Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Budimex zastanawia się czy podpisać umowy na A1 i S61

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.06.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Budimex zastanawia się czy podpisać umowy na A1 i S61
fot. Budimex

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Niedawno GDDKiA wskazała oferty Budimeksu jako najkorzystniejsze w przetargach na budowę autostrady A1 między Tuszynem i Bełchatowem oraz fragmenty drogi ekspresowej S61. Nie jest jednak pewne czy wykonawca podpisze umowę. Jak mówi prezes Dariusz Blocher, oferty były składane wiele miesięcy temu, a w tym czasie zmieniła się sytuacja na rynku.
– Zastanawiamy się nad tym czy te wybory na A1 i S61 zakończą się dla nas podpisaniem umowy czy nie – mówi portalowi Rynekinfrastruktury.pl prezes Budimeksu. Podkreśla, że proces wyboru oferty najkorzystniejszej trwał bardzo długo, a dynamiczna sytuacja na rynku wymaga od wykonawcy szczególnego analizowania kontraktów. – Za każdym razem przed decyzją o tym czy przedłużamy ważność oferty, analizujemy czy na tym kontrakcie jeszcze nie stracimy pieniędzy – mówi. – Teraz podchodzimy tak do każdego kontraktu – dodaje.

Głównym problemem w tym przypadku jest aktualność oferty cenowej przy długim okresie od momentu złożenia propozycji do rozstrzygnięcia przetargu. Dla przykładu, 11 czerwca Budimex podpisał umowę na realizację drogi ekspresowej S6 Luzino – Szemud, czyli fragmentu tzw. Trasy Kaszubskiej. Oferty były składane w październiku. – To 8 miesięcy, za które nam nikt nie zwróci, a wtedy nastąpił największy wzrost kosztów – mówi Dariusz Blocher.

Oferta na budowę odcinka A1 była składana w grudniu. Budimex wspólnie ze Strabagiem złożył ofertę z najniższą ceną (chodzi o pierwsze z czterech zadań, gdzie dokonano rozstrzygnięcia; dla czterech pozostałych nie wskazano jeszcze najkorzystniejszej oferty). Z kolei w przypadku drogi S61 oferty były otwarte na początku listopada, a Budimex został wskazany jako najkorzystniejszy w przypadku dwóch odcinków.

Chodzi o Wysokie – Raczki – tam oferta Budimeksu była na szóstym miejscu pod względem ceny oraz Szczuczyn – Ełk Południe, gdzie Budimex był na trzecim miejscu. W obu przypadkach wybory ofert najkorzystniejszych były przedmiotem analiz przed KIO. Niektóre tańsze oferty zostały odrzucone przez inwestora, część wykonawców sama w międzyczasie zrezygnowała z ubiegania się o zamówienie.

– Teraz trzeba świadomie podejmować decyzje ze względu na rosnące koszty, musimy się też zastanawiać czy mamy kim wykonać zadanie, czy nie – tłumaczy Dariusz Blocher. – Lepiej zrezygnować przed podpisaniem umowy niż później mieć problemy i nie dotrzymywać terminów – mówi. – My nie chcemy być taką firmą, wolimy powiedzieć: nie jesteśmy w stanie tego wykonać, jeśli jest ktoś inny, to niech to zrobi.

Wiosną tego roku Budimex nie przedłużył ważności oferty na budowę drogi S3 w województwie dolnośląskim. Tak samo stało się w przypadku mniejszego kontraktu na budowę obwodnicy Morawicy w woj. świętokrzyskim.

Podobnie coraz częściej postępują inne firmy, co oznacza, że muszą być wybierane droższe oferty – z kolejnych miejsc pod względem ceny, a niekiedy trzeba wręcz powtarzać przetargi jak było w przypadku S1 Lotnisko – Podwarpie, gdzie po wycofaniu się wybranego wykonawcy żaden inny również nie zgodził się podpisać umowy.

Zdaniem prezesa Budimeksu zamawiający powinien z tej sytuacji wyciągnąć kilka wniosków. Po pierwsze, wprowadzić większą elastyczność do kontraktów (chodzi np. o możliwość wprowadzania zmian technicznych) i jak najszybciej wprowadzić realną waloryzację cen. Poza tym przetargi musza być szybciej rozstrzygane. – Nie widzę powodu, dla którego to ma trwać aż 10 miesięcy do podpisania umowy – mówi Dariusz Blocher dodając, że bez tych zmian nie będzie firm, które będą podpisywały umowy z pierwszej pozycji pod względem ceny, bo koszty się zmieniają. Na razie ciągle w górę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS