Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Budowlanka spokojna o dziś. Obawy dotyczą przyszłości

| Elżbieta Pałys źródło: RI 03.09.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Budowlanka spokojna o dziś. Obawy dotyczą przyszłości
fot. GDDKiA

 

Branża budowlana w niewielkim stopniu bezpośrednio korzystała z rządowej pomocy w postaci tzw. tarcz antykryzysowych. W zakresie budownictwa infrastrukturalnego uzyskała jednak istotną pomoc – jak podkreślają wykonawcy, były nią wzorowe relacje z inwestorami – tak z ministerstwem, jak i GDDKiA oraz PKP PLK. To pozwoliło dość łagodnie przejść przez miesiące z pandemią i nie obawiać się o swoją obecną sytuację. Gdyby jednak spojrzeć w przyszłość, pewne obawy są.
Wykonawcy budowlani zgadzają się, że ten sektor został w najmniejszym stopniu dotknięty przez Covid. To nie przypadek. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach po raz kolejny podkreślali, że to przede wszystkim zasługa dobrej współpracy z inwestorem.

Niematerialne, ale ważne wsparcie

– My jako duża firma, podobnie jak większość firm z branży nie otrzymaliśmy wsparcia finansowego – mówi Artur Popko, wiceprezes Budimeksu. – Otrzymaliśmy jednak inne wsparcie, które jest wędką: minister Adamczyk wraz z przedstawicielami GDDKiA oraz PLK robili wszystko, by branża nie upadła. Dzięki temu wsparciu, które przełożyło się na kwestie finansowe, funkcjonujemy – dodał.

Jak zobrazował, w przypadku tak dużej firmy jak Budimex, możliwość nieprzerwanej pracy to „uratowane” 70 mln zł kosztów w skali miesiąca. To także zapewnienie pracy około tysiącu przedsiębiorców, którzy na co dzień współpracują z generalnym wykonawcą.

O bieżące funkcjonowanie obecnie firma nie ma obaw. – Nasz portfel teraz jest dobry, ale mamy obawy o przyszłe lata – mówi wiceprezes Budimeksu.

Chodzi przede wszystkim o lęk przed tym, że zabraknie środków na inwestycje prywatne oraz samorządowe, gdzie w zasadzie już plany inwestycyjne zostały wstrzymane.

Czy grozi powtórka z lata 2016-2017?

Wyhamowanie rynku samorządowego już dziś daje skutek w postaci agresywnego ofertowania. Z kolei niskie ceny proponowane w przetargach otwieranych dziś, mogą dać negatywne skutki dla rynku, znane już z lata 2016-2017. – Dlatego nie boimy się o ten rok, ale kolejne 2-3 lata – stwierdza Artur Popko.

Podobnie sytuację widzi Marita Szustak, prezes Trac Tec Construction i jednocześnie prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, która podkreśla, że bardzo dobra współpraca z inwestorem była kluczową formą pomocy. Prezes Trac Tec podkreśla, że dialog z branżą na poziomie ministerstwa to sprawa bez precedensu. Przełożyła się ona na kondycje firm. – Nie odczuwamy problemów w działalności bieżącej – mówi Marita Szustak. I także dodaje: - Boimy się o przyszłość.

Obecnie, jak zauważa, decyzyjność po stronie inwestora schodzi na coraz niższy szczebel zarządzania, pewne standardy zostały już wypracowane. – Szkoda by było zmarnować, to co udało się zbudować od roku 2016 (zaczynając od rady ekspertów na poziomie ministerstwa – dop. red.) – zauważa szefowa IGTL.

Marita Szustak także ma obawy o utrzymanie tempa inwestycji. – Jeśli mówimy o realizacji Krajowego Programu kolejowego w kategoriach sukcesu, to udało się to dzięki temu, że rynek się bardzo dobrze przygotował do tej perspektywy, zainwestował w potencjał ludzki i w wydajne, ale także kosztowne maszyny – podkreśla. – Zatrzymanie inwestycji tym bardziej dotkliwie dotknie branż, że jest ona rozpędzona, przygotowana do wielomilionowych inwestycji. Dlatego tak istotna jest dynamika w ogłaszaniu kolejnych przetargów.

Odpowiednia podaż inwestycji może także złagodzić niebezpieczne w dłuższej perspektywie agresywne ofertowanie.

Najwięksi inwestorzy obiecują zlecenia 

Jeśli chodzi o inwestycje drogowe na poziomie krajowym, dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski uspokaja: – Plany realizujemy zgodnie z założeniami z początku 2020 roku. Teraz szykujemy zadania na 2021 rok – mówi. Zapowiada przetargi na inwestycje w ramach PBDK, ale także programu obwodnicowego i mniejsze zadania, np. w zakresie brd.

– Zamkniemy rok 46 zadaniami i limitem 575 kilometrów. To będzie dobry wkład w aspekt gospodarczy – mówi Tomasz Żuchowski. – To co mogliśmy, zrobiliśmy – mówi przypominając m.in., że w międzyczasie Drogowa Dyrekcja wprowadziła do kontraktów m.in. zasady waloryzacji.

Odnosząc się do niskich cen w ofertach odwołuje się do odpowiedzialności wykonawców: - Żebyśmy potem nie mówili, że składaliśmy oferty w okresie pandemii. Dojrzały biznes musi być odpowiedzialny – mówi Tomasz Żuchowski.

Podaje przykład z drogi ekspresowej S1. Odcinki, dla których przetargi były ogłaszane ok. 8 miesięcy temu, według podpisywanych umów kosztują średnio 42-43 mln zł za kilometr. Kolejne odcinki, na które oferty składane są obecnie, wykonawcy wyceniają 10 mln zł za kilometr taniej. – O tym powinniśmy dyskutować, by nie przeszarżować i za 2-3 lata nie mówić, że mamy problem. Mamy już nauczkę w postaci serii rozwiązanych kontraktów – stwierdza.

– Branża się obroniła dzięki kontaktom zacieśnianym od 2016 roku – mówi Arnold Bresch, wiceprezes PKP PLK. – Umiemy rozmawiać. Wykonawcy nie wykorzystali tego czasu do składania tylko i wyłącznie roszczeń – mówi odnosząc się do pracy w warunkach pandemii. – Naszym wspólnym sukcesem jest to, że realizujemy plan finansowy spółki – dodaje.

Jak informuje przedstawiciel PLK, w I półroczu udało się zakontraktować zadania kolejowe warte 5,5 mld zł. – Patrzymy z nadzieją w przyszłość, mamy przygotowane dokumentacje i studia wykonalności, by z początkiem nowej perspektywy wprowadzać wykonawców na plac budowy – zapewniał podczas EEC w Katowicach Arnold Bresch.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5