Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Co dalej z kontraktami drogowymi Energopolu Szczecin?

| Elżbieta Pałys źródło: RI 04.07.2019

 

Co dalej z kontraktami drogowymi Energopolu Szczecin?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wykonawca realizujący m.in. obwodnicę Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10, a także przebudowuje autostradę A6 złożył w sądzie wniosek o upadłość likwidacyjną. Energopol Szczecin – bo o nim mowa – ma wydać oświadczenie dotyczące obecnej sytuacji. To jakie będą dalsze kroki firmy będzie z kolei miało wpływ na ewentualne decyzje GDDKiA.
Jak powiedział w rozmowie z portalem Rynek-kolejowy.pl rzecznik Energopolu Piotr Żak, przyczyną złożenia wniosku o upadłość są problemy z płatnościami za inwestycje, połączone z poważnymi roszczeniami wobec GDDKiA. Odwołuje się przy tym do gwałtownego wzrostu cen na rynku, który dotknął także inne firmy realizujące inwestycje drogowe.

Jedną z większych inwestycji realizowanych przez GDDKiA jest obwodnica Wałcza w ciągu S10. Umowa w tej sprawie została zawarta w listopadzie 2015 roku i była warta prawie 430,5 mln zł. Droga ma mieć blisko 18 km i składać się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Z końcem maja minął uwzględniający już roszczenia wykonawcy, termin na wykonanie tego zadania. Na początku czerwca GDDKiA wręczyła wykonawcy wezwanie do poprawy w trybie klauzuli 15.1. W odpowiedzi na to, Energopol informował, że obwodnica będzie gotowa we wrześniu tego roku.

Podobne wezwanie do zwiększenia tempa prac inwestor drogowy wystosował do firmy w związku z realizacją węzła Szczecin Kijewo. GDDKiA wskazywała na zaobserwowane spowolnienie prac, a także opóźnienia w stosunku do harmonogramu, w niektórych asortymentach robót, sięgające ponad 70 dni. Jak wskazywano, zaawansowanie rzeczowe kontraktu sięgało 16 proc. podczas gdy zaawansowanie finansowe było na poziomie 61 proc.

– Póki co nie widzimy właściwego wykonywania terminów wyznaczonych w wezwaniu do poprawy – mówi odnosząc się do obecnej mobilizacji wykonawcy, Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA w Szczecinie. Ostatnie terminy wskazane w wezwaniach do poprawy mijają jednak dopiero w sierpniu. Inwestor wciąż także rozpatruje roszczenia wykonawcy. – GDDKiA będzie podejmowała dalsze decyzje w oparciu o Warunki Kontraktu i analizę aktualnych okoliczności kierując się dobrem kontraktów i interesem Skarbu Państwa – mówi rzecznik.

Energopol rozbudowuje także trasę A6 na odcinku Szczecin Dąbie – Rzęśnica. Zgodnie z umową roboty powinny być zakończone do kwietnia 2020 roku. Obecnie zaawansowanie rzeczowe na kontrakcie wynosi 64 proc.

Na zlecenie tego samego oddziału GDDKiA realizuje też obwodnicę Przecławia i Warzymic w ciągu DK-13. Umowa została podpisana w marcu 2018 roku. Według pierwotnego harmonogramu roboty budowlane miały ruszyć w maju tego roku. Na razie inwestycja nie ma jeszcze zezwolenia na realizację. Ta, według informacji GDDKiA, powinna zostać wydana w lipcu i wówczas wykonawca miałby przystąpić do realizacji robot budowlanych.

– GDDKiA w świetle wystąpienia nowych okoliczności analizuje tą sytuację i będzie podejmowała dalsze działania biorąc pod uwagę dobro realizowanych kontraktów i interes Skarbu Państwa – podkreśla rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA. – Dalsze postępowanie będzie w dużym stopniu zależało od rozwoju sytuacji związanej z wnioskiem firmy Energopol Szczecin i dalszymi działaniami tej spółki – dodaje Mateusz Grzeszczuk.

Rozwój sytuacji w firmie będzie miał też wpływ na inne duże inwestycje, jak łódzki tunel średnicowy, gdzie Energopol jest liderem konsorcjum wykonawczego. Członkiem konsorcjum jest także dla budowy tunelu pod Świną w Świnoujściu. Ten sam wykonawca jest też odpowiedzialny za budowę obwodnicy Tarnobrzega. W tym przypadku zleceniodawcą jest miasto.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5