Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Będzie podwyżka opłaty paliwowej? Resort: Na pewno nie w wakacje

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 29.06.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Będzie podwyżka opłaty paliwowej? Resort: Na pewno nie w wakacje
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Posłowie PIS pracują nad projektem ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Fundusz miałby być zasilany z podwyższonej opłaty paliwowej i służyć m.in. finansowaniu inwestycji na drogach samorządowych. Jak donosi wczorajsza Rzeczpospolita, pomysł oznaczałby wzrost ceny paliwa o 25 gr na litrze.
Według informacji gazety, poselski projekt ustawy ma być wkrótce skierowany do marszałka Sejmu. Jako propozycja poselska nie będzie wymagał konsultacji, co umożliwiłoby szybkie wprowadzenie w życie zapisanych w nich zmian, ze skutkiem dla kierowców odczuwalnych jeszcze w czasie wakacji.

Kierownictwo resortu infrastruktury, pytane przez dziennikarzy o ewentualną podwyżkę nie neguje samego pomysłu. Zaznacza tylko, że na razie projekt formalnie nie istnieje. Podkreśla też, że nie jest możliwe, by ewentualne zmiany zafunkcjonowały jeszcze w miesiącach wakacyjnych.

„Suweren zdecyduje”

– Od dłuższego czasu samorządy postulują o zwiększenie pomocy państwa w przebudowę dróg samorządowych. Różne gremia kierują takie postulaty nie tylko do rządu, ale i do posłów. Parlamentarzyści uznali, że należy szukać sposobu wsparcia samorządu. Ja nie mogę dzisiaj powiedzieć, co postanowi suweren – mówił dziennikarzom minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. – Jedno jest pewne, że zapowiadana opłata nie wejdzie w życie w wakacje, bo proces legislacyjny na to nie pozwala – stwierdził.

– Jeżeli suweren zdecyduje, że resort infrastruktury będzie uczestniczył w redystrybucji środków czy też w relacjach między samorządem a Funduszem, to będziemy starali się swoje zadanie wykonać jak najlepiej – dodał.

Samorządy potrzebują pieniędzy

O tym, że samorządy potrzebują dodatkowego wsparcia, a raczej stabilnego źródła finansowania infrastruktury drogowej wiadomo nie od dziś. Zarządcy dróg samorządowych wielokrotnie podkreślali, że ze względu na niewystarczające nakłady, stan tej infrastruktury ulega pogorszeniu, tymczasem drogi te stanowią ok. 95 proc. całej sieci dróg publicznych.

Obecnie, poza skromnymi własnymi budżetami i ograniczonymi, zwłaszcza na drogach gminnych i powiatowych, możliwościami aplikowania o środki unijne, mają do dyspozycji dotacje w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. Na ten rok to 800 mln zł, choć wcześniej zapowiadano, że w 2017 r. będzie to 1 miliard zł. Mogą też liczyć na ok. 300 mln zł w skali kraju w ramach rezerwy subwencji ogólnej. Te środki służą przede wszystkim poprawie infrastruktury mostowej. Środowiska lokalne są też w pewnym sensie beneficjentami pieniędzy kierowanych na likwidację miejsc niebezpiecznych, jednak za te środki realizowane są zadania na drogach krajowych – dzięki nim poprawia się bezpieczeństwo w małych miejscowościach, ale stanu dróg lokalnych nie zmienia.

– To są za małe pieniądze – stwierdza wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. – Jeżeli ten projekt, zapewni stałe, pewne finansowanie [samorządowej] infrastruktury drogowej, to na pewno warto się nad nim zastanowić – mówi o pomyśle na podwyżkę opłaty paliwowej.

Według szacunków ministerstwa, każdego roku należałoby modernizować ok. 6 tys. km dróg samorządowych. – To wielkość inwestycji, która może zapewnić, że w miarę szybko, w ciągu kilku lat, możemy zacząć odczuwać poprawę związaną z płynnością komunikacyjną w Polsce – mówi Szmit.

Zwraca uwagę, że drogi samorządowe są istotne także dla sieci dróg szybkiego ruchu. Chodzi m.in. o budowę dowiązań do dróg szybkiego ruchu. – Dzisiaj samorządy często mówią, że nie mają pieniędzy na to, by wybudować łącznik, który spowoduje, że wykorzystanie wybudowanej za miliony złotych drogi podniesie się kilkukrotnie – tłumaczy Jerzy Szmit. Jak zwraca uwagę, to przy drogach samorządowych zlokalizowane są zwykle ośrodki przemysłowe.

– To jest bardzo poważna propozycja i myślę, że powinniśmy debatować. Jeśli ktoś ma inny pomysł, by doprowadzić do tego, że będziemy mogli 6 tys. km rocznie modernizować, to jesteśmy otwarci na taką dyskusję, ale potrzebę taką widzimy i trzeba się nad tym bardzo szeroko zastanowić – podsumowuje Szmit.

Związek Miast Polskich: Jesteśmy za

Pozytywnie o pomyśle wypowiada się Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich. Zwraca uwagę, że wydaje się duże środki, zwłaszcza europejskie, na drogi krajowe, podczas gdy unijne środki na drogi są znikome.

– Gminy tak naprawdę nigdy nie miały pieniędzy na drogi. Od zawsze się mówiło, że mają one środki na ten cel w swoich budżetach, ale tak było od roku 1990 kiedy te środki na wszystko, w tym drogi, były niewielkie – mówi przedstawiciel ZMP. Powiaty i województwa miały przez pewien okres udział w środkach z akcyzy – była to drogowa część subwencji ogólnej. W 2003 roku została ona zlikwidowana i zastąpiona udziałem w PIT i CIT. – Tyle że nadal nie uczestniczą w tym gminy – mówi Andrzej Porawski. Samorządy nie korzystają też ze środków Krajowego Funduszu Drogowego – ustawa wyłącza możliwość finansowania z tych środków dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, dla których zarządcą są prezydenci miast.

– Jeśli ktoś planuje z myślą o drogach lokalnych zwiększenie opłaty paliwowej, czyli i obciążenie w miarę sprawiedliwe, bo nie powszechne, lecz dotyczące tych, którzy rzeczywiście korzystają z dróg, to ja mogę tylko poprzeć taki zapis – mówi Porawski.

Istotne szczegóły

Szczegółów pomysłu na razie nie znamy. Nie wiadomo więc do końca czy rozważana podwyżka opłaty paliwowej miałaby służyć tylko drogom samorządowym czy te wspierać realizację PBDK (według Rzeczpospolitej, wpływy mogłyby wynieść ok. 5 mld zł rocznie) – niedawno zapadła decyzja o podniesieniu limitu finansowego na ten cel ze 107 do 135 mld zł. – Decyzja o podwyżce o 28 mld zł środków na realizację programu budowy dróg nie ma związku z tymi informacjami [o podwyżce opłaty paliwowej] – zapewnia Andrzej Adamczyk.

Ze względu na ten brak szczegółów rozwiązania, na razie ostrożny w ocenie pomysłu jest Grzegorz Kubalski, ekspert Związku Powiatów Polskich. – Cieszy sama inicjatywa, ale dopóki nie wiemy jak to będzie ostatecznie wyglądało, trudno o większy entuzjazm – mówi. Podkreśla, że chodzi m.in. sposób podziału dodatkowych środków i los obecnych programów adresowanych do dróg samorządowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5