Z planowanej setki zadań drogowych polegających na budowie obwodnic mniejszych miejscowości 13 jest już na etapie realizacji. To m.in. obejścia Sztabina, Szczecinka czy Pułtuska. Dla większości toczy się proces przygotowawczy. Można powiedzieć, że wszystkie zadania, choć na różnym etapie ruszyły z miejsca.
Najbardziej zaawansowana trzynastka, to przede wszystkim te zadania, dla których już wcześniej rozpoczęte były przygotowania. Są to obwodnice: Wąchocka w ciągu DK-42, Smolajn (DK-51), Żodynia (DK-32), Strzelec Krajeńskich (DK-22), Gryfina (DK-31), Lipska (DK-79), Suchowoli (DK-8), Sztabina (DK-8), Brzezia (DK-25), Gostynia (DK-12), Grzymiszewa (DK-72), Szczecinka (DK-20) oraz Pułtuska (DK-61). Na dwóch obwodnicach, po wydaniu ZRID-ów, ruszyły już roboty budowlane – mowa o obwodnicach Smolajn i Brzezia.
Wszystkie razem kosztują 1,8 mld zł i mają łącznie 106,9 km długości.
Przetargi i przygotowania
Kolejnych 9 zadań jest na etapie postępowań przetargowych. W jednym przypadku – obwodnicy Strykowa w ciągu DK-32 – jest to przetarg na realizację.
Pozostałe osiem to przetargi na dokumentację. Łącznie obejmują one ponad 87 km. W tej grupie są m.in. obwodnice Starogardu Gdańskiego (DK-22), czy Szczebrzeszyna i Zamościa (DK-74).
W przygotowaniu jest w sumie 78 zadań o łącznej długości nieco ponad 657 km. W tej grupie są m.in. obwodnice Nowego Targu (DK-49), czy Janowa Lubelskiego (DK-74).
Drogi klasy GP
Wszystkie obwodnice, które powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic będą drogami klasy GP. Jak informuje GDDKiA, większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie prognozowane jest duże natężenie ruchu, będą drogami dwujezdniowymi. W tym przekroju budowane będą m.in. obwodnice Wąchocka (DK-42), Nowego Targu (DK-49), Chrzanowa i Trzebini (DK-79), Olsztyna i Dywit (DK-51), Kalisza (DK-25), Pułtuska (DK-61), Głogowa (DK-12) oraz Legnicy (DK-94).
– Każda kolejna obwodnica to większe bezpieczeństwo nie tylko kierowców ale i mieszkańców miejscowości. To również niższa emisja spalin i rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego – mówi Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
Na program obwodnicowy zabezpieczono 28 mld zł.