Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Pomorskie

Co dalej z obwodnicą metropolitalną Trójmiasta? NSA nie rozstrzygnął

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.10.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Co dalej z obwodnicą metropolitalną Trójmiasta? NSA nie rozstrzygnął
fot. GDDKiA

 

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył już sprawę związaną z decyzją środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Nie przesądził jednak o tym, czy decyzja środowiskowa dla tego zadania jest prawomocna. Sprawę ponownie rozpatrzy sąd niższej instancji.
30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta ma połączyć Południową Obwodnicą Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. To bardzo ważna inwestycja w tej części Pomorza. Ruch na trasie jest bardzo duży. Rekordowe dotychczas natężenie odnotowane w tzw. długi czerwcowy weekend tego roku to aż 101 tys. pojazdów w ciągu doby.

Obwodnica na razie nie może wyjść poza etap uzyskiwania decyzji środowiskowej. Dokument wydany w grudniu 2014 roku został zaskarżony – najpierw do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, a gdy ta utrzymała decyzję w mocy – do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. WSA przyznał rację skarżącym (to 5 podmiotów, w tym m.in. wójt gminy Kalbudy) i unieważnił decyzję dla tej inwestycji. Sprawa trafiła do Naczelnego Sadu Administracyjnego w Warszawie.

Wyrok WSA uchylony, dokument nieprawomocny

NSA we wtorek wydał wyrok. Sprawa prawomocności decyzji nie została jednak rozstrzygnięta.

NSA uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (ten, który unieważniał decyzję środowiskową), przekazał jednak sprawę do ponownego rozpoznania przez ten sąd.

Jak dowiadujemy się z komunikatu, NSA stwierdził, że „określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia. Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko” (inwestycja jest realizowana na podstawie specustawy drogowej, która wyłącza przepisy o zagospodarowaniu przestrzennym).

Wskazano też na uchybienia WSA wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.

Co dalej z obwodnicą?

Teraz co najmniej kilka kolejnych miesięcy poczekamy na ponowne rozpatrzenie sprawy przez WSA.

– Sprawa realizacji trasy jest zawieszona, czekamy na prawomocną decyzję środowiskową – mówi portalowi RynekInfrastruktury.pl Piotr Michalski, rzecznik odpowiedzialnej za inwestycję GDDKiA w Gdańsku. – Bez tego nie można nic dalej robić, to jest kluczowa decyzja na etapie przygotowań do realizacji – stwierdza.

Czy w przypadku gdyby przesądzono, że decyzja środowiskowa jest prawomocna byłoby szybciej? Aktualny harmonogram zakłada, że umowa na realizację w trybie zaprojektuj i wybuduj będzie podpisana w styczniu 2019 roku. Trasa została wykreślona z listy dużych projektów realizowanych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko, nie ma więc zagwarantowanego finansowania. W odniesieniu do tej trasy mówi się też o możliwym zastosowaniu formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Na pilną potrzebę realizacji tej inwestycji zwracał niedawno uwagę burmistrz Żukowa Wojciech Kankowski. W ramach OMT ma powstać obwodnica tego miasta. w piśmie skierowanym do premier Beaty Szydło pod koniec września podkreślał, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest bardzo istotna dla rozwoju regionu Pomorza i Kaszub.

„Obecne natężenie ruchu kołowego tranzytowego, turystycznego i lokalnego na terenie naszej gminy powoduje nieustanne zakorkowanie miejscowości. Ruch z dwóch dróg krajowych nr 7 i 20, krzyżujących się w mieście Żukowo, na poziomie 25 – 30 tys. pojazdów na dobę przewyższa obciążeniem wiele dróg ekspresowych w naszym kraju” – zwrócił uwagę.

Wskazał na negatywny wpływ na atrakcyjność inwestycyjną gminy oraz środowisko. „Proszę o jak najszybszą budowę Obwodnicy Metropolitalnej wraz z obwodnicą Żukowa” – napisał burmistrz, który wcześniej apelował także (skutecznie) do NSA o przyśpieszenie terminu rozpatrzenia sprawy decyzji środowiskowej dla OMT.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS