W pobliżu Bochni powstaną nowe połączenia węzła autostradowego A4 Bochnia z drogą krajową DK 94. Dzisiaj uroczyście podpisano umowy dotyczące partycypowania w kosztach zainteresowanych inwestycją samorządów. Planowane roboty zwieńczą północno-wschodnią obwodnicę miasta Bochni.
Stronami trójstronnego porozumienia są Województwo Małopolskie, Powiat Bocheński oraz Miasto Bochnia. Podpisano dwie umowy, które zobowiązują strony do wspólnego przygotowania zadania pn.: „Budowa połączenia drogowego węzła autostradowego A4 Bochnia z DK 94 – Etap III - opracowanie dokumentacji projektowej, pełnienie nadzoru autorskiego” oraz zadania pn.: „Budowa połączenia drogowego węzła autostradowego A4 Bochnia z DK 94 - odc. od skrzyżowania z DP 1428K (ul. Krzeczowska) do skrzyżowania z DK 94 - ETAP II - opracowanie dokumentacji projektowej, pełnienie nadzoru autorskiego”.
Pierwsze zadanie obejmuje opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. Całkowita długość odcinka wyniesie ok. 3,7 km, z czego 2,4 km to nowy odcinek drogi wojewódzkiej, a 1,3 km rozbudowa drogi powiatowej (która później stanie się DW 965). Ten etap skomunikuje węzeł autostradowy od północy z ul. Proszowską (DK 965). Powstanie zupełnie nowa droga o długości 2,4 km, która będzie prowadzić wzdłuż autostrady A4 w kierunku zachodnim. Wraz z jej powstaniem zaistnieje konieczność budowy mostu na Rabie. W ramach inwestycji zostaną m.in. wybudowane i rozbudowane skrzyżowania, powstaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i chodniki.
Dokumentacja powstanie przy dofinansowaniu unijnym. Wartość, zgodnie z rozstrzygnięciem przetargu i wyłonieniem wykonawcy, wynosi ponad 883 tys. zł, z czego wsparcie z funduszy europejskich wynosi przeszło 610 tys. zł. i planowane jest do sfinansowania w latach 2022-2023. Reszta środków, czyli blisko 273 tys. zostanie podzielona na strony umowy: 50 proc. – województwo małopolskie, 25 proc. – powiat bocheński i 25 proc. – miasto Bochnia.
W ramach drugiego zadania ma powstać m.in. nowa droga klasy G 1/2, rondo, obiekty mostowe, drogi lokalne, serwisowe oraz chodniki. Koszt to koszt ponad 855 tys. zł, z czego wsparcie z funduszy europejskich wynosi blisko 592 tys. zł. Pozostałe środki – blisko 265 tys. – zostanie również podzielone na strony umowy jak w przypadku pierwszego zadania. Ten etap pozwoli dokończyć już wybudowaną na południu nitkę traktu – od nowo powstałego ronda na ulicy Krzeczowskiej do ulicy Brzeskiej.