Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Chodkiewicz: Zmienimy przestarzałe przepisy techniczno-budowlane

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.11.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Chodkiewicz: Zmienimy przestarzałe przepisy techniczno-budowlane
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Podejmujemy działania, aby realizacja inwestycji drogowych była łatwiejsza, mniej skomplikowana proceduralnie i tańsza – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz. Jak przypomina, w ubiegłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podpisało umowę na opracowanie katalogu typowych konstrukcji drogowych i obiektów inżynierskich. Właśnie ruszył przetarg na opracowanie szczegółowych warunków technicznych dla projektowania, budowy i utrzymania dróg.
RynekInfrastruktury.pl: Jeszcze Pański poprzednik na fotelu wiceministra infrastruktury zapowiadał, że drogi będą budowana taniej. Jak idzie realizacja tego postulatu?

Konsekwentnie podejmujemy działania, aby realizacja inwestycji drogowych była łatwiejsza, mniej skomplikowana proceduralnie i tańsza.

W ubiegłym tygodniu podpisaliśmy umowę na opracowanie Katalogu typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów. Dzięki niemu nie będzie konieczności każdorazowego projektowania „od zera” obiektów, w sytuacji gdy będzie można zastosować typowe, już dostępne rozwiązanie. Projektant będzie też mógł dostosować typowe rozwiązanie do lokalnych warunków i to też pozwoli na znaczną oszczędność czasu i środków. W niektórych przypadkach będzie też możliwość szerszego zastosowania elementów prefabrykowanych, co oznacza szybszą i tańszą realizację. Jest to szczególnie istotne przy rosnących kosztach pracy.

Chcemy też ograniczyć możliwość nieuzasadnionego stosowania niestandardowych rozwiązań konstrukcyjnych, co prawda efektownych wizualnie, lecz charakteryzujących się wysokimi kosztami realizacji. Nie może być też takich sytuacji, że w ciągu jednej drogi publicznej stosowane są różnorodne rozwiązania, generujące wzrost kosztów eksploatacji i utrzymania drogowych obiektów mostowych i przepustów.

Czy w obszarze przepisów techniczno-budowlanych można się spodziewać także innych zmian?

Kolejnym zagadnieniem, które wymaga naszej pilnej interwencji, jest opracowanie szczegółowych warunków technicznych projektowania, realizacji, eksploatacji i utrzymania dróg publicznych. Dziś obowiązują standardy z 1999 roku. Mimo że na bieżąco je aktualizujemy, nie da się ukryć, że od tego czasu nastąpił znaczny postęp technologiczny, zmieniło się też podejście do celów, jakie niesie za sobą realizacja inwestycji drogowych. Nowe warunki techniczne pozwolą na zoptymalizowanie rozwiązań projektowych stosowanych w budownictwie drogowym, a tym samym zastąpią przestarzałe wytyczne z 1999 r.

Kiedy to się zmieni?

Wczoraj, 22 listopada 2017 r. ogłosiliśmy przetarg na opracowanie szczegółowych warunków technicznych projektowania, realizacji, eksploatacji i utrzymania dróg publicznych. Podstawę ich opracowania będzie stanowiła analiza jakości technicznej dotychczas wykonanych projektów drogowych, współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej. Mamy nadzieję, że realizacja tego zamówienia przyczyni się do większej efektywności wykorzystania środków przeznaczonych na realizację inwestycji drogowych.

Jakie są gwarancje, że to się przełoży na niższy koszt budowy dróg?

Podejmowane przez ministerstwo działania optymalizujące przynoszą pierwsze efekty. Wypracowane we współpracy z ekspertami z branży budownictwa drogowego i przedstawicielami wykonawców nowe zasady realizacji inwestycji drogowych zostały ujęte w umowach na budowę kilku odcinków drogi S61. Pozwoliło to na znaczące obniżenie ceny realizacji drogi ekspresowej – średnio za 4,5 mln euro za kilometr, dotychczas było to nawet 10 mln euro za kilometr.

Ci sami eksperci, o których Pan wspomniał, wskazywali też na potrzebę wydawania przez właściwego ministra rekomendacji w zakresie inwestycji na drogach publicznych. Od marca tego roku umożliwia to ustawa. Czy minister skorzystał z tego uprawnienia?

– Minister Infrastruktury i Budownictwa 31 lipca 2017 r. rekomendował do stosowania wytyczne poszerzenia jezdni o dodatkowe pasy ruchu w zależności od przewidywanego natężenia ruchu drogowego.

Jest to pierwsze opracowanie rekomendowane przez MIB na podstawie znowelizowanej ustawy o drogach publicznych, która od 3 marca tego roku pozwala Ministrowi wydawać, rozpowszechniać lub rekomendować wzorce i standardy dotyczące przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony tych dróg.

Te wzorce i standardy przeznaczone są do dobrowolnego stosowania i stanowią uzupełnienie obligatoryjnych przepisów techniczno-budowlanych zawartych w rozporządzeniach. Na podobnych zasadach zostanie rekomendowany do stosowania Katalog typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS