Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Mosty - Polska

Czarny początek roku dla GDDKiA. W przetargach otwartych w 2019 brakuje 200 mln zł

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.02.2019

 

Czarny początek roku dla GDDKiA. W przetargach otwartych w 2019 brakuje 200 mln zł
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od początku 2019 roku minęło ok. 1,5 miesiąca. W tym czasie Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad otworzyła 12 przetargów o dużym znaczeniu, które dotyczą budowy lub rozbudowy dróg pod jej zarządem. Wnioski są martwiące. Tylko w trzech z tych postępowań złożono oferty, które mieszczą się w budżecie. Łącznie brakuje ponad 200 mln zł.
Od początku stycznia 2019 roku do 16 lutego 2019 roku GDDKiA otworzyła łącznie oferty w dwunastu przetargach, które dotyczyły rozbudowy lub budowy znaczących odcinków dróg. Dane opublikowane, przy okazji otwarć, przez zarządcę najważniejszych tras w Polsce są dosyć niepokojące. W tych 12 postępowaniach złożono 58 ofert, z których tylko 6 mieściło się w budżecie zamawiającego. Cztery z nich dotyczyły obwodnicy Praszki, jedna odcinka autostrady A1 i jedna rozbudowy DK-94 Modlnica – Giebułtów.

Gdyby w tych trzech przetargach wybrano najtańsze opcje oszczędności wyniosłyby 62,982 mln zł. Niestety patrząc na pozostałe dziewięć inwestycji, w których nie wpłynęła żadna oferta, która mieściłaby się w przewidzianym budżecie, widzimy, że aby podpisać te dziewięć umów brakuje 271,807 mln zł. Dokładne dane można znaleźć w poniższej tabeli.
Różnica w budżecie GDDKiA i wartości najniższych ofert w najważniejszych przetargach otwartych od początku 2019 roku
Województwo Inwestycja
Oszczędność (+)/ Brakuje (-)
Małopolskie Obwodnica Chełmca -22,558 mln zł
Świętokrzyskie Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego -24,021 mln zł
Opolskie Obwodnica Praszki 22,679 mln zł
Małopolskie Obwodnica Zatora -26,802 mln zł
Opolskie Obwodnica Olesna -51,004 mln zł
Zachodniopomorskie Obwodnica Węgorzyna -2,839 mln zł
Łódzkie A1 Bełchatów – Kamieńsk 39,792 mln zł
Warmińsko-mazurskie S16 Borki Wielkie – Mrągowo -103,678 mln zł
Mazowieckie Udrożnienie A2 w Pruszkowie -2,371 mln zł
Małopolskie Rozbudowa DK-94 Modlnica – Giebułtów 0,511 mln zł
Podkarpackie Rozbudowa DK-28 Przemyśl – Medyka -19,866 mln zł
Małopolskie Budowa mostu w Kurowie na DK-75 -18,668 mln zł
Suma: -208,825 mln zł

Łączna wartość tych 12 inwestycji, oszacowana przez GDDKiA, to ok. 2,750 mld zł. Niestety branża wyceniła te przedsięwzięcia znacznie inaczej. Najtańsze oferty mają całkowitą wartość równą ponad 2,950 mld zł, a najdroższa – ok. 4,571 mld zł.
 
Z obliczeń wynika, że całkowita wartość najniższych ofert jest wyższa od budżetu GDDKiA o 7,62%, a całkowita wartość najwyższych ofert, o 66,74%. Jednak jeśli spojrzeć na pojedyncze inwestycje to najtańsze oferty potrafią przekraczać budżet zamawiającego o 147% (udrożnienie A2 w Pruszkowie), 70% (obwodnica Chełmca), 56% (obwodnica Zatora), czy 50% (obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego) .

 Niepokojącym aspektem jest także to, że połową tych postępowań zainteresowało się nie więcej niż trzech potencjalnych wykonawców. Oznacza to, że jeśli po wyborze oferty przez GDDKiA będą pojawiać się odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, w związku z czym przetarg będzie się przedłużał, może nie dojść do podpisania umów i wyniku tego, do unieważnienia przetargów. Ta tendencja jest oczywiście zagrożeniem także dla postępowań, w których wystartowało więcej firm, szczególnie, że tylko w przypadku jednego projektu mamy więcej niż jedną opcję mieszczącą się w budżecie inwestora.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5