Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Chodkiewicz: Koszty poboru opłat są takie same jak wcześniej

| ep. źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.12.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Chodkiewicz: Koszty poboru opłat są takie same jak wcześniej
fot. viatoll.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Obsługa elektronicznego systemu poboru opłat wynoszą obecnie niespełna 223 mln zł netto w skali roku – poinformował wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz. – Ta kwota (…) jest praktycznie równa kwocie, którą otrzymywała firma Kapsch – stwierdził.
Wiceminister infrastruktury odpowiadał w sejmie na pytanie poselskie dotyczące kosztów związanych z obsługą Krajowego Systemu Poboru Opłat po przejęciu go przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Chodkiewicz przypomniał, że w celu realizacji nowych obowiązków GITD zawarł umowę z Instytutem Łączności. – W skali 27 miesięcy, a więc do czasu trwania umowy GITD z Instytutem Łączności, koszty te będą wynosiły 385 mln netto – poinformował posłów.

Zdaniem wiceszefa resortu, docelowo może się okazać, że system w którym operatorem jest podmiot publiczny okaże się tańszy. Tak byłoby w przypadku szybszego wdrożenia nowego systemu. Umowa z IŁ przewiduje taką możliwość po upływie 21 miesięcy w przypadku szybszego wdrożenia nowego systemu. – Wtedy uzyskalibyśmy oszczędność na tej operacji w wysokości ok. 76 mln – stwierdził Marek Chodkiewicz.

Poseł Mirosław Suchoń prosił o odniesienie się do doniesień, że obecnie koszty te sięgają ok. 800 mln zł.

Zdaniem wiceministra ta wyższa kwota odnosi się nie tylko do funkcjonowania, ale także do rozbudowy systemu. Zawiera także cały budżet GITD, a nie tylko część dotyczącą działalności związanej z poborem opłat.

Warto jednak zauważyć, że minister mówiąc o jednakowych kosztach, podał tylko koszt umowy z Instytutem Łączności. Poza tą umową znajdują się choćby koszty związane z utrzymaniem infrastruktury przydrożnej czy obsługę manualną bramek na autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Przetargi w tej sprawie prowadził bezpośrednio GITD, a część z nich nadal nie została rozstrzygnięta.

W przypadku utrzymania infrastruktury, oferty w przetargu zostały otwarte dopiero w tym tygodniu – na razie usługi te są świadczone w ramach zlecenia z wolnej ręki. Jedyna oferta w przetargu przekracza założony budżet (biorąc pod uwagę zarówno zamówienie podstawowe jak i prawo opcji).

Natomiast w przypadku obsługi bramek autostradowych wciąż nie znamy ostatecznego kosztu. Ze względu na przekroczenie budżetu, przetarg rozstrzygnięto tylko w odniesieniu do autostrady A2 między Koninem a Strykowem. Dla odcinka A4 postępowanie unieważniono i zlecono obsługę z wolnej ręki na okres do wyboru wykonawcy w trybie konkurencyjnym. Do tej pory nowy przetarg nie został ogłoszony.

Z kolei podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury 22 października wiceminister Marek Chodkiewicz mówił: „Jeżeli chodzi o nowy system pobierania, a właściwie nowego poborcę do spraw pobierania opłat za drogi krajowe, za przejazd drogami krajowymi, to w budżecie mamy następujące kwoty. W Krajowym Funduszu Drogowym jest 590 000 tys. zł na obsługę całego systemu i to jest przygotowane, jak również w budżecie samej Głównej Inspekcji Transportu Drogowego jest 170 000 tys. zł na płace zarówno dla inspekcji, jak również osób obsługujących te, które będą obsługiwały system poboru opłat.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5