Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Blocher: Wykonawcom nie opłaca się optymalizowanie projektów drogowych

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.10.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Blocher: Wykonawcom nie opłaca się optymalizowanie projektów drogowych
fot. fotolia

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Optymalizacja istniejących projektów drogowych miała przynieść oszczędności w kosztach budowy dróg bez uszczerbku na ich jakości. Jednak zasady optymalizowania są obecnie skonstruowane tak, że nie motywują wykonawców do poszukiwania bardziej ekonomicznych rozwiązań – uważa Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.
Zdaniem Dariusza Blochera, rozwiązania w zakresie optymalizacji projektów są obecnie bardzo niekorzystne. – GDDKiA dopuszcza wprawdzie optymalizację, ale sposób jej rozliczenia jest taki, że wykonawcom nie opłaca się jej proponować – stwierdza Dariusz Blocher.

Chodzi przede wszystkim o sposób rozliczania. Według przyjętych zasad, 90 proc. oszczędności z zaproponowanego rozwiązania trafia do zamawiającego, a tylko 10 proc. to ewentualny zysk wykonawcy. Przy tym rozliczenie odbywa się według cen Sekocenbudu, które z kolei są przeważnie wyższe od cen rynkowych. W konsekwencji wykonawca powinien się rozliczyć z inwestorem tak, jak gdyby zaoszczędził większą kwotę niż faktycznie udało mu się wygospodarować.

– Mówiąc więc w dużym uproszczeniu, jeśli zaproponujemy jakąś zmianę, np. rezygnację z obiektu, to nam się to nie opłaca – mówi Dariusz Blocher. – Musimy to wymyślić, włożyć swoje know-how, zaprojektować, a ostatecznie dołożyć do tego pieniądze – tłumaczy. – To zdecydowanie trzeba zmienić.

Co więc zrobić, by optymalizacja wszystkim się opłacała? Po pierwsze, podział procentowy powinien być bardziej sprawiedliwy. – Najlepiej pół na pół, albo ewentualnie 60 dla zamawiającego i 40 procent dla wykonawcy – wskazuje Blocher. Druga sprawa to rozliczanie po cenach kontraktowych lub też średnich, zamiast – jak obecnie – katalogowych.

Do tego, zdaniem wykonawcy, istotne jest uelastycznienie zapisów PFU, tak by unikać sztywnych zapisów. – Z jednej strony zamawiający mówi, że można optymalizować projekt, ale z drugiej strony wskazuje, że niweleta musi być taka, długość obiektu taka, a ilość ekranów taka. To jak mamy optymalizować? – pyta retorycznie prezes Budimeksu.

Jego zdaniem, wbrew temu, co można sądzić, to nie decyzje środowiskowe, lecz programy funkcjonalno-użytkowe blokują możliwość optymalizowania projektów. – Nie wiążmy sobie rąk na poziomie PFU, jeśli chcemy optymalizować projekty – apeluje Dariusz Blocher.

– Mamy jeszcze trochę do zrobienia – stwierdza, zwracając przy tym uwagę na inny aspekt w relacji zamawiający – wykonawca, który wymaga poprawy. Chodzi o aneksy zwiększające wynagrodzenie wykonawcy. – Bardzo ciężko jest uzyskać taki aneks. – Jeśli jest uzasadnienie do wydłużenia terminu realizacji, to nie ma problemu, by je uzyskać, ale jeśli za tym mają iść pieniądze, to jest to bardzo trudne. Nad tym warto popracować – podsumowuje szef Budimeksu.




VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS