Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

CUPT: Jesteśmy 2-3 lata do przodu w porównaniu z poprzednią perspektywą

| Jakub Dybalski źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.08.2018

PARTNER DZIAŁU


 

CUPT: Jesteśmy 2-3 lata do przodu w porównaniu z poprzednią perspektywą
fot. ShutterStock

Zobacz więcej na temat:

CUPT
Fundusze unijne
Dotacje unijne

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zdecydowana większość umów transportowych, dofinansowanych z funduszy unijnych w perspektywie finansowania w latach 2014–2020 jest już rozdysponowana, jak poinformował we wtorek Przemysław Gorgol szefujący Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Problem polega na tym, że beneficjenci, którzy już mają zapewnione środki na inwestycje, nie mogą ich zrealizować z powodu drożyzny na rynku budowlanym.
CUPT to instytucja pośrednicząca w przyznawaniu przeznaczonych dla Polski funduszy pomocowych, które mają wspomóc inwestycje transportowe. W sumie to 104,6 mld zł do rozdysponowania z trzech źródeł. Największym jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (84,8 mld zł), a poza nim do wykorzystania są pieniądze z utworzonego w tej perspektywie budżetowej instrumentu „Łącząc Europę” (CEF, 18,1 mld zł) i Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (1,7 mld zł). To mniej więcej jedna trzecia wszystkich pieniędzy, które trafią do Polski.

Drogo

Zdecydowana większość środków została już przyznana lub wnioski są w trakcie oceny – w przypadku POIiŚ wolnych środków jest jeszcze 19 proc., a w POPW – 10 proc., CEF został już zagospodarowany w całości. – Pod koniec tego roku powinniśmy mieć tyle zatwierdzonych umów, ile, w przypadku poprzedniej perspektywy, osiągnęliśmy dopiero w okolicach 2015 r. [na rozliczenie środków unijnych kraje mają dodatkowe trzy lata, więc fundusze z danej perspektywy można wykorzystać do trzech lat po jej zakończeniu – red.], więc 2-3 lata później – tłumaczy szef CUPT Przemysław Gorgol. Zwraca jednak uwagę, że wiele projektów jest opóźnionych. Zaczęło się od przetargów drogowych, potem ten kłopot przeszedł na inwestycje miejskie i dosięgnął też PKP PLK. Wszystko z powodu szybujących cen robót budowlanych. W ogłaszanych przetargach rzadko trafiają się oferty, które mieszczą się w kosztorysie.

– Z przetargami jest problem i przesuwane są terminy realizacji. My to rozumiemy, ale perspektywa nie jest z gumy – zaznacza Gorgol. – Trudno powiedzieć, kto jest najbardziej opóźniony, bo opóźnieni są wszyscy. Najprostszym sposobem jest po prostu dołożyć pieniądze i zrealizować projekt, ale mało kto może sobie na to pozwolić – przyznaje.

Gorgol przyznaje, że w skrajnych przypadkach CUPT może reagować i zwiększać finansowanie tam, gdzie w projekcie można to uzasadnić, choć musi mieć z czego, a np. w CEF wszystkie pieniądze zostały już rozdysponowane. Nie wyklucza takiej możliwości w sytuacji podbramkowej, choć na razie jeszcze się to nie zdarzyło. Dodatkowo, choć to możliwe, to nie takie proste. Na przeniesienie pieniędzy między programami, czy na dodatkowe dofinansowanie projektu o wysokiej wartości, musi się zgodzić Komisja Europejska.

Mniej, trudniej i bez VAT–u

A szkoda by było, żeby pieniądze przepadły, bo w nowej perspektywie będzie z finansowaniem projektów trudniej. Nie tylko dlatego, że najpewniej pieniędzy dla całej Polski będzie po prostu mniej (według wstępnych propozycji o ok. 20 proc. w porównaniu do obecnego budżetu). PKP PLK bardzo skorzystały z utworzenia CEF, bo zdecydowana większość projektów finansowanych z tych pieniędzy to właśnie inwestycje kolejowe, a ze wszystkich środków, które trafią do PKP PLK, aż 40 proc. to właśnie te za pośrednictwem „Łącząc Europę”. Ale w nowej perspektywie CEF będzie wykorzystany do projektów ściśle nadgranicznych.

Przewoźnicy będą mieli kłopot z finansowaniem zakupów taboru, bo pieniądze będą przeznaczone tylko dla tych, którzy mają wieloletnie umowy na przewozy przyznane za zasadzie przetargu. Drogowcy z kolei stracą możliwość zaliczania VAT–u do kosztów kwalifikowanych przy droższych przetargach.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS