Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Budujemy coraz więcej tuneli. Wyzwaniem jest czas

| Elżbieta Pałys źródło: RI 01.07.2022

PARTNERZY DZIAŁU


 

Budujemy coraz więcej tuneli. Wyzwaniem jest czas
fot. EP

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gęsto zabudowana przestrzeń, zwłaszcza w obszarach zurbanizowanych oraz rosnące potrzeby transportowe powodują, że budownictwo transportowe schodzi pod ziemię. Budujemy coraz więcej tuneli. Potrafimy projektować i wykonywać obiekty w każdych warunkach. Obecnie jednym z największych wyzwań stawianych projektantom i wykonawcom jest czas.
Ostatnie lata to okres intensywnego rozwoju budownictwa tunelowego w Polsce. Mamy liczne obiekty w planach i takie, które właśnie zostały zrealizowane lub ich finał spodziewany jest wkrótce. Żeby wskazać tylko niektóre przykłady: od grudnia ubiegłego roku kierowcy korzystają z nowego tunelu w ciągu południowej obwodnicy Warszawy, w tym roku pierwsze samochody powinny przejechać tunelem pod masywem Lubonia na Zakopiance, w zaawansowanej budowie są tunele w ciągu drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku czy podwodny tunel łączący wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu. Do tego trzeba dodać warszawskie metro czy tunele kolejowe w Łodzi, w tym tunel KDP.

Ten ostatni powstaje na zlecenie spółki Centralny Port Komunikacyjny i może posłużyć jako przykład zmian jakie zaszły w obszarze projektowania i realizacji tego typu obiektów. – To poligon doświadczalny – mówi o projekcie tunelu między Łodzią Fabryczną a wyjściem w kierunku tzw. linii Y Łukasz Majchrzak, dyrektor działu konstrukcji i geoinżynierii Biura Projektów Metroprojekt, która na zlecenie CPK przygotowuje projekt budowlany dla tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią.

Jak przyznaje przedstawiciel firmy, to z jednej strony wyzwanie, z drugiej szansa na budowanie nowych kompetencji i to nawet w firmie, która ma 70 lat tradycji w projektowaniu podziemnych obiektów.

– Inwestor narzuca niesamowite tempo pracy. W cztery miesiące musieliśmy i byliśmy w stanie przygotować koncepcję przestrzenną dla całego tunelu w jakości odpowiadającej projektowi budowlanemu z pełną informacją, która takiego projektu budowlanego dotyczy. To jest duże wyzwanie nawet dla zespołu, który tak jak w naszym przypadku liczy ponad 100 osób – mówi przedstawiciel Metroprojektu.

Wyzwanie jest tym większe, że zamawiający oczekują nie tylko informacji szybkich, ale i bardziej dokładnych. Żeby sprostać temu oczekiwaniu, firma postawiła na nowoczesne metody zarządzania. – Obserwując tempo, które zostało narzucone, doszliśmy do wniosku, że musimy korzystać z doświadczenia branż, które działają trochę bardziej dynamicznie niż budownictwo – mówi Łukasz Majchrzak. Z pomocą przyszły przemysł oraz branża IT. – Oczywistością jest dla nas współpraca w zespołach zintegrowanych – mówił podczas debaty na Kongresie Infrastruktury Polskiej Łukasz Majchrzak. – Jest to idea współpracy polegająca na pracy na wspólnej platformie wymiany danych – tłumaczył. – Zaczerpnęliśmy to rozwiązanie z pracy dla przemysłu, natomiast w infrastrukturze spotkaliśmy się z nim po raz pierwszy – stwierdził.

Biuro zapożycza także rozwiązania z branży IT – mowa m.in. o zarządzaniu poprzez SCRUM czy praca w tzw. sprintach. – To narzuca niesamowite tempo i wymaga dużego zaangażowania zespołu projektowania w cały proces, ale przynosi efekty – mówi przedstawiciel Metroprojektu.

Jego zdaniem zwiększenie tempa realizacji inwestycji oraz szybka wymiana informacji to obecnie „must have” biura projektowego. – Nad tym pracujemy, na tym się koncentrujemy – mówi. Przedstawiciel Metroprojektu widzi w tym szansę dla branży. – Dzięki nowym programom infrastrukturalnym możemy budować kompetencje, które kiedyś w praktyce krajowej nie były dostępne dla polskich inżynierów – zauważa. – Musi przy tym być głębokie zrozumienie całych procesów abyśmy projektowali tak, żeby nie zostawić bubli przyszłym pokoleniom – dodaje.

Kilka technologii na jednym projekcie

Na konieczność podążania za coraz większymi wyzwaniami zwraca także uwagę Dymitr Petrow-Ganew, z firmy Herrenknecht. – Przy obecnym tempie życia musimy iść w systemy nowoczesne – mówi. Jak zauważa, inżynierowie stają przed koniecznością budowania coraz bardziej skomplikowanych obiektów. Tunele, które muszą przyjmować większe potoki ruchu samochodowego czy kolejowego, mają coraz większe średnice. – Idziemy w coraz bardziej skomplikowane i coraz bardziej kompleksowe projekty. W przypadku Łodzi to jest system tuneli pod miastem, a nie tylko jeden tunel, jak to było pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Tutaj wymagania są bardzo duże i musimy im sprostać – odnosi się do tego samego przykładu przedstawiciel firmy projektującej maszyny do drążenia tuneli.

