Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Kujawskko-pomorskie

Budowa S5 Nowe Marzy-Wirwajdy. „Burzenie domów budzi ogromny sprzeciw”

| Grzegorz Rekiel źródło: RI 20.05.2022

PARTNERZY DZIAŁU


 

Budowa S5 Nowe Marzy-Wirwajdy. „Burzenie domów budzi ogromny sprzeciw”
fot. Google Maps

Więcej z regionu:

Kujawskko-pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

O przeprowadzenie szerokich konsultacji dotyczących nowego wariantu przebiegu trasy S5 Nowe Marzy-Wirwajdy, rezygnację z dotychczas proponowanych rozwiązań, które "zakładają burzenie domów" i budowę mostu na Wiśle na wysokości północnej części Grudziądza apeluje poseł Tomasz Szymański.
Chodzi o planowaną budowę drogi ekspresowej od miejscowości Nowe Marzy (pow. świecki) do granicy województwa kujawsko-pomorskiego. Zadanie zostało ujęte w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpatrywała cztery warianty przebiegu nowej drogi, we wszystkich trasa kończyłaby się włączeniem do autostrady A1, różne byłyby tylko węzły. Wariant różowy zakładał przebieg drogi m.in. przez obrzeża gm. Grudziądz i Stolno, a odcinek kończyłby się na nowo projektowanym węźle A1 Sarnowo. W drugiej opcji (zielonej) S5 zostałaby wytyczona przez południową część gm. Grudziądz i zakończyłaby się na istniejącym węźle autostradowym Grudziądz.

Wariant niebieski zakładał przebieg trasy m.in. przez miasto Grudziądz oraz koniec na istniejącym węźle o takiej właśnie nazwie. W opcji brązowej droga przebiegałaby przez gm. Rogóźno i Dragacz, zakończyłaby się na istniejącym węźle Nowe Marzy (ewentualnie węźle Warlubie). W przypadku tego rozwiązania konieczna byłaby budowa mostu na Wiśle.

Od niedawna pod uwagę brany jest też wariant czerwony, który przewiduje m.in. budowę węzła autostradowego Sarnowo, lecz miałby zostać on zlokalizowany w innym miejscu niż w przypadku opcji zielonej.

Poseł Tomasz Szymańki z Koalicji Obywatelskiej ocenił, że „przygotowywane rozwiązania budzą sprzeciw mieszkańców, bo wiążą się z wyburzeniem budynków oraz ingerencją w bezcenne obszary przyrodnicze, w tym obszar Natura 2000”. – Choć z prac nad ustaleniem ostatecznego przebiegu drogi ekspresowej S5 wyeliminowano wariant niebieski oraz brązowy, to jednak obecnie rozpatrywane opcje przebiegu nadal budzą ogromny sprzeciw mieszkańców – napisał w interpelacji do ministra infrastruktury. Przypomniał, że wariant zielony zakłada wyburzenie ponad stu domów na terenie gm. Grudziądz.

Szymański zaapelował o rezygnację także z rozwiązania zielonego i różowego, przeprowadzenie szerokich konsultacji dotyczących wariantu czerwonego oraz budowę mostu na Wiśle na wysokości północnej części Grudziądza.

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi na sugestie posła. Przypomniał, że na zlecenie GDDKiA jedno z biur projektowych opracowuje tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Jego celem jest „wypracowanie optymalnego wariantu przebiegu drogi”.

Dodał, że trwają spotkania informacyjne, które mają pomóc w wypracowaniu najlepszego rozwiązania. – Obecna akcja informacyjna prowadzona jest zgodnie z dobrą praktyką wypracowaną przez GDDKiA, tak aby mieszkańcy mogli zapoznać się z planami. Pozwala to projektantowi wykluczyć najbardziej wrażliwe kwestie. Formalne konsultacje odbędą się jednak na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowych – zaznaczył.

Przypomnijmy, że trwają prace przy budowie drogi S5 m.in. na odcinku Bydgoszcz-Nowe Marzy. Chodzi tak naprawdę o dwa fragmenty: Świecie Południe-Bydgoszcz Północ oraz Nowe Marzy-Świecie Południe. Roboty są dość zaawansowane. – Wprowadzono zmianę organizacji ruchu na budowie węzła Trzeciewiec. Trwa montaż elementów magazynu soli przy budowie Obwodu Utrzymania Drogi w Zbrachlinie – pisaliśmy w kwietniu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5