Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Co się stało z cenami na budowę dróg

| Elżbieta Pałys źródło: RI 16.09.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Co się stało z cenami na budowę dróg
fot. pixabay.com/pl/satynek

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tylko w okresie trzech ostatnich miesięcy różnica między najniższymi cenami zaoferowanymi przez wykonawców drogowych a szacunkami GDDKiA wynosi 1,2 mld zł. – Gdybym był politykiem, albo patrzył krótkowzrocznie powiedziałbym: mamy sukces, budujemy taniej – mówił podczas spotkania Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Dodał, że w obecnej sytuacji rodzą się obawy o to, czy za 2-3 lata rynek będzie w stanie udźwignąć zadania po cenach wynikających z dzisiejszych ofert.
Od początku tego roku GDDKiA dokonała otwarć ofert w 19 przetargach drogowych. Ich łączna wartość to 11,3 mld zł. To co w ostatnim czasie zwraca uwagę to tendencja do niskich wycen w ofertach w stosunku do planów finansowych inwestora. Biorąc pod uwagę tylko oferty, które składano w lipcu, sierpniu i wrześniu różnica pomiędzy najtańszymi ofertami a szacunkami GDDKiA wynosi 1,2 mld zł. A mowa o 9 zadaniach. Inwestor oszacował je na 3,6 mld zł, natomiast wykonawcy byli skłonni zrealizować je za 2,5 mld zł.

Jeszcze w marcu tego roku oferty na drogę S3 koło Świnoujścia opiewały na ok. 40-43 mln zł za kilometr. Teraz – jak mówi szef GDDKiA – wyceny spadły średnio o 10 mln zł za kilometr.

– Gdybym był politykiem, albo patrzył krótkowzrocznie powiedziałbym: mamy sukces, budujemy taniej. Ale to jest zastanawiające: gdzie popełniliśmy błąd, albo co takiego się zmieniło, że ta wartość jest o tyle niższa – mówił podczas spotkania z wykonawcami w Józefowie szef GDDKiA.

W przypadku wspomnianych 9 ofert najniższe oferty kształtowały się na poziomie od 46 do 84 proc. szacunków inwestora. – Czy firmy, które złożyły takie oferty wiedzą, że to zmaterializuje się w roku 2022, kiedy rynek będzie zupełnie inaczej wyglądał będą w stanie to udźwignąć – pytał retorycznie Tomasz Żuchowski. Odwołał się także to doświadczeń z lat 2016 i 2017, które skutkowały m.in. zrywaniem kontraktów w ubiegłym roku. – Nie możemy sobie pozwolić na powtórkę problemów z historii. Sumarycznie wszyscy do tego dokładamy – mówił przedstawiciel inwestora. – Zadajemy [wykonawcom] dużo pytań i będziemy, nauczeni historią, dalej je zadawali, żeby maksymalnie rozpoznać podmiot. Nawet jeśli dojdzie do refleksji na etapie przetargu, lepiej w porę się wycofać niż nie wykonać zadania – stwierdził.

Przykłady postępowań, w których najtańsze oferty znacznie odbiegały od budżetu GDDKiA to m.in. obwodnica Strzelec Krajeńskich – 46 proc. planowanej kwoty, obwodnica Lipska – 56 proc. budżetu, S7 Miechów – Szczepanowice (62 proc.), czy obwodnica Wąchocka – 50 proc. wyceny GDDKiA.

Na tym ostatnim przykładzie szef GDDKiA wyjaśnił, że czasem rozbieżności mogą wynikać z metody szacowania kosztów w GDDKiA. Te (szacunki, a nie kosztorysy, gdyż oparte nie na projekcie wykoanwczym) bazują na wartości wcześniej podpisanych umów oraz cenach Sekocenbudu (publikowanych z kwartalnym opóźnieniem). W przypadku obwodnicy Wąchocka w ciągu DK-46 dodatkowe znaczenie mógł mieć aspekt technologiczny. Droga w terenie górzystym wymaga dużej stabilizacji gruntów. Na potrzeby szacunku kosztów pod uwagę wzięto ich wymianę. – Na pewno szacunki po naszej stronie nie były najlepsze – przyznaje dyrektor GDDKiA.

– Zauważamy, że niektóre drogi są projektowane w takich miejscach, gdzie ten kilometr jest tańszy, bo nie ma miast, nie ma infrastruktury, podziemnych wzmocnień. Trzeba by się nad tym pochylić – odniósł się do obaw dotyczących być może zbyt niskich cen Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

– Na rynku nie wydarzyło się nic, co by spowodowało spadek cen o 20 proc – powiedział z kolei prezes Mirbudu Jerzy Mirgos. Dodał, że tegoroczna korekta mogła sięgać najwyżej 3-5 proc. – W moim odczuciu być może ceny materiałów nie zdrożały, ale są problemy z podwykonawcami, ceny ich usług znów zaczynają rosnąc – powiedział. Jego zdaniem niższe wyceny nie mają nic wspólnego ze spadkiem cen na rynku, są raczej wynikiem przeszacowań w rozwiązaniach projektowych – tak jak w przypadku obwodnicy Wąchocka. Jak uznał, trudno by błąd w wycenie popełniło aż tyle firm.

– Nie chciałbym, byśmy dzisiaj walczyli cenowo wiedząc w jakiej kondycji jest gospodarka, by za 2-3 lata bez względu kto będzie szefem GDDKiA i ministrem infrastruktury, ktoś mówił: za tę kasę nie da się zrobić – mówił do wykonawców Tomasz Żuchowski. – Po to są te rozmowy, byśmy nie popełnili tych samych błędów. Nie możemy sobie pozwolić na krótkowzroczność.

Podczas spotkania w Józefowie, podkreślano, że wszystkie plany , bez względu na pandemię, są realizowane, szykowane są też zadania na kolejne lata. – Są pieniądze, by godnie zapłacić – powiedział Tomasz Żuchowski. Zaznaczył jednak, że nie chodzi o to, by podpisać umowę, a potem mieć problem z jej sfinalizowaniem, zwłaszcza że dużą ilość robót będzie generowała sama drogowa dyrekcja, a wraz z tym ceny na rynku na pewno nie będą spadać.






Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5