Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Blocher: Potrzebujemy pieniędzy z opłaty paliwowej. To się zwróci

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 11.07.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Blocher: Potrzebujemy pieniędzy z opłaty paliwowej. To się zwróci
fot. Łukasz Patera

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Do realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych potrzebne są dodatkowe pieniądze. Jeśli ich nie znajdziemy teraz, to bez tzw. wkładu własnego nie wykorzystamy pełnej puli dostępnych pieniędzy unijnych – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, odnosząc się do projektu wprowadzenia nowej opłaty drogowej.
W ubiegłym tygodniu do Sejmu trafił poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Zakłada on wprowadzenie nowej tzw. opłaty drogowej w wysokości 20 gr za litr benzyny. Środki pozyskane z opłaty mają w połowie zasilać nowo powoływany Fundusz Dróg Samorządowych, skąd będą dofinansowywane drogi lokalne, a w połowie Krajowy Fundusz Drogowy,  skąd środki trafiają na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych.

– Obowiązujący Program Budowy Dróg Krajowych to spójna lista inwestycji potrzebnych do tego, aby stworzyć kompletny szkielet drogowy w Polsce. Taki, na który będą składać się wszystkie najważniejsze autostrady, ekspresówki i obwodnice miast – zwraca uwagę prezes Budimeksu. – Ten system byłby spójny również pod kątem możliwości poboru opłat za przejazd i zapobiegania rozlewaniu się tranzytu na drogi lokalne – stwierdza.

Wartość inwestycji zapisanych w PBDK to, według resortu infrastruktury, blisko 200 mld zł. Branża niezbędne wydatki szacuje nieco niżej, jednak na kwotę zdecydowanie wyższą niż przewidziane pierwotnie 107 mld zł. 20 czerwca rząd zdecydował o zwiększeniu limitu finansowego na realizację PBDK o 28 mld zł, tj. do kwoty 135 mld zł.

Dodatkowe środki, jak informowano, mają być przeznaczone m.in. na realizację zadań w Polsce Wschodniej, w tym budowę trasy Via Carpatia, kontynuację autostrady A2 do Białej Podlaskiej czy S17 w kierunku granicy z Ukrainą. Dodatkowe środki przyznane na realizację tych zadań mają pochodzić z opłaty paliwowej, kredytów, pożyczek, obligacji oraz opłaty elektronicznej.

Według szacunków, nowa oplata paliwowa ma przynosić ok. 4-5 mld zł rocznie. Dla kierowców będzie prawdopodobnie oznaczać wzrost ceny paliw na stacjach o ok. 25 gr (kwota opłaty powiększona o podatek VAT), co w sposób oczywisty budzi niezadowolenie właścicieli pojazdów. Jednak branża drogowa wielokrotnie podkreślała, że tego typu rozwiązanie jest nieuniknione.

– Do realizacji PBDK potrzebne są dodatkowe pieniądze. Jeśli ich nie znajdziemy teraz, to bez tzw. wkładu własnego nie wykorzystamy pełnej puli dostępnych pieniędzy unijnych, a problem w tym, że kolejny budżet UE z pewnością nie będzie obfitował w tak duże dotacje dla Polski – mówi Dariusz Blocher.

Jego zdaniem okresowe zwiększenie opłaty paliwowej wypełniłoby lukę finansową i pozwoliło zrealizować nie tylko kompletny system dróg krajowych, ale także zmodernizować część dróg samorządowych.

– Branża budowlana ma znaczny udział w polskim PKB – zauważa szef największej spółki budowlanej. – Dodatkowe pieniądze na rozwój infrastruktury będą miały pozytywny wpływ na zatrudnienie w branży i nowe inwestycje branż kooperujących z budowlanką – dodaje.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS