Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska i Europa

Brak parkingów zmorą międzynarodowych przewoźników

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfratsruktury.pl 28.09.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Brak parkingów zmorą międzynarodowych przewoźników
fot. Pixabay

 

Brak infrastruktury pomocniczej – parkingów, moteli, stacji – to największa bolączka przewoźników – mówi Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Sytuacja jest zła w całej Europie. Drugi problem – to korki.
Co jest największą zmorą przewoźników? Tadeusz Wilk, dyrektor departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych mówi, że jakość dróg nie stanowi już problemu. - Infrastruktura drogowa jest w Europie całkiem niezła – poza Ukrainą, gdzie drogi są słabsze. Problemem jest co innego. Wschodnie kraje mają niższe od naszych dopuszczalne naciski. Jadąc z ładunkiem do Rosji musimy się liczyć z tym, że dopuszczalne naciski będą niższe niż w krajach zachodnich. To zasadnicza różnica – wyjaśnia Tadeusz Wilk.

Brakuje parkingów

Największym kłopotem jest jednak drogowa infrastruktura towarzysząca – parkingi, stacje benzynowe, motele. Tutaj sytuacja jest zła także w Unii Europejskiej.

- Jeśli Komisja Europejska wprowadza dla kierowców zakaz noclegów w kabinie, to takie przepisy muszą się wiązać z rozbudową infrastruktury. Kierowca, który nie może spać w kabinie, powinien mieć pod nosem motel. Samochodu przecież nie zostawi samopas – wyjaśnia dyrektor.

Jakość i ilość parkingów pozostawia wiele do życzenia we wszystkich krajach Unii. Polska nie jest tu wyjątkiem. To powoduje, że kierowcy wcześniej muszą myśleć o tym, gdzie zatrzymać się na postój. Odbija się to na szybkości dostarczanych towarów. – Rosną przewozy drogowe, a infrastruktura – nie. To powinno się zmienić – dodaje Tadeusz Wilk.

Kolejnym problemem jest przepustowość. Korki są częstą przeszkodą na drogach w Unii, zwłaszcza w Niemczech i Francji, bo na te kraje przypada największa część ruchu.

- Dzisiaj zleceniodawcy wymagają od nas, żebyśmy dostarczali towar punktualnie, co do godziny, a nawet minuty. I nie obchodzą ich tłumaczenia, że na drodze pojawił się korek. Gdy nie ma płynności ruchu, to kierowca nie zdąży dojechać na czas. Będzie musiał zatrzymać się na postój wcześniej, trasa zajmie mu więcej czasu. To jeszcze bardziej wpływa na opóźnienie. Korki mają też skutki ekologiczne, bo przez nie generowanych jest więcej spalin – wyjaśnia. 

– Niemcy, Francja zastanawiają się, czy nie podnosić opłat drogowych, by zmniejszyć ruch ciężarówek. A pojazdy ciężarowe to 10 procent ruchu samochodowego w Europie. To nie my tworzymy korki. Trzeba dobudowywać kolejne pasy ruchu, innego rozwiązania nie ma – dodaje Wilk.

Kolej? Bez obaw

Innym rozwiązaniem byłoby zwiększenie przewozów kolejowych czy wodnych. Czy przewoźnicy drogowi nie obawiają się konkurencji z tej strony?

– Nie widzę takiego ryzyka. W Europie około 70 lub 80 procent przewozów towarowych – w zależności od kraju – realizowanych jest transportem kołowym. Tak jest nawet w krajach o dobrze rozwiniętej sieci kolejowej. UE wspiera transport kombinowany, czyli łączący przewóz kolejowy, wodny czy drogowy. My temu nie jesteśmy przeciwni. Musimy jednak pamiętać o kosztach. Te elementy powinny być na tyle dobrze zorganizowane, atrakcyjne cenowo, żeby nie podnosiły kosztów przewozu. Przejazdu koleją musi spełniać warunek czasowy i finansowy. Takie są wymogi globalnej gospodarki. A na przykład w Polsce średnia prędkość pociągów towarowych to ok. dwudziestu kilometrów na godzinę. Ciężarówki wciąż pozostają bezkonkurencyjne – twierdzi dyrektor departamentu transportu.

Dodaje, że samochody są niezbędne, żeby dowieźć towar z innego środka transportu do miejsca docelowego. Rzeką nie damy rady dopłynąć pod bramę zakładu. Podobnie nie ułożymy tam torów. Na tych dystansach wciąż niezastąpiony jest transport kołowy.

– Kolej może być konkurencyjna przy przewozie towarów masowych. Przy mniejszym przewozie wciąż będą wygrywać samochody – prognozuje Tadeusz Wilk.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5