Jednocześnie zaznacza: – Chodzi też o to by drążyć bezpiecznie, realizować coraz dłuższe odcinki o dużych przekrojach, ale także żeby pracować bardzo szybko. Czas to dzisiaj jeden z najważniejszych aspektów – przyznaje. Każdy inwestor, jak wskazuje Dymitr Petrow-Ganew, chce sprawnie zrealizować i oddać inwestycję do użytku. – Musimy tak projektować nasze maszyny i tak jak unowocześniać, żeby drążyły jak najszybciej się da.

Dziś, jego zdaniem drążenie w tempie 20-25 m to już nie są rekordowe wielkości. W warszawskim metrze udało się uzyskać dzienne maksimum wynoszące 43 metry. – W takim kierunku idziemy, ale to oczywiście pociąga za sobą wyższe koszty – zauważa.

Dodatkowe wyzwania wiążą się także z coraz trudniejszymi warunkami, w których powstają obiekty inżynierskie. – Dzisiaj musimy mierzyć się i z naporem wody, i ze zmiennymi warstwami gruntu – mówi Dymitr Petrow-Ganew. Do tego muszą być dostosowane technologicznie tarcze drążące. – Kiedyś były trzy technologie: do wiercenia na sucho, płuczkowa i do skał. Dzisiaj jedna maszyna wykorzystuje kilka technologii – stwierdza. – Dawniej mówiliśmy: w tym miejscu tunel nie może powstać, zróbmy go gdzie indziej, albo wykonajmy most. Dzisiaj właściwie możemy drążyć wszędzie – stwierdza przedstawiciel firmy Herrenknecht. Zapewnia, że są już technologie pozwalające pracować w każdych warunkach i do tego robić to bezpiecznie i sprawnie. Trudniej, jak mówi, pogodzić to z oczekiwaniem, by jednocześnie było tanio.

Nie rozdmuchiwać kosztów

Technologia kosztuje – i to nie ulega wątpliwości. Jednak projektując i budując warto zwracać uwagę, by nie generować kosztów niepotrzebnych. Obiekty muszą odpowiadać swoją skalą, jak i wielkością ingerencji w środowisko przyrodnicze adekwatnie do przeszkody, którą mają pokonać – zwraca uwagę prof. Janusz Rymsza z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przestrzegając przed budowaniem swoistych „pomników”, które powoduje niepotrzebne koszty (także środowiskowe) zarówno na etapie realizacji, jak i utrzymania. – Jeśli trzeba zrobić obiekt mierzący 50 m, to zróbmy 50 m, jeśli trzeba zrobić 200, to zróbmy 200 m, ale to musi wynikać z potrzeb, a nie z fantazji projektanta – mówi. Przeskalowane obiekty, są drogie w utrzymaniu, z kolei niedostateczne środki na ten cel, to prosta droga do katastrofy. – Ogłaszam koniec „biznacjum” – mówi przedstawiciel IBDiM apelując o dobieranie narzędzi projektowych adekwatnych do potrzeb i możliwości finansowych, także w przyszłości.

– Bardzo istotne jest to, żebyśmy patrzyli na koszty danej infrastruktury w całym cyklu życia – zgadza się Paweł Engel, z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Pieniądze na utrzymanie infrastruktury będą musiały się znaleźć i warto projektować tak, żeby osiągnąć zakładane rezultaty, ale jednocześnie mieć możliwość utrzymania tego, co wybudujemy – mówi przedstawiciel jednostki, która przygląda się kierunkom rozwoju infrastruktury z perspektywy jednostki pośredniczącej w finansowaniu inwestycji.

Przedstawiciel CUPT zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt: o wszystkich obiektach należy myśleć w kategoriach projektowania uniwersalnego, tj. z myślą o dostosowaniu do potrzeb różnych użytkowników. – Duża część obiektów mostowych, jak również część tunelowych jest wykorzystywana nie tylko w ruchu samochodowym, ale również w pieszym i rowerowym – zwraca uwagę. – Trzeba tak projektować, by z obiektu można było skorzystać bez względu na to czy jest się osobą z niepełnosprawnością, poruszającą się na wózku, niewidomą czy idącą z ciężką walizką lub z wózkiem dziecięcym – mówi. Te elementy, zawierają się m.in. w programie Dostępność Plus. – Ten program nie tworzy nowej rzeczywistości, ale porządkuje i wskazuje kierunki działań – stwierdza. Jego zdaniem mamy w tym zakresie bardzo dobre przepisy, wystarczy tylko je uwzględniać na różnych etapach inwestycji – stwierdza.

Niezależnie od presji czasu i kosztów, infrastruktura będzie musiała iść w kierunku zrównoważonego rozwoju. Z tym już uczymy się funkcjonować, ale wiele wyzwań, jak gospodarka obiegu zamkniętego, jeszcze przed nami.

Wypowiedzi pochodzą z debaty poświęconej budownictwu tunelowemu i mostowemu, która odbyła się w ramach XI Kongresu Infrastruktury Polskiej zorganizowanego przez ZDG TOR.






Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5