Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Blocher: Nie spodziewam się spadku cen w budownictwie

| Elżbieta Pałys źródło: RI 13.12.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Blocher: Nie spodziewam się spadku cen w budownictwie
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowlanka ma za sobą trudny rok, w którym ceny materiałów notowały historyczne wzrosty. W ostatnim czasie trend ten nieco wyhamował, ale nadzieje na jego odwrócenie są raczej płonne. – Moim zdaniem ceny nie spadną – mówi Dariusz Blocher dyrektor Grupy Ferrovial na Europę, członek rady nadzorczej Budimeksu. Liczy wprawdzie, że materiały nie będą drożały w takim tempie jak do tej pory, ale jak stwierdza, nie ma podstaw, by taniały.
Kilkudziesięcioprocentowe, a nawet – jak w przypadku stali – znacznie przekraczające 100 proc. wzrosty cen to nie lada wyzwanie dla branży. I nie chodzi tylko o wyższe koszty, jakie ponoszą wykonawcy, którzy zawarli umowy w innych realiach rynkowych. Jak zauważa Dariusz Blocher, obecnie wielu inwestorów, zwłaszcza prywatnych, zastanawia się nad opłacalnością podejmowanych przedsięwzięć i biorąc pod uwagę wyższe koszty, które trzeba ponieść, wstrzymuje decyzje inwestycyjne.

Nic nie tanieje

– Wszyscy liczą na to, że ceny spadną, a moim zdaniem nie spadną – stwierdza przedstawiciel Grupy Ferrovial. – Nie ma podstaw do tego, żeby taniały. Energię będziemy mieli raczej drogą, emisja CO2 będzie droga, sporo będzie nas kosztowała transformacja energetyczna, płace też będą rosły, ponieważ mamy wysoką inflację – wylicza. Dodaje, że nie bez znaczenia będą także spekulacje na rynku globalnym. – Mam nadzieję, że cena podstawowych materiałów nie wzrośnie o 100 czy 200 procent w ciągu kilku miesięcy. Zaryzykowałbym, że to będzie w granicach jednocyfrowych wzrostów, może bliżej 10 proc. rocznie, ale spekulowanie, że ceny spadną, jest bardzo ryzykowne – ocenia Dariusz Blocher.

Przedstawiciel branży zauważa przy tym, że część wzrostów będą musiały wziąć na swoje barki firmy budowalne. – Mechanizm waloryzacji działa, ale nie do końca, nie kompensuje wszystkich wzrostów – stwierdza. – Według wskaźnika waloryzacji cena budowy autostrady wzrosła o 3-4 proc., podczas gdy w praktyce wykonawcy obserwują wzrost 30-procentowy – mówi.

Waloryzują, ale nie wszyscy


Oddzielnym problemem jest to, że waloryzacja w zasadzie nie występuje na wielu kontraktach publicznych, poza GDDKiA i PKP PLK. Nie ma na przykład mechanizmu urealniania cen na kontraktach realizowanych na zlecenie samorządów i dzieje się tak, mimo że rekomendacja dotycząca waloryzacji została zawarta w Prawie zamówień publicznych. – To jest tak jak z zaliczkami – powinny być, ale jeśli są, to na symbolicznym poziomie – wskazuje Dariusz Blocher.

To, żeby wszyscy inwestorzy zaczęli stosować indeksację cen uważa obecnie za kluczowe. W dalszej kolejności potrzebna jest analiza mechanizmu, który funkcjonuje u dwóch największych inwestorów.

– Zawsze mówiliśmy, że on powinien być otwarty, to znaczy, że nie powinien mieć 5-procentpwego limitu [wykonawcy podają, że już dawno na wielu kontraktach limit ten został przekroczony – dop. red.]. Nie powinno także być tak, że waloryzujemy jedynie 50 proc. kosztów i tutaj nie zmieniamy zdania – mówi były wieloletni prezes Budimeksu. Sam koszyk waloryzacyjny ocenia pozytywnie, choć uważa, że tak jak nad limitami, warto byłoby pochylić się nad ewentualnym jego poszerzeniem.

Wiadomo, że na rezygnację z limitów nie godzi się strona publiczna. Zdaniem GDDKiA, likwidacja limitu mogłaby prowadzić do niekorzystnych zmian w systemie składania ofert i niekontrolowanym wzrostem kosztów inwestycji. Niedawno, podczas spotkania z Radą Ekspertów, drogowy inwestor zadeklarował wolę przeanalizowania możliwości podniesienia limitów tak, by indeksacja lepiej odpowiadała realiom rynku.

To ważny krok, biorąc pod uwagę, że wysokie ceny, to nie jedyne wyzwanie stojące przed budowlanką. Jak podkreśla Dariusz Blocher, branża będzie się musiała zmierzyć także z niedoborem materiałów i brakiem pracowników.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5