzę i doświadczenie czerpane z zagranicznych oddziałów. Na rynku istnieją już różnego rodzaju oprogramowania do prowadzenia takich projektów – mówi Krzysztof Jędrych, ekspert Multiconsult Polska.

Bariery w korzystaniu z BIM

Głównymi wyzwaniami, z którym mierzą się inżynierowie są wysokie koszty wprowadzenia systemu, a także nieprzeszkolona kadra zamawiającego. Cena projektu z wykorzystaniem dojrzałego BIM-u jest znacznie wyższa od tego przygotowanego „tradycyjnie” bez modelu centralnego i kolaboracji. Do tego dochodzą jeszcze kwestie dodatkowego wynagrodzenia projektantów spędzających więcej czasu na dokładnym modelowaniu i usuwaniu kolizji.

– Cieszy nas fakt, iż ostatnio podejmowane są próby wprowadzenia poważnego BIM-u w zamówieniach publicznych (obwodnica Zatora). Jeżeli jednak zamawiający nie przeszkoli kadry to o BIM-ie wciąż będzie można jedynie mówić w kontekście maksymalnie jednej branży. Za kilka lat Polska przestanie otrzymywać dofinansowanie na infrastrukturę z Unii Europejskiej. Nie będzie zbyt dużo większych kontraktów, gdzie BIM miałby odpowiednie zastosowanie. Pojawiają się też przeciwne głosy mówiące, że BIM zacznie się jednak dopiero wtedy, gdy zamawiający zda sobie sprawę, ile musi wydać na bieżące utrzymanie i gdy uświadomi sobie, że trzeba poświęcić część pieniędzy na cyfryzację, która ma zapewnić późniejsze oszczędności – dodaje Krzysztof Jędrych, ekspert Multiconsult Polska.

Szereg problemów powoduje także brak spójnego systemu wymiany informacji, przynajmniej na poziomie jednego zarządcy. Przestrzeganie wspólnego języka BIM odgrywa kluczową rolę. Dzięki konsekwentnym oznaczeniom możliwe jest realizowanie międzynarodowych projektów.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS