Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska,Częstochowa

Częstochowski eksperyment budowy tanich dróg lokalnych zakończony powodzeniem

| Dominik Wójcik źródło: RI 04.08.2019

 

Częstochowski eksperyment budowy tanich dróg lokalnych zakończony powodzeniem
fot. MZDiT Częstochowa
Częstochowski eksperyment budowy tanich dróg lokalnych zakończony powodzeniem
Częstochowski eksperyment budowy tanich dróg lokalnych zakończony powodzeniem
Częstochowski eksperyment budowy tanich dróg lokalnych zakończony powodzeniem
Częstochowski eksperyment budowy tanich dróg lokalnych zakończony powodzeniem

Więcej z regionu:

Polska
Częstochowa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Znany jest rezultat eksperymentu budowlanego przeprowadzonego przez częstochowskich drogowców, którzy budując drogę lokalną użyli innowacyjnej technologii. Wśród zalet, jako najcenniejsza, wskazywany jest jednak czas realizacji robót.
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie w jesieni 2018 r. przeprowadził eksperyment budowlany w czasie utwardzania jednej z dróg lokalnych – ulicy Polnej. Przypomnijmy: zamiast standardowego i czasochłonnego korytowania, usypywania i wylewania podbudowy zastosowano testowo metodę wzruszania gruntu, który następnie przesypano mieszanką cementową i ubito pozostawiając taką podbudowę do utwardzenia. Zaniechano jednocześnie wylewania warstwy ścieralnej, aby eksperymentalną podbudowę poddać surowym warunkom atmosferycznym zbliżającej się naówczas zimy i sprawdzić, w jakim stanie przetrwa ten okres. Znany jest rezultat.

Droga przetrwała
Okazało się, że innowacyjna technologia częstochowskich drogowców daje nadzieje na szybką budowę lokalnych ulic: – W wyniku przeprowadzonych badań i analiz po zastosowaniu przy przebudowie ul. Polnej alternatywnej do standardowych technologii budowlanych metody utwardzania, MZDiT może stwierdzić, że nośność drogi spełnia wymagane parametry – oznajmił rzecznik MZDiT Maciej Hasik.

Drogowcy zwrócili też uwagę na część dotyczącą odporności na warunki atmosferyczne: – Jednocześnie okazało się, że cementowa podbudowa jest mało odporna na sól drogową, którą w okresie zimowym auta wwożą na oponach z innych ulic. Dlatego w przypadku wykorzystywania tego typu metody, jak przy ul. Polnej, sugerowane będzie zamknięcie nawierzchni warstwą ścieralną przed okresem zimowym – konkludował.

Nowa technologia nie jest też odporna na bolączki typowe dla każdej budowy drogowej, jak niewystarczająca stabilność gruntu organicznego, który tu należało wzmocnić na odcinku 30 metrów. Po oględzinach i naprawach eksperymentalnej podbudowy ulica Polna została już wylana warstwą ścieralną.

– Trwa też analiza kosztów i jej porównanie z klasycznymi technologiami. Niewątpliwą zaletą technologii utwardzania zastosowanej przy ul. Polnej jest czas. Wzruszanie nawierzchni wraz z dosypaniem mieszanki cementowej i wiązanie się całości trwa o wiele mniej niż korytowanie, układanie konstrukcji itd. – podsumował Hasik.

Koszt 700-metrowego odcinka zamknął się w 400 tys. zł.

To nie jedyna możliwość

Drogowcy od dawna szukają możliwości szybszego i tańszego budowania dróg, a niekiedy próbują nawet wyeliminować negatywne oddziaływanie na ekologię. Tak może być z rezygnacją z tłucznia pozyskiwanego w kamieniołomach będących dość rabunkową gospodarką prowadzoną na środowisku naturalnym: – Drugą innowacyjną metodą jeszcze nie testowaną jest wykorzystywanie masy z recyklingu – wskazał rzecznik MZDiT tłumacząc: – Stosując tę metodę można po przesianiu odzyskanego z innych budów destruktu doprowadzić do jednolitej struktury materiału i stworzenia granulatu, na bazie którego stworzona zostanie masa – wyjaśnił.

Jak jednak dalej zauważył Maciej Hasik, szacowane koszty są zbyt wysokie w porównaniu z zastosowaniem standardowej masy bitumicznej, dlatego do czasu znalezienia optymalnego, tańszego rozwiązania, MZDiT nie będzie testował tej technologii na częstochowskich drogach.

Kilka lat temu w podobnym kierunku poszukiwania prowadziły wspólnie Politechnika Częstochowska wraz z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Częstochowie. Na terenie oczyszczalni ścieków ułożono drogę techniczną, której podbudowę wykonano z domieszką granulatu pozyskanego z... osadników, czyli ze sproszkowanych treści na co dzień przez nas deponowanych w toaletach. Wiadomo, że eksperymentalną drogę podzielono na odcinki, na których zastosowano różne stopnie domieszkowania recyklingowanych ścieków. Nie wiadomo natomiast, czy obserwację drogi prowadzono oraz jakie mogły być rezultaty przeprowadzonego doświadczenia.

Głośnym echem odbiła się w mediach w 2017 r. droga ze starego taśmociągu w Goryniu (gm. Kisielice). Burmistrz nie dysponujący środkami na budowę standardowej drogi twardej zakupił z demobilu taśmę przenośnikową ze zbrojonej gumy, którą następnie położył na wyrównanym wcześniej dukcie, a po roku naniósł antypoślizgową warstwę mieszaniny epoksydowej z korundem. Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania, bo po niegdyś grząskiej drodze swobodnie porusza się nawet ciężka śmieciarka. Średni koszt kilometra takiej drogi to ok. 110 tys. zł.

Niestety, przeszkodą są urzędnicy nadzoru budowlanego, którzy w inicjatywie włodarza Kisielic dopatrzyli się modernizacji i zwrócili uwagę na brak wymaganych przy takowej atestów budowlanych, co nie dość, że uniemożliwiło stosowanie tej technologii w przyszłości, to jeszcze zagroziło istnieniu rozciągniętej już nawierzchni.

Tania droga potrzebna na już

Na obecnym etapie rozwoju cywilizacyjnego utwardzone drogi będą potrzebne – nawet leśnicy utwardzają dukty przeciwpożarowe. Problemem jest koszt zarówno finansowy jak i ekologiczny. Poszukiwania technologii pozwalających budować tanio, szybko, a w przyszłości – w miarę zmiany mentalności w społeczeństwie – bez szkody dla środowiska naturalnego, powoli przestają być domeną naukowców i przechodzą ze sfery teorii na biurka inżynierów w zakładach zarządzających drogami

Pierwsze rezultaty już są. Na pozytywne wyniki prowadzonych eksperymentów oczekują mieszkańcy wsi oraz nawet wielkich miast, które nadal posiadają drogi gruntowe – w samej Częstochowie na rozpiętości ok. 180 km.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5