Trwa jeszcze realizacja Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023, ale rząd już układa plany na dłuższą perspektywę czasową – tym razem do roku 2030. Założono, że powstanie ok. 2 tys. km dróg szybkiego ruchu. Budżet na cele drogowe ma wynosić 257,7 mld zł.
Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku zakłada budowę brakujących elementów drogowej sieci TEN-T – chodzi tu także o dobudowę dodatkowych pasów ruchu oraz jezdni na już istniejących autostradach i drogach ekspresowych. Wybudowane mają być także połączenia uzupełniające w stosunku do sieci TEN-T i obwodnice w ciągach dróg krajowych. Zaplanowano także przebudowę krajówek.
Efektem ma być m.in. skrócenie średniego czasu przejazdu między dużymi miastami (powyżej 100 tys. mieszkańców) o co najmniej 15 proc. Powstać ma ok. 2 tys. km nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych, a także dokończona ma zostać budowa 28 obwodnic z perspektywy UE 2014-2020.
Program budowy dróg krajowych do roku 2030 ma być przyjęty przez rząd w ostatnim kwartale tego roku. Jeśli będzie miał taki kształt jak założono, to na wydatki Krajowego Funduszu Drogowego na inwestycje drogowe w tym okresie wyniosą ok. 257,7 mld zł.
Na te kwotę złożą się nowe zadania, realizowane w ramach unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027, a także, w ramach finansowania pomostowego, z perspektywy 2028-2034 – tu zapisano 152,8 mld zł.
Około 101,9 mld zł to kwota wynikająca z przeniesienia limitu, dotycząca już realizowanych zadań w ramach PBDK 2014-2023 i unijnej perspektywy 2014-2020. Do tego dochodzi jeszcze rezerwa środków uwzględniająca zmiany w kwotach wydatków PBDK, w tym np. związane ze zmianami cen na rynku czy też innych niż pierwotnie założono zakresów rzeczowych realizowanych zadań.