Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Śląskie

Co z autostradą A1 budowaną przez Salini? GDDKiA: Możliwy każdy scenariusz

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.11.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Co z autostradą A1 budowaną przez Salini? GDDKiA: Możliwy każdy scenariusz
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Autostrada A1 między Pyrzowicami a Częstochową jest budowana w czterech odcinkach. Mimo że terminy zakończenia nieznacznie się różnią, widać istotne różnice w postępie robót. Spowolnienie widoczne jest na odcinku wykonywanym przez Salini, gdzie pojawiły się problemy z podwykonawcami. Inwestor bacznie się przygląda. Daje jeszcze szansę, ale nie wyklucza żadnego scenariusza.
Na Śląsku budowany jest obecnie 57-kilomtrowy odcinek autostrady A1. Trasa powstaje pomiędzy Pyrzowicami i Częstochową. Na potrzeby realizacji podzielona została na cztery odcinki – F,G, H oraz I. Dwa z nich – I oraz H – są realizowane w formule buduj. W przypadku odcinków F i G Wykonawcy mieli za zadanie zaprojektować, a następnie wykonać roboty budowlane. Cała trasa powinna być przejezdna latem 2019 roku.

Obecnie zaawansowanie finansowe na trzech odcinkach przekracza połowę, a w jednym przypadku sięga niemal 73 proc. (to odcinek I, budowany przez konsorcjum Strabag, który ma być zakończony najwcześniej – w listopadzie 2018 roku). Na czwartym – odcinku F – zaawansowanie finansowe wynosi ok. 28 proc.

Autostrada A1 odcinek F, to fragment o długości ok. 20-kilometrów pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia. Kontrakt zawarty jesienią 2015 r. jest wart 703 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum firm: Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.

Umowa na ten odcinek została podpisana 12 października 2015 roku, a Wykonawca otrzymał 33 miesiące na realizację zadania (projekt i budowa), z wyłączeniem okresów zimowych w fazie budowy. To tyle samo co wykonawca odcinka G, który – również w formule projektuj i buduj – realizuje konsorcjum firm na czele z Berger Bau. Tu umowa została zawarta 31 sierpnia 2015 roku, a obecne zaawansowanie finansowe wynosi ok. 51 proc. Odcinek H, którego termin zakończenia przypada na czerwiec 2019 roku (wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe) jest zaawansowany w blisko 59 proc.

– Mamy świadomość, że postęp na poszczególnych odcinkach autostrady A1 jest różny – mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiej GDDKiA. – Mobilizujemy wykonawcę, by zwiększył zaangażowanie i zbliżył się do tempa i harmonogramu jaki uzgodniliśmy – dodaje.

Kłopoty z podwykonawcami

Jako jedną z przyczyn słabego postępu robót na realizowanej autostradzie A1 odcinek F wskazuje się kłopoty z podwykonawcami. W ostatnim czasie kilka firm podwykonawczych zeszło z placu budowy. – Wbrew pozorom rozstanie się z tymi podwykonawcami i związanie z innymi, którzy są w stanie wykonać prace w oczekiwanej przez nas jakości i tempie może być rozwiązaniem problemu – mówi Marek Prusak. Jak informuje, generalny wykonawca przedstawił już inwestorowi nowych podwykonawców, co daje nadzieję, że prace wkrótce przyspieszą.

– Jeżeli sytuacja się nie poprawi, termin oddania tego odcinka może nie zostać dochowany – przyznaje rzecznik katowickiej GDDKiA. Zapewnia, że zamawiający będzie egzekwował od wykonawcy zwiększenia tempa prac i w razie potrzeby wyciągał konsekwencje zgodnie z warunkami kontraktowymi.

Za wcześnie na ostateczną ocenę

Rzecznik inwestora przyznaje, że są wyraźne sygnały świadczące o problemach na autostradzie A1 odcinek F. Jednak jak mówi, na obecnym etapie możliwe są wszystkie scenariusze, nie wykluczając najgorszego związanego z rozwiązaniem kontraktu. Zastrzega jednak, że jest jeszcze zbyt wcześnie, by przesądzać, czy wykonawca sobie poradzi czy też nie.

Argumentem za pozytywnym scenariuszem może być indywidualna organizacja pracy na różnych kontraktach. – Są wykonawcy, którzy wstępne etapy przeciągają do granic możliwości, a potem realizują w przyśpieszonym tempie. To, jeśli się uda, jest rodzaj ograniczania kosztów. Funkcjonowanie placu budowy w długim okresie jest kosztochłonne – mówi przedstawiciel inwestora.

Nie jest tajemnicą, że konsorcjum firm, na czele z Salini Polska wygrało kontrakt stosunkowo niską ceną. Zaproponowane 703 mln zł to cena o 64 mln zł tańsza od kolejnej propozycji i o ponad 172 mln zł niższa niż budżet zamawiającego (oszacowany na 885,721 mln zł). Nie jest więc dziwne, że wykonawca musi szukać oszczędności.

Kłopoty w innych miejscach

Rzecznik inwestora wskazuje, że wkrótce ten sam wykonawca powinien zakończyć budowę obwodnicy Marek w ciągu S8, zwolnią mu się więc siły przerobowe.

Ten przykład nie jest jednak zbyt optymistyczny. Kontrakt na S8 już jest sporo opóźniony, a wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz zapowiedział właśnie, że możliwe jest zerwanie umowy. Ma to nastąpić w przypadku gdy do 15 grudnia nie uda się zapewnić przejezdności na powstającej trasie.

– Mimo że do tej pory wykonawca nie wywiązywał się z pewnych zapisów umownych i deklaracji, dajemy mu szansę, ale nie wystarczą nam już obietnice, musi być konkretne działanie. Wiarygodność w tym przypadku została nadszarpnięta – stwierdza Marek Prusak.

Przyznaje, że jeśli nie będzie oczekiwanej poprawy, konieczne będzie podejmowanie trudnych decyzji, ale na dziś są jeszcze szanse, by wykonawca, przy odpowiednim zaangażowaniu, zrealizował to zadanie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS