Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Branża budowlana może zadławić się nadmiarem inwestycji

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.10.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Branża budowlana może zadławić się nadmiarem inwestycji
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koncentracja inwestycji, brak pracowników i opóźnienia w dostawie towarów – to zdaniem prezesów firm Budimex i Trakcja PRKiI największe problemy polskiej branży budowlanej na najbliższe lata. Podczas spotkania w Deloitte, Dariusz Blocher, prezes Budimexu, oraz Jarosław Tomaszewski, prezes Trakcji PRKiI, szeroko skomentowali obecną sytuacje na rynku budownictwa infrastrukturalnego.
Trzeba uniknąć koncentracji inwestycji

W przyszłych latach firmy budowlane będą musiały zmagać się z dużą kumulacja projektów inwestycyjnych.
Liderzy branży alarmują jednak, że aby te zintensyfikowane prace udało się przeprowadzić konieczna będzie dobra koordynacja ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

– W Polsce obecnie brakuje pracowników i mamy problem z transportem. Pojawiają się duże kłopoty np. z dostawą kruszyw na kontrakty drogowe i kolejowe. Czas ich dostaw jest bardzo długi. Powinniśmy przede wszystkim uniknąć koncentracji inwestycji żeby nie było takich sytuacji jak teraz np. na S7 czy na S17 Warszawa – Lublin. Tam budowana jest równocześnie trasa drogowa i kolejowa – komentuje Blocher. – Potykamy się o takie problemy, które w najbliższych latach będą ogromnym wyzwaniem – dodawał.

Jak podawał, podczas spotkania w Deloitte, prezes firmy Trakcja PRKiI – kumulacja prac może spowodować konieczność wyłączania całych linii kolejowych. – To bardzo zła perspektywa – komentował Jarosław Tomaszewski.

Z czego budować?

Poza trudnościami w samym transporcie towarów pojawia się jeszcze kwestia ich pozyskania. – Obecnie zauważamy wzrost cen materiałów budowlanych. Nie jest on tak dramatyczny jak w latach ubiegłych, ale jest odczuwalny. Dodatkowo niektóre materiały ciężko w ogóle kupić – mówi prezes Budimexu.

Trudna sytuacja na kolei

– W przypadku obecnej perspektywy kolejowej mamy do wydania 66 mld zł. Należy zauważyć, że w poprzedniej perspektywie było to ok. 34 mld zł, a udało nam się zaabsorbować ok. 2/3 z tego – mówił Jarosław Tomaszewski prezes firmy Trakcja PRKiI.

Prezes jednego z ważniejszych graczy na rynku kolejowym alarmował, że prace należy zintensyfikować bo inaczej nie uda się wydać wszystkich pieniędzy. – Ja oceniam zdolność branży obecnie na maksimum do 10 mld zł rocznie w tym obszarze. Mowa o rocznej działalności, czyli tak naprawdę zakupu przez Polskie Koleje Państwowe. Moim zdaniem nie ma możliwości, aby osiągnąć ten wskaźnik na poziomie 12 mld zł rocznie – komentował Tomaszewski. – Dotychczas najwięcej zafakturowanych robót na kolei było w 2015 roku i były one warte ok. 7,7 mld zł – przypominał.

– Dodatkowo należy pamiętać, że końca lat siedemdziesiątych, czyli od czasu budowy Centralnej Magistrali Kolejowej, nie było w Polsce poważnych inwestycji kolejowych. To co było to raczej roboty utrzymaniowe albo modernizacyjne – podkreślał przedstawiciel firmy Trakcja PRKiI.

Prezes Budiemxu wytknął także polskim kolejom problem z planowaniem. – W PKP PLK były częste zmiany personalne. Dodatkowo nie było jednostki, która będzie opracowywać inwestycje na kolejną perspektywę. Ta spółka koncentrowała się głównie na trwającej perspektywie, a nie na okresie najbliższych 14 lat tak jak to robiła np. GDDKiA – podkreślał Dariusz Blocher.

Brak pracowników

Według zapowiedzi Dariusza Blochera – w 2018 roku Budimex zatrudni 1000 pracowników. Połowa z nich ma pochodzić z zagranicy, a połowa z Polski. Przedstawiciel jednej z największych polskich firm budowlanych wskazał jednak problem z pozyskaniem siły roboczej, szczególnie tej z zagranicy.

– W przypadku pracowników zagranicznych pojawia się kłopot przede wszystkim związany z długości pozwolenia na pracę. Dodatkowo powinniśmy w Polsce stworzyć system zachęt państwowych żeby ci pracownicy chcieli u nas zostać. Nie mamy możliwości zachęcić ich do tego poprzez wyższe stawki ponieważ jeszcze przez kilka lat w Niemczech czy w Norwegii płace będą znacznie wyższe – powiedział Blocher.

Prezes Budiemxu stwierdził też, że może dojść do wykupywania pracowników od wykonawców pracujących dla firm konkurencyjnych. Jednak ten zabieg mogą stosować także inne firmy co może prowadzić do jeszcze innych problemów na rynku.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS